Flytta filer och kataloger med terminalen

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Flytta filer och kataloger med terminalen

Inlägg av Ainigma »

Är det någon fler än jag som har problem att flytta filer och kataloger med terminalen? Jag har en katalog med filer på Skrivbordet som jag vill flytta till ett usb minne. När jag försöker flytta den "manuellt" får jag följande felmeddelande: Fel "Ogiltiga parametrar" vid kopiering av "/home/andre/...istanskurs ". Jag är nybörjare på Ubuntu och har ingen aning om vad problemet är när jag får detta meddelande. När jag använder terminalen blir det så här:

andre@andre-desktop:~/Skrivbord$ mv /home/andre/Skrivbord/distanskurs /media/disk-1
mv: kan inte ta status på "/home/andre/Skrivbord/distanskurs": Filen eller katalogen finns inte

Vad har jag skrivit för fel?
Eftersom jag varken kan flytta "manuellt" eller med terminalen så kan jag alltså inte flytta mappen alls. Mycket frustrerande!

När jag försöker flytta flera filer i en mapp till en annan (jag äntligen fått till att terminalen anse att katalogen finns) så blir det så här:

andre@andre-desktop:/media/sdc1/Applikationer och filmer/Nedladdat$ mv B* /media/disk/osorterat2
mv: kan inte ta status på "/media/disk/osorterat2/Beyoncé - B'Day Behind The Scenes [ dc3.fanfilled.com ].mpg": Ogiltig eller inte komplett flerbyte- eller brett tecken
mv: kan inte ta status på "/media/disk/osorterat2/Beyoncé - Final Song (Live @ 46664) (with Anastacia) [ dc3.fanfilled.com ].mpg": Ogiltig eller inte komplett flerbyte- eller brett tecken
mv: kan inte ta status på "/media/disk/osorterat2/Beyoncé - Final Song (Live @ 46664) (with Anastacia).mpg": Ogiltig eller inte komplett flerbyte- eller brett tecken

Vad menas med detta och vad kan man göra åt det?

Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig förstå vad jag gör för fel och vad jag kan göra åt det.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Flytta filer och kataloger med terminalen

Inlägg av Konservburk »

Ainigma skrev:mv: kan inte ta status på "/media/disk/osorterat2/Beyoncé - Final Song (Live @ 46664) (with Anastacia).mpg": Ogiltig eller inte komplett flerbyte- eller brett tecken
Som vanligt är svenska felmeddelanden ytterst förvirrande. Jag kan bara gissa mig till vad som menas... men jag tror det har någonting att göra med teckenkodningen. Antagligen är det tecknet é som av någon anledning ställer till det i det här fallet.

Vad har du för typ av filsystem på /media/sdc1 respektive /media/disk?
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Hej och tack för snabbt svar.

Det är NTFS på båda.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag har dålig koll på ntfs, men jag tror det kan ha att göra med vilken locale filsystemen monterats med (cat /proc/mounts). Du kan ju försöka med att byta namn på filen innan du flyttar den så att det inte finns något é som kan ställa till det. Se det inte som en lösning, utan bara som ett enkelt test för att avgöra om det är där problemet ligger.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Jag testade att byta namn på filen och nu funkade det. Du hade rätt in din gissning! Men nu är frågan, kan man via terminalen enkelt byta namn på sådana här filer med långa automatiskt med någon enkel kommandorad? Det blir ju annars bökigt att manuell byta namn på alla filer med konstiga tecken. Men det är kanske just bara é som är problematiskt. Kanske kan man använda massomdöparen? (Har aldrig använt den så jag vet inte om den är bra)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det är nog inte bara é som det blir problem med... utan även å ä ö och liknande. Det ska inte vara något problem egentligen, men just när du kopierar mellan ntfs-diskarna verkar det strula till sig av någon anledning. Jag gissar som sagt att det beror på vilken locale de är monterade med. Du kan ta reda på det genom att köra kommandot:

