Dålig fart i Transmission
Dålig fart i Transmission
Börjar sakta komma in i det hrmed xubuntu men en sak lyckas jag inte klura ut.
Jag har ett telia 3g-modem som ska klara 7.2mbit ner. Men när jag laddar ner en välseedad torrent av något slag så kommer jag bara upp i max 15kb/s i Transmission. Visst vet jag att det kan vara dålig mottagning med modemet men när programvaruuppdateringar laddar ner i ~150kb/s så blir jag lite tveksam.
Är det någon port som måste öppnas eller vad kan det vara?
Jag har ett telia 3g-modem som ska klara 7.2mbit ner. Men när jag laddar ner en välseedad torrent av något slag så kommer jag bara upp i max 15kb/s i Transmission. Visst vet jag att det kan vara dålig mottagning med modemet men när programvaruuppdateringar laddar ner i ~150kb/s så blir jag lite tveksam.
Är det någon port som måste öppnas eller vad kan det vara?
Re: Dålig fart i Transmission
Har du ställt in DHT, Peer Exchange och allt vad det heter i din klient?
- AntonPetts
- Kontakt:
Först ska du kolla så du har ställt in den på obegränsad nerladdningshastighet i inställningar. Se till att du laddar upp lite också (10kbs räcker
) eftersom vissa sidor kräver det. Fungerar inte det så kan du försöka med 'deluge' som är ett annat torrentprogram.

Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Jag tror jag har provat alla grafiska klienter men jag har fastnat för kTorrent. Finns i Synaptic.
cupe skrev:Har du ställt in DHT, Peer Exchange och allt vad det heter i din klient?
Nej jag har faktiskt ingen aning om vad det är, sitter på jobbet nu men det är inget jag känner igen från Transmissions inställningar. Så du får gärna förklara närmare för inte kan det väl vara att Transmission stryper hastigheten så jag måste byta program?
Upp och ner hastigheten i programmet är inställd på fullt så att säga.
Jag tror att det är andra webb-clienter som har problem med transmission och inte tvärtom. Då finns det tyvärr inte mycket att göra än att byta client. Jag har dock fortsatt med transmission för den är så otroligt smidig och lätt. Tidigare hade jag azerius, och då hör jag på att fixa med inställlningarna, blockade ip som hade dålig ratio eller inte laddade upp mm. det blev nästan som ett beroende. nu bara kör transmission utan att jag ägnar en tanke åt den....om jag inte otåligt väntar på nästa episod i en spännande serie 

Transmission fungerar bra med standardinställningarna. Jag laddar hem för fullt och har seedat en sjuhelsikes massas bytes med bl.a Ubuntu. Problemet sitter inte i klienten.
Jag skulle tro att det är modemet som inte klarar av för många anslutningar eller något? Nu är jag ingen expert på varken nätverk eller kinesiska modem men..
Jag skulle tro att det är modemet som inte klarar av för många anslutningar eller något? Nu är jag ingen expert på varken nätverk eller kinesiska modem men..

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
du har nog rätt i det med antal anslutningar. problemet med transmission är att man inte kan sätta ett minimum på hastigheten, så man är fast med de långsamma, som blockar platser för snabbare peers. Det är lite jobbigt med 30 anslutna som alla laddar upp 1 kb/s...
Det tror inte jag.
Jag tror att TS tankar från privata trackers, och om det inte finns inställningar för DHT i Transmission är han ganska körd.
Byt upp dig till rTorrent eller kanske till och med µtorrent.
Jag tror att TS tankar från privata trackers, och om det inte finns inställningar för DHT i Transmission är han ganska körd.
Vem är TS? Förmodar att det inte är Transmission.cupe skrev:Det tror inte jag.

Förvissa är rTorrent bra men hade han velade ha ett textbaserat alternativ hade han förmodligen redan använt det. Alla gillar inte textbaserade program.. µTorrent finns inte ens till Linux så jag förstår inte varför du rekomenderat det?
TS == Trådskaparen.Hund skrev:Vem är TS? Förmodar att det inte är Transmission.cupe skrev:Det tror inte jag.
Byt upp dig till rTorrent eller kanske till och med µtorrent.Transmisson fungerar bra på privata trackers iaf.
Förvissa är rTorrent bra men hade han velade ha ett textbaserat alternativ hade han förmodligen redan använt det. Alla gillar inte textbaserade program.. µTorrent finns inte ens till Linux så jag förstår inte varför du rekomenderat det?
Transmission lär INTE fungera bra på privata trackers om det inte ens finns någon möjlighet att stänga av DHT och Peer Exchange - kanske att du inte märker någon större skillnad om du sitter på extremt dålig uppkoppling dock.
rTorrent är bra, och det skadar väl aldrig att föreslå andra klienter?
µTorrent finns inte till linux, men fungerar alldeles utmärkt i wine, jag vågar nästan påstå att det bara finns två klienter som kan köras i linux som duger om man verkligen fildelar på allvar, rTorrent och µTorrent.
Jaha, ungdommar och alla deras akronymer.cupe skrev:TS == Trådskaparen.Hund skrev:Vem är TS? Förmodar att det inte är Transmission.cupe skrev:Det tror inte jag.
Byt upp dig till rTorrent eller kanske till och med µtorrent.Transmisson fungerar bra på privata trackers iaf.
Transmission lär INTE fungera bra på privata trackers om det inte ens finns någon möjlighet att stänga av DHT och Peer Exchange - kanske att du inte märker någon större skillnad om du sitter på extremt dålig uppkoppling dock.
µTorrent finns inte till linux, men fungerar alldeles utmärkt i wine, jag vågar nästan påstå att det bara finns två klienter som kan köras i linux som duger om man verkligen fildelar på allvar, rTorrent och µTorrent.

