Problem med partitioner

x27x
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med partitioner

Inlägg av x27x »

Måhända ett problem som lite googling borde råda bot på, men slöläsande av guider och artiklar har hittills hjälpt mig föga och jag vänder mig därför till detta forums nybörjartråd för hjälp. Övergick till Ubuntu från Windows denna vecka och håller som bäst på att sätta mig in i det. Då jag är helt ny i Linux/Unix provade jag "fegis-" varianten och installerade Ubuntu i Windows. Anledningen att behålla det överhuvudtaget verkar nu efter tre dagar helt ligga i min bekvämlighet för fotoredigering i Photoshop...

Mitt huvudsakliga problem, för att nu komma till saken, är att då jag installerade Ubuntu i Windows så finns det, så som jag förstått det, bara 9 gb partitionerat till Ubuntu och resterande +- 241 gb på hårddisken är partitionerat till Windows. Jag kan t.ex. inte lägga in mina bilder och min musik som jag hade i Windows, kopierade till en extern hårddisk, raderade från Windows och när jag sen skulle kopiera in dem i Ubuntu stod det att de inte fick plats.

Jag ber om ursäkt uti fall denna fråga redan tagits upp, är oförståelig eller bara rent dum.

Då detta är mitt första inlägg hoppas jag att ni inte dömer mig som komplett värdelös direkt. :)
"Som ett elstaket - fast bättre"

http://www.photoblog.com/xtwentysevenx - Den för tillfället ganska inaktiva fotobloggen
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Problem med partitioner

Inlägg av ycc »

Hej :)

Jag kör inte själv med "Ubuntu i Windows" så jag är inte den bäste att hjälpa till. Jag bara frågar:

1. Kan man komma åt Windows-delen av disken under Ubuntu-menyn platser och lagra där? Kör man traditionell installation tror jag den skulle heta ungefär "Lagringsmedia 241 GB"

2. När man installerar "Ubuntu i Windows" tror jag man kan ange hur mycket plats som skall reserveras för Ubuntu. Jag vet dock inte om det går att ändra detta utan ominstallation?

Hoppas någon som vet mer än jag kan förtydliga.

Få frågor är värdelösa, däremot en del svar ... ;)
x27x
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av x27x »

För att besvara dina frågor:

1. Ja, man kan gå in i Filsystem - host för att komma åt windows filerna, men det avlägsnar tyvärr inte problemet med att utrymmet för installationer och lagring i Ubuntu delen.

2. Jag märkte inte något sådant alternativ under den installation jag körde. Dessvärre raderade jag filen så jag får tanka ner den igen för ominstallation. :-\

Klantigt, men det gör ingen större skada då jag knappt hunnit börja med Ubuntu än.

Tack för svar!
"Som ett elstaket - fast bättre"

http://www.photoblog.com/xtwentysevenx - Den för tillfället ganska inaktiva fotobloggen
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Vill man ta bort installationen gör man det väl under Windows Lägg till/Ta bort program.
Här står lite om hur man installerar Ubuntu i Windows:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Instal ... 804Windows
Jag antar att det går att ändra "Installation Size" enligt länken.
Välkommen med fler frågor :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Har du mycket ledigt? Om du ändå ska installera om Ubuntu skulle du kunna göra en "riktig" installation och dualboota med windows. Då måste man defragmentera i windows först och sen krympa den partitionen (kan göras från LiveCDn vid installationen). Detta innebär dock en viss risk och man bör säkerhetskopiera sånt man inte vill förlora.

Jag har inte provat Ubuntu genom windows, men en Ubuntu installerat på "riktigt" sätt borde bli lite snabbare, tror jag.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"