Windows problem i Ubuntu = Slut på utrymme.

Elias laurell
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Windows problem i Ubuntu = Slut på utrymme.

Inlägg av Elias laurell »

Hur ser jag vilka program eller tillägg som tar mest plats och fins något diskrensnings program som är bra och ladda ner ?

Söker följande:

1. Att jag kan leta upp program jag inte använder och avintallera dem säkert utan systemfel.

2. Behöver något sätt att se storleken på mappar & mappträd ett separat program om så krävs.

3. Att det går och se mest använda program och vilka jag inte använder alls (ever)
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows problem i Ubuntu = Slut på utrymme.

Inlägg av Smygis »

Börja med sudo apt-get clean om du har installerat många program från paketkällorna.
Sedan ska verktyg för diskanvändningsanalysering finnas installerat. Men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Att ta bort program är generellt sett inte värt det då de flersta programmen ligger på någon MB i storlek. Så länge det inte är spel, dem kan vara ganska stora. Du får nog ta och rensa i din $HOME istället.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

ett mycket trevligt program som visar diskutrymme är
filelight
finns i förråden
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

:) jag har en mycket liten..hårddisk - 80 gb. Jag installerar, skapar filer, laddar upp bildfiler, jag kommer inte upp till mer än knappt 40 gb ( = lite större än en vista installation)
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Ulsak skrev::) jag har en mycket liten..hårddisk - 80 gb. Jag installerar, skapar filer, laddar upp bildfiler, jag kommer inte upp till mer än knappt 40 gb ( = lite större än en vista installation)
Menar du att Vista kräver 40 GB för installation? :o
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Vad vet jag? Det såg ut som det fyllde 30 gb när jag hjälpte en person att installerade på hennes laptop..
Elias laurell
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Elias laurell »

Ulsak skrev:Vad vet jag? Det såg ut som det fyllde 30 gb när jag hjälpte en person att installerade på hennes laptop..
Min Ubuntu partion var ursprungligen på 15 gb men jag har förstorat det tre fyra gånger, nu är den på 25gb

och jag får ett fel medelande vid upstart om att något i /ETC/ inte hade utrymme nog, mina firefox bookmarks har också försvunnet :'(
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

oj, 15 gb! det var rätt stort. men det beror väl på vad man installerar för paket? Sen det där med alla text-grafik, video-och ljudfiler som tillkommer..en bra och billig strategi ( om man har liten hårddisk) är att bränna av lite bild- och ljudifiler emellanåt.och ha en del på USB-sticka
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Ulsak skrev:oj, 15 gb! det var rätt stort. men det beror väl på vad man installerar för paket? Sen det där med alla text-grafik, video-och ljudfiler som tillkommer..en bra och billig strategi ( om man har liten hårddisk) är att bränna av lite bild- och ljudifiler emellanåt.och ha en del på USB-sticka
Heh, vågar jag säga att min Ubuntu-partition är på 500 GB? :P
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

I GNOME desktop utilities (gnome-utils) ingår ett program som heter Baobab ("Diskanvändningsanalysator" på svenska...) som just analyserar diskanvändningen. Man kan bl.a filtrera på partitioner och mappar för att t.ex. utesluta monterade NTFS-partitioner i sammanställningen.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

För att hålla koll på vart allt utrymme på en disk tar vägen tycker jag att "baobab" som ingår i "gnome-utils" är alldeles strålande, och isåfall alltså - "sudo apt-get install gnome-utils" och därefter (i Gnome) välja "[Program] > [Systemverktyg] > [Diskanvändningsanalysator]".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"