GIMPshop - vad tycker ni omd det?
GIMPshop - vad tycker ni omd det?
Jag undrar lite om GIMP och GIMPshop. Hur mycket är det som GIMP inte klarar, men som Photoshop fixar? Sedan undrar jag om någon har testat att redigera bilder mha någon tutorial på nätet för Photoshop fast i GIMPshop, fungerar det bra? Är funktionerna så lika att det går att ersätta Photoshop med GIMPshop?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 21 gånger.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: GIMPshop - vad tycker ni omd det?
Det beror helt på vad det är du vill göra. The Gimp är ett väldigt kompetent program som duger utmärkt för de flestaHur mycket är det som GIMP inte klarar, men som Photoshop fixar?
Tja, typ om det till 90% klarar av det som ingår i Photoshop. Sedan undrar jag ju hur likt det egentligen blir Photoshop om man använder GIMPshop?Sid skrev:Det beror helt på vad det är du vill göra. The Gimp är ett väldigt kompetent program som duger utmärkt för de flestaHur mycket är det som GIMP inte klarar, men som Photoshop fixar?
#4) As close as GIMPShop may act to Photoshop, it's not exactly the same. There are some features (just a few) that Photoshop has that GIMPShop does not. CMYK support, tablet support, and some other advanced features are available in Photoshop, but not GIMPShop, (or the GIMP). There are some features, like ScriptFu, that are available in GIMPShop that Photoshop doesn't have - so it's plus and minus both ways on that.
Jag är inte tillräckligt duktig på Photoshop för att förstå det där. Så det säger mig inte så himla mycket. Är det ingen som använder GIMPshop här och som har testat lite olika tutorials för Photoshop?cupe skrev:#4) As close as GIMPShop may act to Photoshop, it's not exactly the same. There are some features (just a few) that Photoshop has that GIMPShop does not. CMYK support, tablet support, and some other advanced features are available in Photoshop, but not GIMPShop, (or the GIMP). There are some features, like ScriptFu, that are available in GIMPShop that Photoshop doesn't have - so it's plus and minus both ways on that.
Finns ingen support för CMYK (som används för tryck), tablets (ritplattor, eller vad man nu översätter det till), med mera.
Ok, en ritplatta är väl inte fel, men det har jag ju ingen i dagsläget och lär inte skaffa på länge.cupe skrev:Finns ingen support för CMYK (som används för tryck), tablets (ritplattor, eller vad man nu översätter det till), med mera.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Är du ingen gud på photoshop så klarar du dig utmärkt med The Gimp.
- Konservburk
För mig har det inte varit något som helst problem att använda vanliga gimp med de få photoshop-tutorials jag har gett mig på. Hur det är med gimpshop har jag ingen aning om eftersom jag aldrig använt det.ubot skrev:Är det ingen som använder GIMPshop här och som har testat lite olika tutorials för Photoshop?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag hade gimpshop ett kort tag, men det uppdaterades inte lika snabbt som gimp så jag skippade det. Nu har jag vant mej vid gimps menyer och som normalanvändare så finns det inget som jag saknar från photoshop. Om man jobbat mer proffsigt i photoshop och kan utnyttja finesserna i det programmet så finns det säkert en del brister i gimp - och förmodligen tvärtom också. Gimpshop kan ju vara ett bra sätt att vänja sej vid gimp, att få övergången lite smidigare, men om man ändå bara använt photoshop som amatör ibland så tror jag det är lika bra att köra på "vanliga" gimp direkt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Ulsak
Instämmer med Vulfgar, cupe och Sid.vulfgar skrev:Jag hade gimpshop ett kort tag, men det uppdaterades inte lika snabbt som gimp så jag skippade det. Nu har jag vant mej vid gimps menyer och som normalanvändare så finns det inget som jag saknar från photoshop. Om man jobbat mer proffsigt i photoshop och kan utnyttja finesserna i det programmet så finns det säkert en del brister i gimp - och förmodligen tvärtom också. Gimpshop kan ju vara ett bra sätt att vänja sej vid gimp, att få övergången lite smidigare, men om man ändå bara använt photoshop som amatör ibland så tror jag det är lika bra att köra på "vanliga" gimp direkt.
Jag har använt photoshopversioner sedan Photoshop 5.0 tom CS. CMYK och tablet problematiken är förstås en besvärande nackdel men annars har jag inte hittat något i GIMP som skulle vara sämre än Photoshop. Jag hörde nånstans att det skulle finnas nån plug-in för CMYK, men har ej varit tillräckligt motiverad för att rota fram mer info.
Är man en professionell tryckare så kanske man ska använda

