GIMPshop - vad tycker ni omd det?

Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GIMPshop - vad tycker ni omd det?

Inlägg av Ulsak »

yeap, jag erkänner gärna att jag hade en inlärningströskel som var lite knöligt, men det är värt mödan. Fördelarna med fri programvara +inställningsmöjligheterna + en minst lika öppen och generös gemenskap kring GIMP = ett vinnande koncept.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jag testade en tutorial för Photoshop i GIMP, men det gick åt skogen. Jag insåg att jag måste känna till alla funktioner i GIMP för att hitta det som motsvarar det som klart och tydligt stod att jag skulle göra i Photoshop. Det är inte så lätt för en glad GIMP-amatör. I Photoshop var det ju bara att klicka precis som i tutorialen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har alltid föredragit "lösa" menyer framför att ha allt samlat i ett fönster, då kan man flytta runt och placera dom där dom stör minst. Jag har för mej den första versionen av photoshop jag testade hade just lösa menyer, men jag kanske minns fel, det var många år sen, version 4 eller nåt sånt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ulsak skrev:En liten ordningsfråga för oss fåkunniga :

Vad betyder..

a)SWI
b)MDI
c)SDI
SDI - Single document interface (en bild per fönster).
MDI - Multiple document interface (flera bilder per fönster).

Det är dessa båda som brukar ställas mot varandra. Men i gimp-fallet har det istället pratats om SWI - Single window interface (alla bilder i ett fönster). Antagligen för att förtydliga att det är de många fönstren som folk i allmänhet klagar på.
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Hymer »

Jag tycker att Photoshop har mest fördel i text-effekterna. Photoshop har en massa avancerade förinställningar för textmanipulation som jag har inte hittat i Gimp. Vilken klantskalle som helst kan trolla fram effektfulla texter, manövrera skugga utåt, inåt, åstadkomma otroliga 3d-effekter med en eller två klickar. Möjligt, att man kan få fram samma effekter i Gimp, men då måste vara mycket duktig och det tar längre tid.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"