/dev/null 2>&1 &

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

/dev/null 2>&1 &

Inlägg av xrx3z »

Nån som kan förklara vad detta gör?

/X.
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: /dev/null 2>&1 &

Inlägg av Konservburk »

Kod: Markera allt

/dev/null 2>&1 &
Försöker köra programmet "null" som ligger i katalogen "/dev" i bakgrudunden (&) och ser till att all felmeddelanden hamnar på samma ställe som den vanliga utdatan (2>&1).

Men det du egentligen undrar över är detta:

Kod: Markera allt

kommando >/dev/null 2>&1 &
DVS kör "kommando" i bakgrunden (&) och skicka utdatan till filen "null" i katalogen "/dev", samt skicka även alla felmeddelanden till samma ställe (2>&1). Det speciella med /dev/null är att all utdata som hamnar där försvinner i tomma intet.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

ok ???, hehe....hm :o

jag kör en warsow server från en burk som jag kör via SSH med det kommandot: ./wsw_server +exec wsw_d1.cfg > /dev/null 2>&1 &
Om jag nu skulle vilja köra igång en till WSW server med annan config fil samtidigt, typ: ./wsw_server +exec wsw_d2.cfg > /dev/null 2>&1 &...så funkar tydligen inte det....ska man ändra på /dev/null 2>&1 & eller nåt då, alltså om man vill köra flera WSW servrar som daemons?

/X.
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

xrx3z skrev:ska man ändra på /dev/null 2>&1 & eller nåt då, alltså om man vill köra flera WSW servrar som daemons?
Det har egentligen ingenting med >/dev/null 2>&1 & att göra. Men om du ser till att starta den andra servern utan något >/dev/null 2>&1 & så kommer du antagligen att få se ett felmeddelande som talar om vad problemet är. Gissningsvis försöker du använda samma port till båda servrarna eller något liknande.
Skriv svar

Återgå till "Guider"