Nedladdning, x86 eller AMD64

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Satt och kollade wikin för nedladdningar.

http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu

Själv är jag inte helt säker på hur Ubuntus distribution drar nytta av 64 bits adressering
men för MS världen så är ju detta en för de allra flesta en helt meningslös funktionalitet.
I och med Vista tror då många att det kanske blir utveckling.

Hårdvaruindustrin har här skapat något som hittils inte behövs för de allra flesta.
(tunga CAD o serverapplikationer drar nytta av dito)

Normala användare adresserar aldrig med den här storleken, har inte heller tunga processer
igång som underlättas av en 64 bits processor.

Nu hittar jag inte heller någon bra wiki hos Ubuntu där man reder ut detta men troligen så
är det bättre att de flesta kör x86 versionen.... ???!

Eller finns det något mer dolt.... ? :)
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

uhm.. ett fall som skulle kunna vara bra för oss vanliga små användare är att 64-bits kan addressera hela innehållet i stora filer (> 4 GB).. t.ex. dvd-image filer
blir väl inte nån raketfart av kanske.

definiera "tunga processer som underlättas av 64 bits processorer". Kör ju kanske inte en enstaka jättetung beräkning, men i stället många små, dagligen.

Varför jag inte kör 64-bits just nu är att jag fortfarande inväntar en lösning på avsaknaden av stängd källkods codecs (bara för att nämna det mest uppenbara av all stängd källkodsverksamhet) och java-plugin till firefox. Jag orkar inte göra en speciallösning med chroot osv för att få dessa saker att fungera.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"