Installera för 1:a gången

Tompa99

Installera för 1:a gången

Inlägg av Tompa99 »

Hejsan.
Nu har jag en liten undran vilket som passar mig bäst, har letat på forumet men inte hittat, det kanske finns här ute, hoppas då att någon skickar mig till rätt länk.
Frågan är: jag tänkte använda mig av en "burk" som står över hemma till att ha den som en filserver, vilken distrubition skall jag installera Ubuntu desktop eller Ubuntu server, eller måste jag först installera desktopversion och sedan serverversionen?
Har även läst något om att man måste installera "Samba" för att Windowsdatorerna skall komma åt filerna på "servern", har någon här ute mer information om hur man går tillväga, har det någon betydelse vilken Windowsversion och i vilket filformat HD är formatterade.
Mycket frågor för en "rookie" vad det gäller Linux.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera för 1:a gången

Inlägg av Sid »

Vill du ha en server med grafik eller i textläge?
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

En server med ett grafiskt utseende, skall kunna gå in i filerna även från den "burken" och titta vid behov, men mest för att vara lagringsutrymme, den har flera "mellanstora" HD som jag eftersom fått över.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Ta desktop-varianten då. Då får du ett skrivbord "out of the box"
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Ok,

Är det några problem för Ubuntu att läsa NTFS partitioner?

Något annat man måste tänka på, är det några problem för Win är "se" filerna på servern?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Tompa99 skrev:Är det några problem för Ubuntu att läsa NTFS partitioner?
Inte vad jag vet.
Tompa99 skrev:är det några problem för Win är "se" filerna på servern?
Du måste ha samba installerat om windows-datorer ska kunna se filerna via nätverket.
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Konservburk skrev:Du måste ha samba installerat om windows-datorer ska kunna se filerna via nätverket.
Ok, ser man filerna även på Linuxmaskinen som har HD med NTFS partitioner då?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tompa99 skrev:Ok, ser man filerna även på Linuxmaskinen som har HD med NTFS partitioner då?
Ja Ubuntu kan läsa och skriva NTFS rakt av, även om det ur Ubuntus synvinkel innebär vissa nackdelar att använda NTFS istf t.ex EXT3 eller EXT2.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Kan Windows läsa EXT3 resp, EXT2 med Samba installlerad? Vilken är att föredra, EXT3 eller EXT2?

Gör man formatteringen vid installation eller senare?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tompa99 skrev:Kan Windows läsa EXT3 resp, EXT2 med Samba installlerad? Vilken är att föredra, EXT3 eller EXT2?

Gör man formatteringen vid installation eller senare?
Det spelar ingen roll vad det är för filsystem när du delar ut det via Samba. Ext3, eftersom det är nyare.

Det bestämmer du själv, smidigast är väl vid installationen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Nu har jag fått lite information som jag behöver, hur lång tid tar en installation, jag förstår naturligtsvis att det beror på processorhastighet och HD-storlekar osv, men hur lång tid har det tagit för er?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tompa99 skrev:Nu har jag fått lite information som jag behöver, hur lång tid tar en installation, jag förstår naturligtsvis att det beror på processorhastighet och HD-storlekar osv, men hur lång tid har det tagit för er?
Ca 20-30 min.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Bra, då kan jag ta mig tid när det är dåligt väder eller nåt. ;)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Innan du klickar på ikonen Install på skrivbordet i live-CDn, se till att din internetuppkoppling funkar. Om du väljer svenska som språk (troligen) så kommer Ubuntu att vilja ladda ner språkfiler från internet. Det behövs också för att ställa in klockan och lite sånt. Synd bara att det verkar bli soligt och varmt i veckan ;) , det blir inte många tillfällen att sitta vid datorn då. Eller?
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Håller just på att installera, hade problem igår med en skiva som det tydligen var fel på 3 st filer. Nu kör jag igen, dock ej utan problem, grafiken får jag köra i felsäkert läge, hoppas det inte blir så när installationen är färdig.
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Jahapp, då var installationen klar, men tyvärr så startade Windows, när jag startade om datorn, fick inte upp någon meny om att välja Ubuntu ?
Finns det någon lösning eller måste jag installera om och välja bort partitionen med Windows på, visste inte riktigt hur jag ville ha det när jag installerade.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Nej, du ska inte behöva välja bort Windows! Frågan är bara vad som hände eller kanske inte hände? Gick verkligen installationen bra? Hur valde du när det var dags att partitioner? Jag tror att det kan vara där det sket sig. Det skulle ju kunna vara installationen av Grub, starthanteraren, som blev fel men jag tror inte det. Om du startar Ubuntu från live-CDn, kan du då i t ex Nautilus se både Ubuntu- OCH Windowspartitionerna?
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Nu har jag installerat om och nu startade Ubuntu upp (jag tog bort partitionen med Windows på) och jag laddar hem uppdateringar...

Vilket är det enklaste sättet att kolla runt bland sina filer typ "Filhanterare" ?
tweeek

Inlägg av tweeek »

Tompa99 skrev:Vilket är det enklaste sättet att kolla runt bland sina filer typ "Filhanterare" ?
Om du trycker på "Platser" i övre panelen och sedan "Hemmapp" så öppnas Ubuntus standardfilhanterare Nautilus. Med Nautilus kan du sedan enkelt klicka runt bland dina filer.
Tompa99

Inlägg av Tompa99 »

Tackar...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"