Grafisk inloggning från Win

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nightzero

Inlägg av nightzero »

Hej,

Jag kör ubuntu 6.06 desktop versionen, men jag använder mestadels maskinen som server. Därför startar jag inte gdm (döpte om S13gdm till X13gdm).

Jag undrar hur man gör för att logga in grafiskt (Gnome inloggning) från windows till denna maskin.

- Hur konfar jag upp linux servern och vilka processer startar jag osv. ?
- Hur konfar jag upp Windows klienten? Har testat med både Cygwin och Xming.

Hittade ett par tutorials på nätet men inte fått det att funka. Någon som testat det här och fått det att fungera?

Mvh,
Mattias
Macchi

Inlägg av Macchi »

Det finns flera sätt att logga in grafiskt på en linux-server (fjärrskrivbord):

NX
Den enklaste lösningen är att installera FreeNX server+nxnode och sedan köra nx-klienter på Mac, Linux och även Windows. NX både komprimerar och krypterar (SSH) den grafiska miljön (X) och är otroligt effektiv. Det finns en demo där man kan köra Gnome gentemot en server i Italien och det fungerar väldigt bra.
Du kanske kan börja med NX. Ladda ned .deb packet för nxserver, nxnode, nxclient från <a class="postlink" href="http://www.nomachine.com">http://www.nomachine.com</a>.
OBS använd klienten med Ubuntus egna teckenbiliotek.

VNC är en klassisk lösning, som komprimerar X och fungerar i de flesta plattformar. Protokolet är inte lika effektiv som NX samt saknar kryptering i den fria versionen.

XDMCP (X Display Manager Control Protocol)
Mycket enkel metod, inbyggt t x i Gnome och därmed Ubuntu. Aktivera fjärrinloggning på servern (System->Administration->Login Window->Remote). Välj sedan XDMCP längst ned till vänster från inloggningsskärmen från en annan maskin och klicka på ikonen för den maskin du vill logga in. Man får en ny inloggningsskärm, det är bara att logga in. Jag tror att det finns klienter för Windows.
Prova gärna XDMCP vid kommunikation från linux till linux. Du måste aktivera åter ingen gdm från start på din server. VNC är inte heller så svårt att konfigurera.

X den klassiska lösningen där grafikservern (skärmen) och klienten inte behöver vara i samma maskin.
Kräver några scripts eller kommandorad.

LTSP Linux Terminal Server Project, en helhetslösning för att boota en klient som enbart kör det grafiska skrivbordet (X)

2X använder NX-protokolet och erbjuder olka lösningar för tunna-klienter. Ubuntu paket för servern är fortfarande i en beta-fas och kräver lite mer manuell konfiguration.
/M
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

Måste inte gdm vara startat i servern för att detta skall fungera?

Sitter i samma läge, testar olika lösningar. Och jag har också döpt om S13gdm för att inte starta servern grafiskt.

På en annan maskin, (också med server, där jag startar i det grafiska läget) kör jag med NX.
Fungerar klockrent från en WinXP i det fallet.

/Thomas

Edit: stavning...
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

[quote="Pastorn"]Måste inte gdm vara startat i servern för att detta skall fungera?[/quote]
Nu har jag testat med NX mot en server där gdm inte är startat.
Fungerar ju finfint, från en WinXP. Det trodde jag faktiskt inte.

Har alltså NX-server installerat på servern
Kör en klient från WinXP, och får ett grafiskt gränssnitt.

På servern har jag använt lösningen att döpa om S13gdm till s13gdm för att gdm inte skall startas.

Dessutom kommer jag ju åt maskinen från min ubuntu-laptop via terminalen (ssh).
Just nu verkar dessutom samba fungera,
men jag skall justera vissa saker, så det kommer det nog att bli ändring på :P
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
x06vh

Inlägg av x06vh »

[quote="nightzero"]- Hur konfar jag upp Windows klienten? Har testat med både Cygwin och Xming.[/quote]
För min del så fugerade det från installationen. Installerat de extra paketen från "Network/ssh-något"?
När Cygwin är startat och Bachrc så skriver jag export "DISPLAY=loclahost:0.0", "Xwin -multiwindow -clipboard &" sedan är det bara att logga in dit du skall och starta vad det nu är.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"