Kan Ubuntu styra CPUns hastighet
Kan Ubuntu styra CPUns hastighet
Windows Vista kan utnyttja Enhanced Intel SpeedStep Technolgy och justera CPU core spänning och busmultiplikatorn efter hur mycket processorn är belastad. T.ex. vid låg last kan V-core vara 1.16V och bussen 6x400MHz och vid hög belastning kan V-core vara 1.25V och bussen 8x400MHz. Vid låg last spar detta energi men framförallt kan fläktljuden bli betydligt lägre.
Finns någon funktion i Ubuntu, som kan utnyttja detta? Jag har bara sett att processorn går på "högvarv" hela tiden...
Finns någon funktion i Ubuntu, som kan utnyttja detta? Jag har bara sett att processorn går på "högvarv" hela tiden...
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Kan Ubuntu styra CPUns hastighet
Jag tror att det skall vara aktiverat per default. Ev kan du se skalningen genom att lägga till en applet i panelen, men jag vet inte om appleten installeras default eller om du måste installera det själv genom Synaptic.
Den här sidan kanske kan leda dig vidare.
Den här sidan kanske kan leda dig vidare.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Intel brukar släppa öppna drivrutiner så deras funktioner brukar funka bra i Linux. Jag har en Intel quad core, Q6600, vet inte om den har just Enhanced Intel Speedstep, men jag ser vilken hastighet CPUn jobbar i med paneltillägget djkmmo nämner. Frekvensen växlar med belastningen, men om jag överklockat så stämmer det inte, den visar mer vilket "läge" CPUn är i, eller hur mycket av maximum och maximum är märkvärdet och inte ett uppmätt värde.
Högerklicka på en panel -> Lägg till i panelen -> sök på Övervakare av processorfrekvensskalning och lägg till den i panelen. För att sen kunna ändra om CPUn ska gå i tex strömsparläge så öppna en terminal, Program -> Tillbehör -> Terminal, och skriv
Det funkar bra för mig, jag hämtade kommandot från kommentaren till http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... lning.html där bossieman från vårat forum beskriver ett annat sätt, som verkar krångligare men man ser mer vad man gör.
Högerklicka på en panel -> Lägg till i panelen -> sök på Övervakare av processorfrekvensskalning och lägg till den i panelen. För att sen kunna ändra om CPUn ska gå i tex strömsparläge så öppna en terminal, Program -> Tillbehör -> Terminal, och skriv
Kod: Markera allt
sudo chmod +s /usr/bin/cpufreq-selector
Jag har lagt till en aplet så att jag kan se cpu-hastigheten. Den visar maxfrekvensen och ändrar sig inte med belastningen. När jag la till den fick jag varningen nedan.
CPU frequencu scaling not supported.
You will not be able to modify the frequency of your machine. Your machine may be misconfigured or not have hardware support for CPU frequency scaling.
Kommandot "sudo chmod +s /usr/bin/cpufreq-selector" har jag också kört och det sväljer den bara utan kommentar....
Jag provade också att köra de kommandon som finns i den länk du angivet men får svaret att sådan folder finns inte.
CPU-scaling fungerar under Vista, som jag kan boota på samma maskin från en annan partition. Hur går jag nu vidare? Jag är tacksam för all hjälp jag får. Det är ju lite spännande att få ihop det här, eller hur?
Obs! Jag har inte behov av att manuellt ändra frequensen utan att Ubuntu skall göra det automatiskt beroende på belastningen.
CPU frequencu scaling not supported.
You will not be able to modify the frequency of your machine. Your machine may be misconfigured or not have hardware support for CPU frequency scaling.
Kommandot "sudo chmod +s /usr/bin/cpufreq-selector" har jag också kört och det sväljer den bara utan kommentar....
Jag provade också att köra de kommandon som finns i den länk du angivet men får svaret att sådan folder finns inte.
CPU-scaling fungerar under Vista, som jag kan boota på samma maskin från en annan partition. Hur går jag nu vidare? Jag är tacksam för all hjälp jag får. Det är ju lite spännande att få ihop det här, eller hur?
Obs! Jag har inte behov av att manuellt ändra frequensen utan att Ubuntu skall göra det automatiskt beroende på belastningen.
Intel Core 2 Duo E6400, 2.13 GHz, som kan gå i 6x266MHz=1600MHz eller i full fart 8x266MHz=2128MHz
Vad ger dig kommandot:
(?)
