Problem med nätverksdisk i Ubuntu 8.04
Problem med nätverksdisk i Ubuntu 8.04
Alldeles nyligen installerade jag en nätverksdisk. Min XP och min Vista-dator hittar nätverksdisken, men inte Ubuntu-datorn. Jag är helt y på Ubuntu, så jag är tacksam för detaljerade råd.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Problem med nätverksdisk i Ubuntu 8.04
Jag har ingen NAS själv men grunden är att man installerar "samba" (smbfs) för att ansluta till Windowsnätverk:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma ... _med_Samba
Sedan kan disken dyka upp automatiskt under platser, gör den inte det får man montera den. Här är en tråd som diskuterar detta:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... fs#p159800
Själv har jag ibland varit tvungen att montera mina Windows-datorer på liknande sätt:
Dvs skapa först en mapp i /media (m.h.a. kommandot "mkdir") och montera sedan NASen där. (Kommandona skrivs in i terminalen som hittas under program > hjälpmedel.) - Mappen bör dyka upp på skrivbordet.
Det finns också en motsvarighet till samba som heter cifs.
Det går säkert att komplettera den här förklaringen ...
Fråga bara vidare om det är oklart.
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma ... _med_Samba
Sedan kan disken dyka upp automatiskt under platser, gör den inte det får man montera den. Här är en tråd som diskuterar detta:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... fs#p159800
Själv har jag ibland varit tvungen att montera mina Windows-datorer på liknande sätt:
Kod: Markera allt
sudo mkdir /media/minmapp
sudo mount -t smbfs //<NASens IP-nummer>/<sharens namn> /media/minmapp
Det finns också en motsvarighet till samba som heter cifs.
Det går säkert att komplettera den här förklaringen ...
Fråga bara vidare om det är oklart.

Att installera Samba gick bra.
Resten var tyvärr överkurs för en nybörjare som jag.
Jag ser fortfarande inte att nätverksdisken dykt upp och jag vet inte hur jag använder Samba för att fiska upp den.
Tacksam för svar på grundläggande nivå.
Resten var tyvärr överkurs för en nybörjare som jag.
Jag ser fortfarande inte att nätverksdisken dykt upp och jag vet inte hur jag använder Samba för att fiska upp den.
Tacksam för svar på grundläggande nivå.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Bra att SAMBA kom på plats 
Ingen av de som har NAS-diskar har tydligen hunnit se ditt inlägg ännu, jag kan bara skriva lite allmänt. Jag sitter tyvärr inte heller vid mitt nätverk just nu.
Det gäller att ta reda på vilket IP-nummer som NAS-disken har och vad den delade mappen (mapparna) på disken heter. I XP och Vista kan man ju få upp en ruta där man kan skriva "DOS-kommandon". Man väljer kör och skriver "cmd". I den svarta rutan kan man skriva ipconfig, då får man lite information om ip-nummer. Dom brukar ju ofta vara av typen 192.168.0.1 Motsvarade kommando från Ubuntu är ifconfig, skrivs in i program > tillbehör > terminal
När du kopplat upp disken från Vista eller XP skall man söka efter diskens IP och namnet på den delade mappen. Står det inte i adressrutan i utforskaren? Borde vara ett uttryck av typen:
//192.168.1.3/min_delade_mapp
eller med namn:
//nas_disk/min_delade_mapp
Detta uttryck används sedan i Ubuntu för att montera disken enligt ovan (mkdir, mount).
Det finns visst också NAS som ansluts via specialprogram. Om det är en NAS av den typen vet jag inte säkert hur man gör. Skriv här hur du anslutit disken via Windows. Skriv vad disken har för fabrikat och modellbeteckning.
Fråga bara vidare om något inte funkar så finns det förhoppningsvis de i forum som har NAS-disk och kan förklara bättre.
Tråden flyttad till Nätverk/Säkerhet/Servrar

Ingen av de som har NAS-diskar har tydligen hunnit se ditt inlägg ännu, jag kan bara skriva lite allmänt. Jag sitter tyvärr inte heller vid mitt nätverk just nu.
Det gäller att ta reda på vilket IP-nummer som NAS-disken har och vad den delade mappen (mapparna) på disken heter. I XP och Vista kan man ju få upp en ruta där man kan skriva "DOS-kommandon". Man väljer kör och skriver "cmd". I den svarta rutan kan man skriva ipconfig, då får man lite information om ip-nummer. Dom brukar ju ofta vara av typen 192.168.0.1 Motsvarade kommando från Ubuntu är ifconfig, skrivs in i program > tillbehör > terminal
När du kopplat upp disken från Vista eller XP skall man söka efter diskens IP och namnet på den delade mappen. Står det inte i adressrutan i utforskaren? Borde vara ett uttryck av typen:
//192.168.1.3/min_delade_mapp
eller med namn:
//nas_disk/min_delade_mapp
Detta uttryck används sedan i Ubuntu för att montera disken enligt ovan (mkdir, mount).
Det finns visst också NAS som ansluts via specialprogram. Om det är en NAS av den typen vet jag inte säkert hur man gör. Skriv här hur du anslutit disken via Windows. Skriv vad disken har för fabrikat och modellbeteckning.
Fråga bara vidare om något inte funkar så finns det förhoppningsvis de i forum som har NAS-disk och kan förklara bättre.
Tråden flyttad till Nätverk/Säkerhet/Servrar