Kod: Markera allt

cat /proc/mounts
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Ok, jag vet inte ens vad locale är för något eller hur det kan vara relevant (du får gärna förklara så att jag lär mig något) men detta är svaret från terminalen:

cat /proc/mounts
rootfs / rootfs rw 0 0
none /sys sysfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
none /proc proc rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
udev /dev tmpfs rw 0 0
fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw 0 0
/dev/disk/by-uuid/7bb0023d-e6c9-4c12-8e5d-960bf0d274d4 / ext3 rw,data=ordered 0 0
/dev/disk/by-uuid/7bb0023d-e6c9-4c12-8e5d-960bf0d274d4 /dev/.static/dev ext3 rw,data=ordered 0 0
tmpfs /var/run tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
tmpfs /var/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
tmpfs /lib/modules/2.6.22-15-generic/volatile tmpfs rw 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw 0 0
tmpfs /var/run tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
tmpfs /var/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
/dev/sda4 /home ext3 rw,data=ordered 0 0
/dev/sda1 /media/sda1 fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other 0 0
/dev/sdb1 /media/sdb1 fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other 0 0
/dev/sdc1 /media/sdc1 fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other 0 0
securityfs /sys/kernel/security securityfs rw 0 0
binfmt_misc /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw,nosuid,nodev,noexec 0 0
/dev/sde1 /media/disk fuseblk rw,nosuid,nodev,noatime,user_id=0,group_id=0,allow_other 0 0
/dev/sdd1 /media/disk-1 vfat rw,nosuid,nodev,uid=1000,fmask=0077,dmask=0077,codepage=cp437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,usefree,utf8 0 0
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ainigma skrev:Ok, jag vet inte ens vad locale är för något eller hur det kan vara relevant (du får gärna förklara så att jag lär mig något)
Det har att göra med vilken teckenkodning som filnamnen sparas med. Om du t.ex. monterar så här:

mount /dev/sdc1 /media/sdc1 -t ntfs-3g -o locale=sv_SE.UTF8
... då borde filnamnen kodas enligt utf8, vilket innebär flera (två) byte för t.ex. å (Ã¥) ä (ä) ö (ö). Jag antar att felet har någonting med det att göra eftersom felmeddelandet var just "Ogiltig eller inte komplett flerbyte- eller brett tecken", dvs é var bara en byte långt trots att det borde varit två (é).

Men jag har som sagt dålig koll på ntfs eftesom jag inte använder något sådant filsystem.
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

/media/disk/osorterat2/Beyoncé - Final Song (Live @ 46664) (with Anastacia).mpg

Är det bara jag eller fattas det inte escapesekvensen \ i filnamnet?
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Konservburk skrev:
Ainigma skrev:Ok, jag vet inte ens vad locale är för något eller hur det kan vara relevant (du får gärna förklara så att jag lär mig något)
Det har att göra med vilken teckenkodning som filnamnen sparas med. Om du t.ex. monterar så här:

... då borde filnamnen kodas enligt utf8, vilket innebär flera (två) byte för t.ex. å (Ã¥) ä (ä) ö (ö). Jag antar att felet har någonting med det att göra eftersom felmeddelandet var just "Ogiltig eller inte komplett flerbyte- eller brett tecken", dvs é var bara en byte långt trots att det borde varit två (é).

Men jag har som sagt dålig koll på ntfs eftesom jag inte använder något sådant filsystem.

Ok jag förstår. Jag testade att montera som du skrev men det ändrade inget. En annan sak till när jag manuellt flyttar "Distanskurs" till /home/andre (dvs ext system) så går det utmärkt men fortfarande säger terminalen om samma utförande: "andre@andre-desktop:~/Skrivbord$ mv Distankurs /home/andre
mv: kan inte ta status på "Distankurs": Filen eller katalogen finns inte" Det fungerar också då jag försöker flytta den "manuellt" till ntfs däremot INTE till usb med Fat system. Då får jag felsvar att det är ogiltiga parametrar, MEN ändå flyttas mappen och alla filer till USB minnet utom den mapp med filer som har namn typ: "LESSON 2 Reading and Exercises in EUG.doc"; LESSON 3 Reading and Exercises in EUG.doc" osv. Dem klarar den inte av att flytta! Det hela är lite förvirrande. Men det konstigaste är väl att terminalen påstår att filen el. katalogen inte finns, har jag helt sonika skrivit något fel i kommandot?
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Ainigma skrev:
Konservburk skrev:

