Hejsan!
Min brandvägg spottar ut sig följande fel konstant:
Jun 24 17:38:34 kernel: pid 61688 (rrdtool), uid 0: exited on signal 11
Jun 24 17:39:34 kernel: ad0: FAILURE - READ_DMA status=51<READY,DSC,ERROR> error=40<UNCORRECTABLE> LBA=6411823
Jun 24 17:39:34 kernel: vnode_pager_getpages: I/O read error
Jun 24 17:39:34 kernel: vm_fault: pager read error, pid 61796 (rrdtool)
Är det fel på hårddisken eller minnet? ad0 vet jag inte vad det är för något.
DMA-fel, hårdvarurelaterat. Vad är fel?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: DMA-fel, hårdvarurelaterat. Vad är fel?
Hej,
du har säkert löst det och i så fall får du gärna säga vad det var för problem
Det jag har hittat om det vi google värkar tyda på att det är hårddisken. Det var en som sa så här om det:
40 pins instead of 80 pins, and/or broken hardware
Du kanske kan köra nåt test av hårddisken så du ser om du får nåt felmeddelande. Jag har ingen koll på vad det finns för bra program till det men det kan säkert nån annan tipsa dig om, om du inte vet det själv
- Jonas
du har säkert löst det och i så fall får du gärna säga vad det var för problem

Det jag har hittat om det vi google värkar tyda på att det är hårddisken. Det var en som sa så här om det:
40 pins instead of 80 pins, and/or broken hardware
Du kanske kan köra nåt test av hårddisken så du ser om du får nåt felmeddelande. Jag har ingen koll på vad det finns för bra program till det men det kan säkert nån annan tipsa dig om, om du inte vet det själv

- Jonas
Yep, DMA är en "feature" på hårddisken.
hårddisken är ett CF-kort monterad i en CF2IDE adapter...felet har uppkommit efter ca 1 månads drift.
- BadOmen
Tråkigt att det har börjat strula för dig så snabbt. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer hoppas att nån annan kan det. Har du inte garanti kvar så du kan byta ut den? Har du kunnat testa kortet nån annan stans än via CF2IDE adaptern så du ser om det är fel på kortet eller adaptern?
garanti finns så det går att ordna, har även minneskort liggande så jag kan prova. kör pfSense så kan nog plocka ut konfigurationen och installera om...bra att veta vilken del som krånglar (Även om texten LBA gjorde mig misstänksam mot disken...)
- BadOmen
Hoppas att det löser sig för dig iaf