Och blir det någon skillnad med paketet powernowd och en omstart?
Kod: Markera allt
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies
Och blir det någon skillnad med paketet powernowd och en omstart?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ovanstående kommando ger svaret
"No such file or directory"
Enligt "System->Administration->Sevices" så går powernowd och jag har stannat den och startat om den (om jag nu vet vad jag gör) och naturligtvis startat om datorn ett antal gånger. Ingen skillnad.
"No such file or directory"
Enligt "System->Administration->Sevices" så går powernowd och jag har stannat den och startat om den (om jag nu vet vad jag gör) och naturligtvis startat om datorn ett antal gånger. Ingen skillnad.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej,
Det är inte alla hårdvarukomponenter som stödjer ACPI. Det går att läsa information om ACPI på Wikipedia - Advanced Configuration and Power Interface
Som det står att läsa: Operativsystemet, moderkortschipset, och för en del funktioner också CPU måste vara designad med stöd för det.
Om exempelvis frekvenskalning av CPU ej går att använda i Ubuntu men går att använda i Windows, så är mitt antagande att moderkortschipset ej stödjer ACPI och att chipsetproducenten gjort något annat 'trick' för funktionen frekvenskalning för Windows.
Det är inte alla hårdvarukomponenter som stödjer ACPI. Det går att läsa information om ACPI på Wikipedia - Advanced Configuration and Power Interface
Som det står att läsa: Operativsystemet, moderkortschipset, och för en del funktioner också CPU måste vara designad med stöd för det.
Om exempelvis frekvenskalning av CPU ej går att använda i Ubuntu men går att använda i Windows, så är mitt antagande att moderkortschipset ej stödjer ACPI och att chipsetproducenten gjort något annat 'trick' för funktionen frekvenskalning för Windows.
Först, tack alla som försöker hjälpa till.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-965P-DS3 med Intels 965P Northbridge. Detta är ett välkänt moderkort med ett mycket använt chip, dock inte det senaste. Visst kan det vara så att Gigabyte har gjort en fuling för att Windows skall kunna fungera fullt ut men inte Ubuntu, men lite långsökt är det nog....
Moderkortet är ett Gigabyte GA-965P-DS3 med Intels 965P Northbridge. Detta är ett välkänt moderkort med ett mycket använt chip, dock inte det senaste. Visst kan det vara så att Gigabyte har gjort en fuling för att Windows skall kunna fungera fullt ut men inte Ubuntu, men lite långsökt är det nog....
Ok, nu har det hänt något. Den processor jag använder är specad 2.13GHz men den är enorm på att överklockas så jag har kört den i 3.2GHz under något år. Windows har då skiftat mellan 2.4GHz och 3.2GHz beroende på belastning.
Nu har jag (i BIOSET) satt klockan till defaultvärdet, 266MHz, och då fungerar frekvensskalningen! Mina applets visar nu 1.60GHz wid låg belastning och 2.13GHz vid hög belastning och jag kan välja hur jag vill köra om jag vänsterklickar på en CPU Freq. Scaling Applet. Pricis som det skall vara!
Dessutom kommandot "cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies" ger nu svaret "2133000 160000", dvs helt korrekt.
Betyder detta att den här funktionen endast fungerar om CPUn inte överklockas? Men kom igen därute... visst finns det Ubuntu-fantaster som överklockar?
Nu har jag (i BIOSET) satt klockan till defaultvärdet, 266MHz, och då fungerar frekvensskalningen! Mina applets visar nu 1.60GHz wid låg belastning och 2.13GHz vid hög belastning och jag kan välja hur jag vill köra om jag vänsterklickar på en CPU Freq. Scaling Applet. Pricis som det skall vara!
Dessutom kommandot "cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies" ger nu svaret "2133000 160000", dvs helt korrekt.
Betyder detta att den här funktionen endast fungerar om CPUn inte överklockas? Men kom igen därute... visst finns det Ubuntu-fantaster som överklockar?
Jag har nu sett att detta är en rapporterad bug i Ubuntu "Bug #132403, Cpu frequency scaling is limited to stock speeds" och att man arbetar på det. Jag är säker på att alla dessa entusiastiska Ubuntu-utvecklare löser problemet snart och tills dess lugnar jag mig och kör i "Stock Speeds". När allt kommer omkring är ju inte Ubuntu så processorkrävande som t.ex. Vista.
Tack för era synpunkter!
Tack för era synpunkter!