Ok jag förstår. Jag testade att montera som du skrev men det ändrade inget. En annan sak till när jag manuellt flyttar "Distanskurs" till /home/andre (dvs ext system) så går det utmärkt men fortfarande säger terminalen om samma utförande: "andre@andre-desktop:~/Skrivbord$ mv Distankurs /home/andre
mv: kan inte ta status på "Distankurs": Filen eller katalogen finns inte" Det fungerar också då jag försöker flytta den "manuellt" till ntfs däremot INTE till usb med Fat system. Då får jag felsvar att det är ogiltiga parametrar, MEN ändå flyttas mappen och alla filer till USB minnet utom den mapp med filer som har namn typ: "LESSON 2 Reading and Exercises in EUG.doc"; LESSON 3 Reading and Exercises in EUG.doc" osv. Dem klarar den inte av att flytta! Det hela är lite förvirrande. Men det konstigaste är väl att terminalen påstår att filen el. katalogen inte finns, har jag helt sonika skrivit något fel i kommandot?
cd /home/cupe/.wine/drive_c/Program\ Files/Valve/Steam/

Du måste väl använda dig av escape-sekvenser när det är mellanrum i filnamn?
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Vad menar du? Jag har använt " " för att inte få problem med mellanrum i meningen om det är det du menar. Dessutom gick det ju att flytta när jag tog bort é så det borde ju då inte ha att göra med någon escapesekvens (vad det nu är).
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ainigma skrev:Jag testade att montera som du skrev men det ändrade inget.
Det hade jag inte väntat mig heller, eftersom det just är utf8 som jag tror är problemet här. Testa att montera utan det och se om det blir bättre då...

mount /dev/sdc1 /media/sdc1 -t ntfs-3g -o locale=sv_SE
mount /dev/sde1 /media/disk -t ntfs-3g -o locale=sv_SE
Ainigma skrev:En annan sak till när jag manuellt flyttar "Distanskurs" till /home/andre (dvs ext system) så går det utmärkt men fortfarande säger terminalen om samma utförande: "andre@andre-desktop:~/Skrivbord$ mv Distankurs /home/andre
mv: kan inte ta status på "Distankurs": Filen eller katalogen finns inte"
Då måste du skrivit fel filnamn... "Filen eller katalogen finns inte" är ett typiskt felmeddelande när man råkar skriva fel filnamn. Tänk på att det är skillnad på stora och små bokstäver.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Ainigma skrev: Då måste du skrivit fel filnamn... "Filen eller katalogen finns inte" är ett typiskt felmeddelande när man råkar skriva fel filnamn. Tänk på att det är skillnad på stora och små bokstäver.
Ja du har så rätt, visade det sig. Det är det som jag tyckt varit så underligt, för jag har varit så noga med att kolla att namnet stämt med rätt bokstäver och allt. Men det visade sig vara en annan detalj som inte stämde. Det var nämligen ett mellanslag efter namnet "Distanskurs" och det syns ju inte förrän man byter namn på mappen, och därför upptäckte jag inte det. Man måste verkligen tänka på alla variabler. Det förklarar ju det stora mysteriet. Återkommer när jag testat den montering du angav.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Det hade jag inte väntat mig heller, eftersom det just är utf8 som jag tror är problemet här. Testa att montera utan det och se om det blir bättre då...

Code: Select all
mount /dev/sdc1 /media/sdc1 -t ntfs-3g -o locale=sv_SE
mount /dev/sde1 /media/disk -t ntfs-3g -o locale=sv_SE
Jag fick följande resultat från terminalen:

andre@andre-desktop:~$ sudo mount /dev/sdc1 /media/sdc1 -t ntfs-3g -o locale=sv_SE
WARNING: Couldn't set locale to 'sv_SE' thus some file names may not
be correct or visible. Please see the potential solution at
http://ntfs-3g.org/support.html#locale
andre@andre-desktop:~$
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ainigma skrev:Jag fick följande resultat från terminalen:

andre@andre-desktop:~$ sudo mount /dev/sdc1 /media/sdc1 -t ntfs-3g -o locale=sv_SE
WARNING: Couldn't set locale to 'sv_SE' thus some file names may not
be correct or visible. Please see the potential solution at
http://ntfs-3g.org/support.html#locale
andre@andre-desktop:~$
Så fick man tydligen inte göra. :P
Leadro

Inlägg av Leadro »

Edit: Problemet löst
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"