Skapa en Torrent Tracker

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
agegbg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Skapa en Torrent Tracker

Inlägg av agegbg »

Jag fick ett väldigt bra tips av min kompis han hjälpte mig att köra igång en Torrenttracker som vi har i klubben för att dela matcher mellan varandra.

Det jag använde mig av då var en Debian installation med enbart terminalfönstret.

Jag är som sagt nybörjare men detta skulle jag göra för att få det att fungera.

Redigera /etc/apt/sources.list

Kommentera ut (# framfor) alla rader som handlar om CD-skivor.

# apt-get update

# apt-get upgrade

# apt-get install apache2 bittorrent ssh

Redigera /etc/defaults/bittorrent

START_BTTRACK=1

ALLOWED_DIR=/var/www/bt

# mkdir /var/www/bt

# /etc/init.d/bittorrent start

Bygg din torrent, satt tracker till http://test.no-ip.org:6969/announce

Kopiera torrent-filen till servern, i /var/www/bt

Starta om bt-trackern (inloggad som root pa servern):
# /etc/init.d/bittorrent restart

Men det var inte så enkelt att det skulle fungera på ubuntu.

Kan man be om hjälp här?

MVH
Markus
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Skapa en Torrent Tracker

Inlägg av andol »

Vilken version utav Ubuntu är det du kör på servern? På vilket steg stupar instruktionerna?
agegbg

Inlägg av agegbg »

agegbg skrev: # /etc/init.d/bittorrent start
Finns ingen Bittorrent i den katalogen

Där ligger mitt problem, som sagt jag är VÄLDIGT ny men lär mig snabbt har beställt 2 st böcker för att komma in i det snabbt..
andol

Inlägg av andol »

Det verkar som om Ubuntu paketering utav Bittorrent av någon anledning inte inkluderar startskript.

Vad jag kan se utifrån ett snabbtest så ska det dock inte vara några problem att bara kopiera dess filer rakt av från ett Debianinstallation. Har du ingen Debian nära tillhands så kan du dra ner de saknade filerna härifrån.

http://leto.arrakis.se/tmp/default_bittorrent (/etc/default/bittorrent)
http://leto.arrakis.se/tmp/initd_bittorrent (/etc/init.d/bittorrent)

I övrigt så ska det nu fungera i enlighet med instruktionerna. Dock lite frågande till varför de inkluderar en installation utav Apache?
Schlaffi

Inlägg av Schlaffi »

Varför så krångligt?

Med

Kod: Markera allt

sudo apt-get install azureus
får du också en torrent-tracker.

Mvh
andol

Inlägg av andol »

