Smart sökmotorsök med Firefox

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
Eldräven
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Smart sökmotorsök med Firefox

Inlägg av Eldräven »

(Nedanstående tips hittade jag när jag lekte runt i menyerna i Firefox 3. Det var nytt för mig, men någon annan har kanske redan avänt det. Jag vet inte om det även funkar i Firefox 2. Någon som håller fast vid tvåan kan väl bekräfta om så är fallet.)

I alla fall, den lilla sökrutan i Firefox (default: Google) kommer ju väl till pass titt som tätt (kortkommando för att komma dit: ctrl+k).

Ibland är det ju även behändigt att använda samma ruta för att enkelt söka på t.ex. Wikipedia eller IMDb. Om du inte har dessa sökmotorer i listan (direkt till vänster om sökfältet) så kan du enkelt installera dem genom att välja "Manage Search Engines..." (om du som jag använder den engelska versionen) och därefter klicka på länken "Get more search engines...". Sedan är det bara att välja och vraka bland sökmotorer.

Så långt är nog de flesta inte särskilt överraskade. ;)

Så till tipset...

Jag använder som sagt sökfältet för att söka på främst Google, Wikipedia och IMDb. Eftersom det är rätt "jobbigt" (nåja) att byta sökmotor genom att klicka och välja i menyn varje gång så letade jag runt lite och upptäckte följande:

Gå till menyn direkt till vänster om sökrutan. Välj "Manage Search Engines..." Markera t.ex. Google-raden och klicka på knappen "Edit keyword..." Skriv in "g". Klicka på Ok två gånger.

Markera nu adressfältet (alltså inte sökfältet!) (eller tryck ctrl+l) och skriv "g" mellanslag "vadduvillsökapå". Voila! Google kommer upp och du kommer till sökträffarna för "vadduvillsökapå". T.ex.

"g ubuntu" (utan citattecken) leder alltså till träffar på "ubuntu" som om du sökt från Google-sidan.

Sen kan du som jag lägga till motsvarande för de andra sökmotorerna, t.ex. "w" för Wikipedia, och "i" för Imdb.

"w linux"
"i star wars"

Enkelt och snabbt! :D
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Smart sökmotorsök med Firefox

Inlägg av KiviE »

Jo visst funkar det i FF2 med.

Man kan ju lägga till vilken sökmotor som helst. Bara att gå in på en sida och högerklicka på sökrutan och välja "Add a Keyworld for this Search...".

Mycket bra tips annars för de som inte redan har upptäckt det! :)
Användarvisningsbild
Eldräven
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Smart sökmotorsök med Firefox

Inlägg av Eldräven »

Där ser man! Nu blir det till att "keyworda" ett antal sökfält. :)

Jaså, redan i Firefox 2. Om jag bara hade upptäckt detta tidigare... ;D
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Skriv svar

Återgå till "Guider"