Snabb fråga om drivrutiner

Huh

Snabb fråga om drivrutiner

Inlägg av Huh »

Hej

Är väldigt mycket nybörjare på Ubuntu (har haft det installerat på datorn sen igår) och har nu en snabb fråga om drivrutiner.

Är det bara att göra som vanligt när man hämtar hem drivrutiner? te x om de gäller ett grafikkort från Nvidia, att man bara går in på deras hemsida väljer rätt drivrutin för sitt kort och Linux som operativssystem? eller är de någon annan typ av drivrutiner man ska använda?

Känner mig hyfsat dum som ställer denna frågan, men som någon sa någongång: "Det finns inga dumma frågor"...
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Snabb fråga om drivrutiner

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Installera Envy från Programhanteraren Synaptic, finns under System-Inställningar. Sen hittar du det programmet under Program-System tror jag. Välj NVidia och följ anvisningarna.

//Tobbe
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Enklaste sättet när det gäller drivrutiner till tex trådlösa nätverkskort eller grafikkort är att gå till System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner

Skrivare installeras automatiskt, de som funkar. Detär många som fungerar med en gång, och så finns det dom som är helt omöjliga att få igång. Min kombinerade skrivare/scanner installerades på mindre än 5 sekunder (!) :D

Men man kan även gå till tillverkarens websida och ladda ner själv, men det är krångligare. Man ska tänka på att det inte är samma drivrutiner till windows som till Linux. För trådlösa nätverkskort som krånglar går det däremot att med ett program som heter ndiwrapper, använda drivrutinerna so är gjorda för windows
Huh skrev:Känner mig hyfsat dum som ställer denna frågan, men som någon sa någongång: "Det finns inga dumma frågor"...
... bara endel dumma svar ;)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Huh

Inlägg av Huh »

Okej, tackar tackar, ska prova detta ^^

Hmm, angående Envy, vad är det för nåt egentligen? och man kan väl installera det genom att skriva i Terminalen "sudo apt-get install envyng-gtk"?
Huh

Inlägg av Huh »

Sorry för dubbel inlägget men nu är grafikkortet installerat, tackar tackar ^^

Men ni har inga tips på hur man får en skärm att funka så bra som möjligt med Linux? har försökt hitta min skärm på inställningar för skärm och grafik men den finns inte där (det är en Samtron 78E verkar det som). Finns de nåt annat sätt att få den att funka med Linux så att man slipper ha en massa saker som flyttar på sig på skrivbordet?
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

Huh skrev:Okej, tackar tackar, ska prova detta ^^

Hmm, angående Envy, vad är det för nåt egentligen? och man kan väl installera det genom att skriva i Terminalen "sudo apt-get install envyng-gtk"?
Absolut, visst går det. Envy innehåller drivrutiner för NVidia & ATI kort, det hämtar allt från nätet men det sker med automatik. Sök på Google på Envy så kommer du till utvecklarens sida för mer info.

//Tobbe
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Man måste inte använda Envy, det går lika bra att gå till System -> Administration -> Hårdvarudrivrtiner, men Envy har nog de nyaste drivrutinerna. Tror iaf att det är det som skiljer.

Har man Nvidiakort kan man använda nvidias program för att ställa in skärmar, funkar kanske bättre än Ubuntus standardprogram för detta. Instalelra nvidia-settings genom synaptic eller sudo apt-get install nvidia-settings
Sen ligger det under Systemmenyn nånstans, men får attspara ändringar måste man köra i administrativt läge (som root), tryck Alt+F2 och skriv gksudo nvidia-settings När man ställt in skärmen behöver iaf jag klicka på "add to xorg" (eller nåt liknande) och det är det so gör att det koms ihåg nästa gång man startar datorn, och det är för att spara til xorg man behöver root-rättigheter.

Huh

Inlägg av Huh »

Vad hadde jag gjort utan er, tusen tack ^^

men ett litet problem kvarstår dock, visa ikoner i topppanelen och den nedre panelen ligger fel. Te x ligger papperskorgen långt till vänster om arbetytorna och mitt namn i topppanelen står i det högra hörnet.

Detta kanske inte gör något.

Tror det beror på att jag var för snabb med att leka med bildskärmsinställningarna i ubuntusstandardprogram. Om man ändrar på inställningarna igen hoppar sakerna ibland tillbaka på sin plats. Dock blir ju bildskärmsinställningarna lite fel.

Finns det inget sätt att typ återställa så att allt ligger på sin plats igen i panelerna?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det har hänt mig också nån gång att de hoppat till. Högerklicka på tex papperskorgen, avbocka Lås till panel och högerklicka sen igen, välj Flytta så kan du placera dem där du känner för't ;)

Huh

Inlägg av Huh »

Sådära, nu ser de mer normalt ut, tackar tackar ^^

men de har ingen annan inverkan mer än att ikonerna hadde flyttat på sig?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Själva panelen är ett eget "program", sen är allt som ligger i panelerna, tex avstängnigsknappen, papperskorgen, notifieringsytan m.fl. egna program, som man kan ta bort, lägga till och flytta runt på panelen som man vill

Huh

Inlägg av Huh »

ah, okej, jag tackar så mycket för hjälpen ^^
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vassego :)

Man kan alltså ändra väldigt mycket i utseendet i Ubuntu. Kolla tex http://www.gnome-look.org/ för en massa olika teman, inte bara färger utan även ikoner mm. Det finns fler trådar om det i forumet om du är intresserad.

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"