Kod: Markera allt

root@test2:/# apt-get install azureus
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following extra packages will be installed:
  ca-certificates defoma fastjar file fontconfig fontconfig-config gcj-4.2-base gij-4.2 java-common
  java-gcj-compat java-gcj-compat-headless libaccess-bridge-java libasound2 libatk1.0-0 libbcel-java
  libcairo2 libcommons-cli-java libcommons-lang-java libcupsys2 libdatrie0 libexpat1 libfontconfig1
  libfreetype6 libgcj-bc libgcj-common libgcj8-1 libgcj8-1-awt libgcj8-jar libgif4 libglib2.0-0
  libgtk2.0-0 libgtk2.0-common libice6 libjpeg62 liblcms1 liblog4j1.2-java libmagic1 libmx4j-java
  libpango1.0-0 libpango1.0-common libpcre3 libpixman-1-0 libpng12-0 libregexp-java libseda-java
  libsm6 libswt3.2-gtk-java libswt3.2-gtk-jni libthai-data libthai0 libtiff4 libx11-6 libx11-data
  libxau6 libxcb-xlib0 libxcb1 libxcomposite1 libxcursor1 libxdamage1 libxdmcp6 libxext6 libxfixes3
  libxft2 libxi6 libxinerama1 libxrandr2 libxrender1 libxtst6 openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless
  openjdk-6-jre-lib openssl perl perl-modules ttf-dejavu ttf-dejavu-core ttf-dejavu-extra tzdata-java
  ucf x11-common
Suggested packages:
  defoma-doc dfontmgr psfontmgr x-ttcidfont-conf gcj-4.2 equivs libgcj8-dbg libgcj8-src
  libasound2-plugins libbcel-java-doc cupsys-common libfreetype6-dev librsvg2-common liblcms-utils
  libgnumail-java libservlet2.4-java jython ttf-arphic-bkai00mp ttf-arphic-bsmi00lp
  ttf-arphic-gbsn00lp ttf-arphic-gkai00mp ttf-baekmuk ttf-kochi-gothic ttf-kochi-mincho ttf-thryomanes
  icedtea-gcjwebplugin binfmt-support sun-java6-fonts ttf-arphic-uming openssl-doc
  libterm-readline-gnu-perl libterm-readline-perl-perl
Recommended packages:
  libft-perl libatk1.0-data libglib2.0-data hicolor-icon-theme libgtk2.0-bin liblog4j1.2-java-gcj
  libswt3.2-gtk-gcj libgl1-mesa-glx libgl1 libglu1-mesa libglu1 libgnome2-0 libgnomeui-0
  libgnomevfs2-0 libnspr4-0d libxul0d lesstif2 perl-doc
The following NEW packages will be installed:
  azureus ca-certificates defoma fastjar file fontconfig fontconfig-config gcj-4.2-base gij-4.2
  java-common java-gcj-compat java-gcj-compat-headless libaccess-bridge-java libasound2 libatk1.0-0
  libbcel-java libcairo2 libcommons-cli-java libcommons-lang-java libcupsys2 libdatrie0 libexpat1
  libfontconfig1 libfreetype6 libgcj-bc libgcj-common libgcj8-1 libgcj8-1-awt libgcj8-jar libgif4
  libglib2.0-0 libgtk2.0-0 libgtk2.0-common libice6 libjpeg62 liblcms1 liblog4j1.2-java libmagic1
  libmx4j-java libpango1.0-0 libpango1.0-common libpcre3 libpixman-1-0 libpng12-0 libregexp-java
  libseda-java libsm6 libswt3.2-gtk-java libswt3.2-gtk-jni libthai-data libthai0 libtiff4 libx11-6
  libx11-data libxau6 libxcb-xlib0 libxcb1 libxcomposite1 libxcursor1 libxdamage1 libxdmcp6 libxext6
  libxfixes3 libxft2 libxi6 libxinerama1 libxrandr2 libxrender1 libxtst6 openjdk-6-jre
  openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openssl perl perl-modules ttf-dejavu ttf-dejavu-core
  ttf-dejavu-extra tzdata-java ucf x11-common
0 upgraded, 81 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 80.4MB of archives.
After this operation, 219MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?
Nej tack.
agegbg

Inlägg av agegbg »

andol skrev:Det verkar som om Ubuntu paketering utav Bittorrent av någon anledning inte inkluderar startskript.

Vad jag kan se utifrån ett snabbtest så ska det dock inte vara några problem att bara kopiera dess filer rakt av från ett Debianinstallation. Har du ingen Debian nära tillhands så kan du dra ner de saknade filerna härifrån.

http://leto.arrakis.se/tmp/default_bittorrent (/etc/default/bittorrent)
http://leto.arrakis.se/tmp/initd_bittorrent (/etc/init.d/bittorrent)

I övrigt så ska det nu fungera i enlighet med instruktionerna. Dock lite frågande till varför de inkluderar en installation utav Apache?
anledningen till apache vet jag inte, det är inte jag som har gjort denna.

jag har en Debian installation som jag kör just nu, men vill förena nytta med nöje och ha allt i en Ubuntu burk.

fick min bok idag
Effektivare linux (kom igång med kommandoraden)
så nu ska jag lära mig att kopiera filer :)

och som svar till att ha Azerus, jag säger som Andol, nej tack jag har inte gått om plats och denna är extremt enkel med
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Nu blev jag nyfiken! Hur har det gått? Hur har du lagt upp din tracker? Med Apache? FTP?

Funderar själv på att sätta upp en, men starthindren är många.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"