Jag vet flera som har Transmission med +30 Mbit upp och dom har aldrig haft problem iaf.
Absolut inte! Men trådskaparen är nybörjare och jag tror inte han är så värst intresserad av textbaserade klienter.

Tack för komplimangen (ungdomar..)Hund skrev:Jaha, ungdommar och alla deras akronymer.cupe skrev:TS == Trådskaparen.Hund skrev:Vem är TS? Förmodar att det inte är Transmission.cupe skrev:Det tror inte jag.
Jag vet flera som har Transmission med +30 Mbit upp och dom har aldrig haft problem iaf.
Absolut inte! Men trådskaparen är nybörjare och jag tror inte han är så värst intresserad av textbaserade klienter.Eftersm det finns flera fullgoda alternativ (Transmission, Deluge, rTorrent etc) känns det dumt att tipsa om alternativ för Windows som dessutom är freeware.

Okay. Jag utgick dock endast från trådskaparens uppgifter om avsaknad av inställningar för DHT och så vidare, och ingen privat tracker som jag använder mig av tillåter iallafall att det används.
Jag är också nybörjare, men jag föredrar funktion framför design, just därför kanske rTorrent kan vara ett bra alternativ (till exempel).
Nu har jag pillat ännu mer i detta ämne och upptäckt något ganska märkligt. Jag provade både transmission och rTorrent hos en kompis med fast uppkoppling (BBB 12/9). Både klienterna fungerade riktigt bra. Sen kollade jag i transmission om porten som den använde sig av var öppen och det var den (antagligen därför det fungerade
).
När jag sen kopplar i mitt telia 3G-modem (utan att ha rört någon inställning) så kommer jag inte upp i någon hastighet alls. När jag efter det kollar i transmission om porten är öppen så var den inte det... Så, är det telia som på något sätt stänger porten åt mig? Och hur jag för att öppna den eller gå förbi problemet?
Teliadomänen som används via 3G är online.telia.se

När jag sen kopplar i mitt telia 3G-modem (utan att ha rört någon inställning) så kommer jag inte upp i någon hastighet alls. När jag efter det kollar i transmission om porten är öppen så var den inte det... Så, är det telia som på något sätt stänger porten åt mig? Och hur jag för att öppna den eller gå förbi problemet?
Teliadomänen som används via 3G är online.telia.se
Allt utom port 80 är väl stängt i dom där modemen.. Jag upptäckte det förut när jag skulle hjälpa syrran. Tyvärr inget man kan göra åt.
Aha, såpass. Så med andra ord kan man glömma allt vad torrent heter?Hund skrev:Allt utom port 80 är väl stängt i dom där modemen.. Jag upptäckte det förut när jag skulle hjälpa syrran. Tyvärr inget man kan göra åt.
Vilket skämt. Är det ens lagligt att blockera trafik på det sättet?Hund skrev:Allt utom port 80 är väl stängt i dom där modemen.. Jag upptäckte det förut när jag skulle hjälpa syrran. Tyvärr inget man kan göra åt.
- Patrik Storm
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Testa att använda dig av t.ex denna port: 49163
I många fall är standard porten blockerad, då får man välja en annan
I många fall är standard porten blockerad, då får man välja en annan

Jag ska inte svära på det men det jag lyckades inte få bukt på det och det såg inte ljus ut när jag kikade på Google.arezon skrev:Aha, såpass. Så med andra ord kan man glömma allt vad torrent heter?Hund skrev:Allt utom port 80 är väl stängt i dom där modemen.. Jag upptäckte det förut när jag skulle hjälpa syrran. Tyvärr inget man kan göra åt.
Upplever också ENORMT sega hastigheter med såväl Transmission som U-torrent i Ubuntu.. Installerade det igår, det roliga med det hela är att det fungerar utmärkt när jag kör nedladdningar via operativ nr.2 på min laptop dvs. XP. Skumt värre, kan juh inte ha något med nedladdningsprogrammet i sig att göra när det funkar finfint på samma "hårdvara" fast med annat operativ? Eller?