PANIK: Jag vill kunna boota från en nyinsatt disk med win XP

Etum

PANIK: Jag vill kunna boota från en nyinsatt disk med win XP

Inlägg av Etum »

Hej.

Hoppas någon kan hjälpa mig här.
Så här är det: Den dator som jag normalt använder (dual boot Ubuntu/XP, ett OS per fysisk disk) är trasig för tillfället, så just nu använder jag en lite äldre dator med Ubuntu 7.10. Inga problem så långt, förutom att jag brukar betala mina räkningar i XP, det är hög tid för denna månads smärta, och Handelsbankens internetbank funkar inte i Ubuntu. Iaf inte lätt, och inte utan att jag har kunnat exportera/importera certifikatfilen.

Så då tänkte jag så här: jag sätter in windowsdisken från min trasiga dator i min fungerande, bootar upp XP, och betalar mina räkningar. En kortvarig nödlösning med andra ord.

Problemet är att Grub inte hittar windowsdisken, (jag kan se den när jag startat upp Ubuntu) och jag fattar inte hur jag ska göra för att kunna välja den från Grubmenyn vid uppstart..?

Ytterst tacksam för hjälp.

/Jimmy
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: PANIK: Jag vill kunna boota från en nyinsatt disk med win XP

Inlägg av djkmmo »

Kan du inte ändra bootordningen i BIOS så länge då?
Etum

Inlägg av Etum »

Nej, BIOS ger mig tyvärr ingen möjlighet att välja vilken disk jag ska boota ifrån, bara om disketten ska vara först, etc...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Etum skrev:Nej, BIOS ger mig tyvärr ingen möjlighet att välja vilken disk jag ska boota ifrån, bara om disketten ska vara först, etc...
Kan du inte helt enkelt plugga ur ubuntu-disken medan du håller på?
Etum

Inlägg av Etum »

Det var min första tanke, men på något vis startar Grub ändå upp, och så kommer det ett felmeddelande eftersom det inte hittar något operativ.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Etum skrev:Det var min första tanke, men på något vis startar Grub ändå upp, och så kommer det ett felmeddelande eftersom det inte hittar något operativ.
Så grub ligger på windows-disken?
Etum

Inlägg av Etum »

Ja, tydligen. Jag hade inte riktigt fattat det där innan, men så ser det ju ut. Enklaste är kanske att stoppa i bara windowsdisken, boota från en windows-CD, och köra den där recovery console eller vad den heter? Då kommer jag iofs få problem när jag återställer allt sedan, men det är ju en senare fråga.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det är nog enklare att boota windows från grub med typ:

Kod: Markera allt

chainloader (hd0,0)+1
Om nu windows ligger på första partitionen på första disken. Annars måste du ändra från (hd0,0) till något lämpligt beroende på hur du har partitonerat.
Etum

Inlägg av Etum »

Det händer ingenting när jag skriver in det där?

Jag skriver:

chainloader (hd1,0)+1

Är det rätt? Windowsdisken sitter på secondary ATA buss, och den består av en stor partition. På Primary ATA buss sitter Ubuntudisken. Inga andra enheter är inkopplade. Antar att man kan se vad den heter på något sätt, men har inte listat ut hur.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Etum skrev:Det händer ingenting när jag skriver in det där?

Jag skriver:

chainloader (hd1,0)+1
Du kan behöva skriva boot efter också beroende på var du gör det hela.
Etum skrev:Är det rätt? Windowsdisken sitter på secondary ATA buss, och den består av en stor partition. På Primary ATA buss sitter Ubuntudisken. Inga andra enheter är inkopplade.
Då är frågan var windows-disken satt när windows installerades?

Du kan behöva göra...

Kod: Markera allt

map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
...för att lura windows att den ligger på första disken.
Etum skrev:Antar att man kan se vad den heter på något sätt, men har inte listat ut hur.
Jag brukar skriva (hd och sedan trycka <tab> i grub för att se vilka diskar som finns.
pulf
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av pulf »

Jag har svårt att tänka mig att det skulle fungera att flytta en OS-disk och kunna köra operativet, om inte datorerna är så gott som identiska.
Har ingen bra lösning annars, och vet inte vad Handelsbanken kräver, men hoppas du får det att fungera på något vis.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"