Installera Ubuntu PÅ USB-pendrive?

Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Installera Ubuntu PÅ USB-pendrive?

Inlägg av cupe »

Hallå i värmen.

Har precis varit och fyndat ett Sony USB-minne på 4GB, som jag hade planerat att använda för att installera Ubuntu på. Inte använda det som "Live CD" alltså, utan verkligen installera det.

(Lite kuriosa; Jag frågade försäljaren på Mediamarkt om det skulle fungera i linux, och fick svaret "det fungerar bara på windows.. och mac, men det är samma sak för usb-minnet.. ")

Har dock blivit aningen förvirrad efter lite googlande. Även om det står "how to install to usb drive", så verkar det inte som att det är vad som åsyftas, utan snarare köra det som live cd.

http://www.debuntu.org/how-to-install-u ... on-usb-bar
http://www.pendrivelinux.com/2007/09/21 ... t-install/

Till exempel.

Vad jag vill kunna göra är att installera Ubuntu, openbox, lite verktyg och kunna använda det "on the go" när polarna behöver hjälp, och så vidare..
Någon som kanske har erfarenhet av detta, eller kan peka mig i rätt riktning?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Installera Ubuntu PÅ USB-pendrive?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

http://www.pendrivelinux.com/2008/05/15 ... rom-linux/ är verkligen till för att installera ubuntu "på riktigt" på en usb-sticka. Det görs på det sättet eftersom annars så skriver ubuntu hela tiden "alldeles för mycket" till stickan, och det är inte bra eftersom usbstickor har begränsat antal "skrivningar".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Tack, hittade precis den länken. Har du några erfarenheter av detta, fungerar det bra? Någon annan?
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

cupe skrev: Har dock blivit aningen förvirrad efter lite googlande. Även om det står "how to install to usb drive", så verkar det inte som att det är vad som åsyftas, utan snarare köra det som live cd.
"tekniskt sett" kör du usb-stickan som en live-cd MEN med möjlighet att spara dina ändringar.
Skulle du installera systemet på samma sätt som till en hårddisk skulle du slita FÖR mycket på din usb-pinne.

I stället har du
- en partition på usb-pinnen med skivavbilden i sig och
- en annan partition där dina ändringar jämfört med skivavbilden sparas

du kan f ö nå samma effekt genom att köra en live-cd-skiva och sätta in ett
* usb-minne där
- den ena partitionen har namnet casper-rw och
- du i boot-options anger persistent som extra argument
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Ah, trevligt, tack för infon grabbar. Ska se om det bootar nu också. :)
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av diwic »

Jag har installerat det på ett USB-minne "på riktigt", dvs ingen casper/Live-CD utan en vanlig installation med ext2 som filsystem (sägs slita mindre än ext3, men vad vet jag). Jag försökte med Casper-historian först men övergav det ganska snabbt, minns dock inte riktigt varför. Jag har det till laptopen (som jag måste ha Windows på per default), för att få en stabil musikinspelningsenhet. Och jo, det har väl fungerat hyfsat. (Tjoho, inga klick i inspelningen!) Den tar förstås lite längre tid på sig vid vissa moment (pga att USB-minnen är slöare än hårddiskar), men det får man ta.

Jag har dock haft problem med att den "hängt sig" när jag ska stänga av den, så jag har fått använda strömknappen (dvs Ctrl-Alt-Del och liknande funkar inte). Men om detta har något med USB-minnet att göra är svårt att säga.

Håll nu USB-tummarna för att mitt minne håller ;-)

// David
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Casper metoden fungerar inget vidare bra, en vanlig installation är betydligt bättre men tar ca. 3GB
Jag hade samma problem med mitt Sandisk micro cruzer 4GB, bytte till 8GB så va problemet löst...
(åtminstonde så länge jag inte fyller USBn helt.) avbryter du din USB disk bör du köra en fsck.ext2 på din disk efteråt.
Du skulle kunna "sno" lite utrymme på din Hårddisk för att komma runt problemet... om du inte är insatt i /etc/fstab så
kanske ubuntu-tweak kan lösa problemet?
Användarvisningsbild
pl1sk3n

Inlägg av pl1sk3n »

Varför får jag fel 404 not found ??? när jag försöker med länken ovan.
Kanske ska tillägga att det är från ubuntu servern i terminalen när jag ska
tanka ner 8.04 som jag får det svaret.
Ligger felet hos mig lr är servern överbelastad / nerstängd?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Ingen aning! Men pröva denna länken istället:
http://www.ubuntugeek.com/a-much-easier ... or-hd.html
Minimum för en komplett installation är 4GB (system+program tar ca. 3GB), men jag rekommenderar 8GB.
SanDisk micro cruzer 8GB får man för lite drygt 300kr. Men då har man också en helt portabel miljö.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"