Bra program för backup/säkerhetskopior?

Användarvisningsbild
walle
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Bra program för backup/säkerhetskopior?

Inlägg av walle »

Jag har några gånger nu sök och letat efter program för linux som kan ta backuper på sådant som jag inte vill ska gå förlorat. Problemet är att jag hittar inget bra program som uppfyller följande krav:

* Ta backup i olika intervall beroende på vad som ska ta backup på (ex. Bilder 1 grr/veckan klockan 18:00, E-post 1 grr/dygn klockan 21:00)
* Skicka och hämta backuper över SFTP eller FTP (föredrar SFTP, men FTP går lika bra) - Alla backuper ska skickas till min och kanske eventuellt andra serverar. Dessutom vill jag kunna hämta filer från en annan server för säkerhetskopiering.
* Ta backup av USB-minnen
* Skicka felrapport om något skulle ha gått fel
* Lätt att hantera och jobba med, gärna trevligt grafisk gränssnitt.

När jag ändå håller på skulle jag också undra över något bra program som kan synca mellan två serverar eller arbetsdator och server? Har nämligen webbhotell och ibland gör jag ändringar direkt på webbhotellet istället för där jag normalt arbetar med mina projekt/hemsidor. Då är det bra att båda dessa är uppdaterade med samma version istället för en nyare version av en fil skrivs över av misstag av en äldre fil som tyvärr har hänt ett par gånger. ::)

När det gäller vad programmet måste vara fritt osv. så spelar det ingen roll, tipsa era förslag och så får jag se om något är intressant. Sedan behöver det inte bara bestå av ett program, det kan lika bra bestå av flera.
Schlaffi

Re: Bra program för backup/säkerhetskopior?

Inlägg av Schlaffi »

"Bubakup"
http://lubi.sourceforge.net/bubakup.html

eller
"True Image" (som jag använder)

Mvh
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

Väldigt grymt och bra program om man vill ta backup på hela system, men så länge som jag inte ska greja något i datorn, göra stor uppdatering eller något som innebär risk för dataförlust av ett helt system så är det inget program som jag söker efter för tillfället. Det jag vill är att ta backup på är viktiga enskilda filer eller mappar från både arbetsdator och webbservrar, som sedan lagras på min server hemma plus kanske andra servrar eller på externa hårddiskar. Eftersom att jag oftast bara har FTP och/eller SFTP att tillgå när det gäller upp- och nerladdning av filer, så är det viktigt att på något sätt för programmet kan hämta hem eller ladda upp filer för backup via dessa protokoll. Med andra ord, punkt 1-3 är viktiga för mig för att kunna göra backuper, punkt 4 är viktig men världen går inte under för det. ;) Om alla punkter plus punkt 5 är inkluderad då är det sannolikt ett program eller en lösning som kommer passa som handen i hansken.

Men tack ändå för tipset.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Du kan ju kolla upp rsync och rdiff-backup eller Backup-ninja, Backuppc, Backula.
Användarvisningsbild
walle

Inlägg av walle »

bbauto skrev:Du kan ju kolla upp rsync och rdiff-backup eller Backup-ninja, Backuppc, Backula.
Jo då, det var en tid sedan sist jag kollade tråden. =) Hur som helst, jag har bestämt mig för att köra backula på min server eftersom att webmin har en kontrollpanel för den, vilket gör att det blir lite enklare att administrera.

Tack för all hjälp, dock så återstår det hur jag ska göra för att hämta och sicka backuper från andra datorer och servrar. Förslag?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"