Återställa val av operativystem [LÖST]

andersson10

Återställa val av operativystem [LÖST]

Inlägg av andersson10 »

Hej!

Jag är nybörjare på Ubuntu och överlag inte speciellt insatt i hur operativsystem fungerar etc. Är dock rött på alla skumma grejer i Windows och vill börja använda OS med öppen källkod.

Jag laddade tidigare idag ner Ubuntu 8.04 Nordic Remix Edition ("Daniel Nylanders nordiska Ubuntu-skivor") via Ubuntu Sveriges hemsida. Jag brände över filen på en cd och ville prova Ubuntu enbart genom att köra det från skivan. Jag startade om datorn enligt instruktionerna på skivan men Windows startade precis som vanligt (jag kör Windows Vista). Därför valde jag det sista alternativet på skivan (det som man ska välja om vanlig omstart inte fungerar). Därför installerades något på min dator. Därefter startade jag om datorn och då öppnades en vy från vilken jag kunde välja antingen Vista eller Ubuntu. Jag valde Ubuntu och det funkade fint. Så långt allt bra. Nu till mitt problem:

Jag har insett att jag vill prova med Ubuntu på en annan dator och låta min nuvarande dator behålla enbart Vista ett tag till (är som sagt nybörjare och vill inte riskera något i onödan). När jag startar min dator nu kommer jag dock fortfarande till den vy från vilken jag kan välja att öppna Vista eller Ubuntu. Jag inser att jag dock inte kan öppna Ubuntu eftersom jag inte installerade det, men jag vill gärna att denna vy inte kommer upp överhuvudtaget. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra för att få bort den. Kan det ha något att göra med det som installerades på datorn när jag valde alternativ tre från installationsskivan?

Jag är fullt medveten om att detta är en riktig nybörjarfråga och kanske inget man gärna ägnar tid åt att besvara. Men jag är väldigt tacksam för hjälp. Vill som sagt inte överge Ubuntu helt och hållet, bara temporärt på datorn i fråga.

som sagt, tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Återställa val av operativystem

Inlägg av mcNisse »

Du måste gå in i bios och ställa om varifrån datorn bootar. Se till att cd:n ligger före hårddisken.
Du går in i bios genom att trycka den knapp som står innan datorn börjar boota.
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Tack för tipset. Tyvärr fick jag dock inte rätt på det. Jag gick in i BIOS, gick därefter in i menyn "Boot". Där står överst: "Boot priority order:" Därefter följande lista:

"
1. IDE0: WDC WD1600BEVS-225ST0-(S1)
2. IDE1:
3. CD/DVD: HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20N-(
4. PCI LAN: NVIDIA Boot Agent 249.0542
5. USB HDD:
6. USB CD/DVD ROM:
7. USB FDD:
8. USB KEY:
"

Jag ändrade därefter ordningen så att CD/DVD (tidigare plats 3) hamnade på plats 1. Startade sen om datorn men samma vy som innan kom upp. Ändrade därefter till listans default-values (som för övrigt är samma ordning som ovan), men samma sak. Provade även att placera "IDE1" samt "USB CD/DVD ROM överst i listan men inte heller detta förändrade problemet (antar dock att de platserna är tomma eftersom det inte står något efter kolon-tecket). Därför vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Jag undrar även lite varför jag ska boota från CD:n först. Jag har ingen skiva i CD-läsaren och bör väl inte ha det heller eftersom jag inte vill starta Ubuntu. Jag vill att datorn startar upp på samma sätt som den gjorde innan jag valde att köra Ubuntu-skivan. Borde inte hårddisken stå först då? (som sagt, är nybörjare)

Återigen, tack för tipset.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

andersson10 skrev:Jag undrar även lite varför jag ska boota från CD:n först. Jag har ingen skiva i CD-läsaren och bör väl inte ha det heller eftersom jag inte vill starta Ubuntu.
mcNisse måste ha missuppfattat dig. För att kunna boota från live cdn så ska du ha CD:n först i boot ordning, det som du inte fick att fungera förut och därför installerade något.

Nu vet jag inte alls vad det är för något du har installerat så kan tyvärr inte hjälpa dig.
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Tack för ännu ett svar.

