När jag "väcker" datorn efter att skärmsläckaren (XScreenSaver 5.04) har körts så finns det ingen markör och varken mus eller tgb fungerar. Innan jag bytte skärmsläckare gick det inte att väcka datorn alls, omstart var det enda som fungerade. Nu är skärmen helt svart (som tidigare) ca 10% av gångerna, 10% av gångerna tänds skärmen men ps2 enheterna har inaktiverats, 80% av gångerna fungerar det problemfritt. Jag kör Ubuntu 8.04.
Finns det någon lösning på problemet?
Inmatningsenheterna svarar inte efter inaktivitet.
-
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Inmatningsenheterna svarar inte efter inaktivitet.
Det här är bara en gissning:
Starta (boota) datorn med bootoptionen acpi=off:
När man just slagit på datorn och startmenyn kommer upp (om den inte gör det, tryck <esc>)
Se till att stå på den raden man vill starta på (t.ex. Ubuntu 8.04, står det väl?)
Tryck sedan "e", gå ner på raden som börjar med kernel, tryck "e", lägg till " acpi=off" (alltså mellanslag först), tryck return, tryck "b"
Det finns också vissa instruktioner på skärmen nertill, räcker de inte, välkommen att fråga ingen här bara
EDIT: Man kan också prova samma procedur igen men skriva " noapic" istället.
Starta (boota) datorn med bootoptionen acpi=off:
När man just slagit på datorn och startmenyn kommer upp (om den inte gör det, tryck <esc>)
Se till att stå på den raden man vill starta på (t.ex. Ubuntu 8.04, står det väl?)
Tryck sedan "e", gå ner på raden som börjar med kernel, tryck "e", lägg till " acpi=off" (alltså mellanslag först), tryck return, tryck "b"
Det finns också vissa instruktioner på skärmen nertill, räcker de inte, välkommen att fråga ingen här bara

EDIT: Man kan också prova samma procedur igen men skriva " noapic" istället.