DELL M991 hittas inte... eller jo, på något sätt....

Pelleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

DELL M991 hittas inte... eller jo, på något sätt....

Inlägg av Pelleman »

Hej.

Jag é totalt nybörjare på Ubuntu. Mitt system är följande...

Burken är en Dell 8200, 512 Mb ram och 500 Gb HDD, skärmen är en Dell M991. (ja, jag vet.. görgammelt system... ;) )

Jag har via WUBI kört en installation och har en "partition" på 15 Gb som WUBI skapade. Rattar i grunden WIN XP. Min HDD är uppdelad i två partitioner... en C:\ och en F:\ , detta pga av att min DVD heter D:\ och min CD-brännare heter E:\.

På F:\ sparar jag mina data och C:\ är ju då min systemdisk där WIN är installerat.

Installationen gick lätt och så fick jag en chock då upplösningen inte var helt den jag hade förväntat mig...

Efter mycket läsande i formumen här så lyckades jag till slut få en större upplösning på skärmen än 800 x 640, tack vare EnvyNG som hittade mitt Nvidia 7-serie grafikkort. Nu kör jag 1024 x 768.

Nu till mitt problem.....

När jag manuellt ställer in min skärm till att vara Dell M991 och på inrådan av Ubuntu loggar ut för att ändringen ska ta skruv, så händer följande.... min inloggningsskärmen (där man skriver användarnamn och lösenord för att komma in i Ubuntu) är GIGANTISK... jag kan inte se den ruta där man skriver vare sig användarnamn eller lösenord.... men då jag vet följden på rutorna så skriver jag både namnet och lösenordet och på så sätt kommer in i Ubuntu....

om jag - via Program -- Övriga -- Skärmar och Grafik - väljer en "vanlig" standardskärm typ plug ń play och rätt upplösning, 1024 x 768, så är inloggingsskärmen bara lite för stor... dvs. rutorna för användarnamn och lösenordet är lite förskjutna åt det högra nedre hörnet på skärmen... Efter att ha loggat in så har uppdateringsfrekvensen ändrats till att vara 50 Hz... jag får manuellt ändra till 72 Hz...

Om jag kikar på inställningarna under Nvidia X server settings så ser bilden ut som följer... se bilden....

Här finns Dell M991 angivet.. varför finns inte denna skärm angiven under Program -- Övriga -- Skärmar och Grafik...

Vad gör jag för fel ??? Säkert något enkelt och så.. .men då jag är total novis på Ubuntu och Linux så har jag inte en blekaste...

Har rattat Windows sen typ -93, och har även avverkat några datorer och så under årens gång... så jag är inte helt novis...
(kommer säkert som gatan en kommentar om att "ratta windoz = TOTALT NOVIS".. men den bjuder jag på.... ;D )

Någon som har en liten aning om mitt fel och vad kan jag göra för att få en Dellskärm och en NORMAL inloggningsruta, samt den uppdateringsfrekvens som jag har valt...

Har jag ställt in fel i fel program, hur ändrar jag det i så fall...

Tack på förhand för hjälpen.....
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (103.53 KiB) Visad 530 gånger
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: DELL M991 hittas inte... eller jo, på något sätt....

Inlägg av TobbeT »

Startar du Nvidia-Settings genom att trycka Alt+F2 och skriver gksu nvidia-settings eller startar du det från System/Administration? Du måste starta det med Alt+F2 och sen ange ditt lösen, sen gör du dina inställningar och sparar allt, kanske omstart, kanske räcker med en ut & inloggning.

Gör du detta redan så glöm mitt svammel. :)

//Tobbe
Pelleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: DELL M991 hittas inte... eller jo, på något sätt....

Inlägg av Pelleman »

Howdy...

Case closed..... :)

Det funkade efter din förklaring så nu kör jag en DELL-skärm :D

Tack för hjälpen...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"