Trådlöst Internet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
MrYdremark
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Trådlöst Internet

Inlägg av MrYdremark »

Tjena. Blåste nyss om datorn och har inte konfigruerat så mycket sedan dess så jag har lite problem med intrenet.

Jag kan se olika trådlösa nätverk och vilken "styrka" de har. Men jag kan inte ansluta till dem. Varför?

Det fungerar när jag stoppar i en tråd i datorn men inte när jag försöker ansluta trådlöst :(

Enkel How To? eller några tips?

MVH Anders
al69dente
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Trådlöst Internet

Inlägg av al69dente »

Samma sak här! Men funkade galant för några dagar sedan.
(Och nu senast för en kvart sen funkade det inte ens via lina, men funkar hur bra som helst i Windows Vista, tyvärr.)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

MrYdremark skrev:Tjena. Blåste nyss om datorn och har inte konfigruerat så mycket sedan dess så jag har lite problem med intrenet.

Jag kan se olika trådlösa nätverk och vilken "styrka" de har. Men jag kan inte ansluta till dem. Varför?

Det fungerar när jag stoppar i en tråd i datorn men inte när jag försöker ansluta trådlöst :(

Enkel How To? eller några tips?

MVH Anders
Jag hade nåt liknande med en av mina ubuntumaskiner. Det var som om den hade dåliga och bra dagar. Ibland var det stört omöjligt att få connect, efter ett par uppstarter så kopplade den upp sig klockrent. Det är nästan irriterande när man inte vet varför det funkar. Det kan vara "dagsformen" hos leverantören också..?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

MrYdremark skrev:Jag kan se olika trådlösa nätverk och vilken "styrka" de har. Men jag kan inte ansluta till dem. Varför?
Är det inte bara så enkelt att det är skyddade nätverk som du behöver ett lösenord till??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
MrYdremark
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av MrYdremark »

Nix. inte lösenordsskyddat. Har de hemma med kod o allt funkar inte de heller. och hos polarna som inte har lösenord funkar det inte heller!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Precis efter det att du försökt ansluta till ett trådlöst nätverk, kör då kommandot dmesg och se om det står något intressant gällande det trådlösa.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag hade problem att ansluta till mitt trådlösa nätverk. Men när jag ändrade inställnigen för den trådade nätverksanslutningen till Roaming mode så funkar et perfekt sen dess. Skumt dock.

Tidigare hade jag kört med ett litet trådat LAN och statiskt IP på den, samtidigt som jag surfade med WLAN. Tydligen så blev det problem med det när inte nätverkssladden var instucken. Om jag vill kunna köra mitt LAN då och då, skulle jag kunna spara nätverksinställningarna som en profil, eller plats kanske det kallas, så får jag alla nätverksanslutningar konfigurerade som jag vill ha just där.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Schlaffi

Inlägg av Schlaffi »

Vilken hardware?
USB-WLan-Stick? PCI-card?

Mvh
gokken

Inlägg av gokken »

Jag har detta problem med USB-sticka. Har efter många dagars slit fått igång själva usb-stickan som är ett D-LINK G-132. När jag provar köra roaming så säger den att jag lyckas koppla upp men jag verkar inte ha någon anslutning då jag ej kan surfa. Dock så är signal-ikonen i hörnet fullt blå och det står att jag är uppkopplad med en signal på 95%.

Jag har provat att köra "Networking restart" och får då svaret att "no dhcpoffers recieved".

Någon som vet vad som kan vara fel?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"