Frequncy scaling not supported

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
kjesch
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Frequncy scaling not supported

Inlägg av kjesch »

Jag har en Intel E6400 som kan gå i 6 eller 8 gånger bussfrekvensen beroende på belastningen, dvs i 6x266MHz eller 8x266MHz. Jag har lagt till en applet för frekvensskalning men jag får meddelandet "Frequency scaling not supported" och när jag försöker se vilka frekvenser som är accepterade med "cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies" får jag svaret "No such file or directory".

Vad är fel? Ubuntu skall ju kunna ändra processorfrekvensen efter belastningen och i åtminstone i två steg för denna processor. Nu går den för fullt hela tiden. Har det blivit något fel i installationen?

Jag har sett att många har problem med detta i 8.04 men en del säger att det fungerar utmärkt. Vad gör jag för fel. Jag är rätt grön på Ubuntu......
kjesch

Re: Frequncy scaling not supported

Inlägg av kjesch »

Du skall icke överklocka!

Jag tror att jag förstår varför det inte fungerar. Jag har överklockat CPUn. Om jag i BIOS ställer in defaultvärdet för bussen, dvs 266MHz (CPUn går då i 1.60 resp 2.13GHz) så fungerar frekvensskalningen riktigt. Även kommandot ovan med "scaling_available_frequencies" redovisar rätt de två tillåtna frekvenserna.

Vidare fungerar nu Hibernate, vilket inte varit fallet tidigare!!!!!

Så, som rättrogen Ubuntuist så skall man inte överklocka? Vad är detta för trams! Måste finnas ett sätt att kringgå detta. All hjälp mottages tacksamt!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

kjesch skrev:Så, som rättrogen Ubuntuist så skall man inte överklocka? Vad är detta för trams! Måste finnas ett sätt att kringgå detta. All hjälp mottages tacksamt!
Du får väl överklocka bäst du vill men som du själv märker så kan en del saker sluta fungera då. Det måste väl även gälla Windows att allt inte kanske fungerar om man överklockar.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Cpufreq använder sig av den tabell BIOS har över frekvensskalning. Överklockar du stämmer inte tabellen. Eller som i mitt fall så körs överklockningen över av cpufreq och använder sig av standardvärdena för min cpu.
kjesch

Inlägg av kjesch »

Jag har nu sett att detta är en rapporterad bug i Ubuntu "Bug #132403, Cpu frequency scaling is limited to stock speeds" och att man arbetar på det. Jag är säker på att alla dessa entusiastiska Ubuntu-utvecklare löser problemet snart och tills dess lugnar jag mig och kör i "Stock Speeds". När allt kommer omkring är ju inte Ubuntu så processorkrävande som t.ex. Vista.

Tack för era synpunkter!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"