PANIK: Jag vill kunna boota från en nyinsatt disk med win XP
PANIK: Jag vill kunna boota från en nyinsatt disk med win XP
Hej.
Hoppas någon kan hjälpa mig här.
Så här är det: Den dator som jag normalt använder (dual boot Ubuntu/XP, ett OS per fysisk disk) är trasig för tillfället, så just nu använder jag en lite äldre dator med Ubuntu 7.10. Inga problem så långt, förutom att jag brukar betala mina räkningar i XP, det är hög tid för denna månads smärta, och Handelsbankens internetbank funkar inte i Ubuntu. Iaf inte lätt, och inte utan att jag har kunnat exportera/importera certifikatfilen.
Så då tänkte jag så här: jag sätter in windowsdisken från min trasiga dator i min fungerande, bootar upp XP, och betalar mina räkningar. En kortvarig nödlösning med andra ord.
Problemet är att Grub inte hittar windowsdisken, (jag kan se den när jag startat upp Ubuntu) och jag fattar inte hur jag ska göra för att kunna välja den från Grubmenyn vid uppstart..?
Ytterst tacksam för hjälp.
/Jimmy
Hoppas någon kan hjälpa mig här.
Så här är det: Den dator som jag normalt använder (dual boot Ubuntu/XP, ett OS per fysisk disk) är trasig för tillfället, så just nu använder jag en lite äldre dator med Ubuntu 7.10. Inga problem så långt, förutom att jag brukar betala mina räkningar i XP, det är hög tid för denna månads smärta, och Handelsbankens internetbank funkar inte i Ubuntu. Iaf inte lätt, och inte utan att jag har kunnat exportera/importera certifikatfilen.
Så då tänkte jag så här: jag sätter in windowsdisken från min trasiga dator i min fungerande, bootar upp XP, och betalar mina räkningar. En kortvarig nödlösning med andra ord.
Problemet är att Grub inte hittar windowsdisken, (jag kan se den när jag startat upp Ubuntu) och jag fattar inte hur jag ska göra för att kunna välja den från Grubmenyn vid uppstart..?
Ytterst tacksam för hjälp.
/Jimmy
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: PANIK: Jag vill kunna boota från en nyinsatt disk med win XP
Kan du inte ändra bootordningen i BIOS så länge då?
Nej, BIOS ger mig tyvärr ingen möjlighet att välja vilken disk jag ska boota ifrån, bara om disketten ska vara först, etc...
- Konservburk
Kan du inte helt enkelt plugga ur ubuntu-disken medan du håller på?Etum skrev:Nej, BIOS ger mig tyvärr ingen möjlighet att välja vilken disk jag ska boota ifrån, bara om disketten ska vara först, etc...
Det var min första tanke, men på något vis startar Grub ändå upp, och så kommer det ett felmeddelande eftersom det inte hittar något operativ.
- Konservburk
Så grub ligger på windows-disken?Etum skrev:Det var min första tanke, men på något vis startar Grub ändå upp, och så kommer det ett felmeddelande eftersom det inte hittar något operativ.
Ja, tydligen. Jag hade inte riktigt fattat det där innan, men så ser det ju ut. Enklaste är kanske att stoppa i bara windowsdisken, boota från en windows-CD, och köra den där recovery console eller vad den heter? Då kommer jag iofs få problem när jag återställer allt sedan, men det är ju en senare fråga.
- Konservburk
Det är nog enklare att boota windows från grub med typ:
Om nu windows ligger på första partitionen på första disken. Annars måste du ändra från (hd0,0) till något lämpligt beroende på hur du har partitonerat.
Kod: Markera allt
chainloader (hd0,0)+1
Det händer ingenting när jag skriver in det där?
Jag skriver:
chainloader (hd1,0)+1
Är det rätt? Windowsdisken sitter på secondary ATA buss, och den består av en stor partition. På Primary ATA buss sitter Ubuntudisken. Inga andra enheter är inkopplade. Antar att man kan se vad den heter på något sätt, men har inte listat ut hur.
Jag skriver:
chainloader (hd1,0)+1
Är det rätt? Windowsdisken sitter på secondary ATA buss, och den består av en stor partition. På Primary ATA buss sitter Ubuntudisken. Inga andra enheter är inkopplade. Antar att man kan se vad den heter på något sätt, men har inte listat ut hur.
- Konservburk
Du kan behöva skriva boot efter också beroende på var du gör det hela.Etum skrev:Det händer ingenting när jag skriver in det där?
Jag skriver:
chainloader (hd1,0)+1
Då är frågan var windows-disken satt när windows installerades?Etum skrev:Är det rätt? Windowsdisken sitter på secondary ATA buss, och den består av en stor partition. På Primary ATA buss sitter Ubuntudisken. Inga andra enheter är inkopplade.
Du kan behöva göra...
Kod: Markera allt
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
Jag brukar skriva (hd och sedan trycka <tab> i grub för att se vilka diskar som finns.Etum skrev:Antar att man kan se vad den heter på något sätt, men har inte listat ut hur.
Jag har svårt att tänka mig att det skulle fungera att flytta en OS-disk och kunna köra operativet, om inte datorerna är så gott som identiska.
Har ingen bra lösning annars, och vet inte vad Handelsbanken kräver, men hoppas du får det att fungera på något vis.
Har ingen bra lösning annars, och vet inte vad Handelsbanken kräver, men hoppas du får det att fungera på något vis.