Jag vet inte heller vad jag har installerat. I installations-cd:n valde jag "Demo och fullständig installation/Hjälp mig att starta från cd-skiva". Därefter kom en ruta med följande text upp:

"
Installera cd-starthanterare

Om din dator inte kan starta på cd-skivan kan detta program lägga in en ny post i uppstartsmenyn för att hjälpa dig att starta från skivan. I de flesta fall behövs inte det här programmet och det räcker oftast med att starta om med cd-skivan inmatad i cd-läsaren.
"

I denna ruta klickade jag på "nästa". Därefter gick allt automatiskt. Så jag vet inte riktikt vad som hänt, bortsett från att något har lagts till i uppstartsmenyn.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Skulle du ha kört Xp hade jag nog kunnat hjälpt dig men i Vista vet jag inte hur man ändrar i bootloadern.
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Ok. Ingen chans att man göra på samma sätt?
KiviE

Inlägg av KiviE »

Tror inte det nej.

Det här kanske hjälper dig? såg väldigt krångligt ut dock. http://www.flexbeta.net/forums/index.ph ... =48&t=8373
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Hittade det inlägget tidigare. Började följa instruktionerna som står där, men fick inte rätt på det. Jag får inte upp samma info som personen i exemplet så jag avbröt ganska tidigt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kan det fixas med supergrub, månntro? jag har aldrig testat supergrub själv och vet inte hur det funkar med vista, men du kan ju kolla om du hittar något av intresse på sajten.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Har kollat runt lite under dagen och faktiskt hittat en lösning (tror jag).

Tydligen hanteras saker som berör booting av bcdedit.exe i Vista. När jag skrev in det i "Kör" (måste öppnas i admin mode) fick jag upp följande:

"

C:\Windows\system32>bcdedit

Starthanteraren
---------------
identifier {bootmgr}
device partition=C:
description Windows Boot Manager
locale sv-SE
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {8a173c49-3cab-11dc-921a-e3188e87d461}
displayorder {current}
{d21585fa-4434-11dd-a70e-001b38d40954}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 20

Startinläsaren
--------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Microsoft Windows Vista
locale sv-SE
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {572bcd55-ffa7-11d9-aae0-0007e994107d}
recoveryenabled Yes
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
resumeobject {8a173c49-3cab-11dc-921a-e3188e87d461}
nx OptIn

Startsektor för realläge
------------------------
identifier {d21585fa-4434-11dd-a70e-001b38d40954}
device partition=C:
path \ubuntu\winboot\wubildr.mbr
description Ubuntu

C:\Windows\system32>
"

Det som installerades när jag körde Ubuntu-skivan lade sig tydligen som startsektor för realläge. Vet förvisso inte vad det är. Men eftersom jag inte har ubuntu installerat och eftersom Vista ligger som starthanterare chansade jag på att det skulle vara säkert att ta bort posten för Ubuntu. Så gjordes, med följande kommando: "bcdedit /delete {postens identifiering}.

Posten för Ubuntu är nu borta, datorn startar utan att menyn för flerstartsläge kommer upp och datorn verkar funka fint. Så allt ser bra ut.

Tack för all hjälp!
andersson10

Inlägg av andersson10 »

Insåg precis att jag klyddade till det helt i onödan för mig. Hittade nämligen precis mappen vari filerna installerats och i den fanns en uninstal-fil som kunde användas.

Inser att jag framstår som riktigt förvirrad och ber om överseende med att ni som hjälpt mig lagt ner en massa tid på en sån här sak. Men som sagt, ni ska ha tack!
KiviE

Inlägg av KiviE »

andersson10 skrev:Hittade nämligen precis mappen vari filerna installerats och i den fanns en uninstal-fil som kunde användas.
Var ligger filerna så att andra som har samma problem lättare kan lösa det hela?
ycc
Kontakt:

Re: Återställa val av operativystem [LÖST]

Inlägg av ycc »

Kan det vara så att det som installerades var "Ubuntu i Windows" (Wubi)? I så fall hade man väl kunnat göra avinstallationen från Vista > Kontrollpanelen > Lägg till/Ta bort program?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"