Som Vulfgar sade; att använda Gimpshop är som sätta stödhjul på racingcykel..
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eh, ni pratar om GIMP & GIMPShop som om det vore två olika program när GIMPShop ju bara är ett omarrangemang av GIMP's GUI för att göra det mer likt Photoshop - och då hjälpa dom på traven som är vana vid just Photoshop... 
Och har för mig att utvecklarna av GIMP sagt att nästa version kommer baseras på Photoshop eftersom detta är den mest efterfrågade featuren.
Sen kan ni dissa Photoshop hur mycket som helst för att det inte är FOSS, men det är PS som sätter ribban, så enkelt är det - och utan PS hade ju GIMP knappast uppstått ur tomma intet...

Och har för mig att utvecklarna av GIMP sagt att nästa version kommer baseras på Photoshop eftersom detta är den mest efterfrågade featuren.
Sen kan ni dissa Photoshop hur mycket som helst för att det inte är FOSS, men det är PS som sätter ribban, så enkelt är det - och utan PS hade ju GIMP knappast uppstått ur tomma intet...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 24 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Ulsak
GIMP med stödhjul...farmfield skrev:Eh, ni pratar om GIMP & GIMPShop som om det vore två olika program när GIMNPShop ju bara är ett omarrangemang av GIMP's GUI...

- Konservburk
Jag antar att du menar gimp ui redesign/brainstorm? Så vitt jag vet så har det inte sagts någonting om att försöka efterlikna photoshop, än mindre basera ett framtida ui på det programmet.farmfield skrev:Och har för mig att utvecklarna av GIMP sagt att nästa version kommer baseras på Photoshop eftersom detta är den mest efterfrågade featuren.
Det som faktiskt har efterfrågats mest är SWI/MDI, dvs ett stort fönster som programmets alla andra fönster hamnar inuti. Att folk vill ha något så pass oflexibelt beror helt enkert på att 100% av windows-användarna och 99% av linux-användarna sitter med inkompetenta fönsterhantere. Vi andra ser gärna att någon form av SDI tillåts finnas kvar, åtminstone valbart.
Om det över huvud taget blir något MDI eler inte återstår dock att se.
- Ulsak
En liten ordningsfråga för oss fåkunniga :
Vad betyder..
a)SWI
b)MDI
c)SDI
..för övrigt har jag vant mig vid GIMPS dockningssystem, man behöver inte konfigurera ihjäl sig med det, men det är fullt möjligt..
Vad betyder..
a)SWI
b)MDI
c)SDI
..för övrigt har jag vant mig vid GIMPS dockningssystem, man behöver inte konfigurera ihjäl sig med det, men det är fullt möjligt..

I början irriterade jag mig på Gimps uppdelning på flera fönster, men efter senaste gångerna jag använt Gimp så tycker jag nästan att det är bättre än att ha allt i ett fönster som i Photoshop. Det bästa hade ju varit om man enkelt kunde välja genom att kryssa i någon ruta eller något bland inställningarna i programmet.Konservburk skrev:Jag antar att du menar gimp ui redesign/brainstorm? Så vitt jag vet så har det inte sagts någonting om att försöka efterlikna photoshop, än mindre basera ett framtida ui på det programmet.farmfield skrev:Och har för mig att utvecklarna av GIMP sagt att nästa version kommer baseras på Photoshop eftersom detta är den mest efterfrågade featuren.
Det som faktiskt har efterfrågats mest är SWI/MDI, dvs ett stort fönster som programmets alla andra fönster hamnar inuti. Att folk vill ha något så pass oflexibelt beror helt enkert på att 100% av windows-användarna och 99% av linux-användarna sitter med inkompetenta fönsterhantere. Vi andra ser gärna att någon form av SDI tillåts finnas kvar, åtminstone valbart.
Om det över huvud taget blir något MDI eler inte återstår dock att se.
Alltså, saken är väl den att eftersom Photoshop är så standard när det kommer till avancerad bildredigering så tycker jag att det hade varit käckt att lära sig Photoshop indirekt genom att lära sig GIMP. Det kanske är lättare gjort i GIMPshop än i vanliga GIMP. Dessutom är det alla Photoshop-tutorials som lockar, det hade varit bra om det gick att använda dom rakt av i GIMP eller snarare kanske då GIMPshop. Alltså, jag vill ha ett vettigt alternativ till Photoshop som även lär mig använda Photoshop och som fungerar ihop med Photoshops tutorials på nätet. Jag använder gärna GIMP, men eftersom Photoshop är i princip standard så tycker jag att det är dumt att lära sig ett program som jag sedan inte kan dra nytta av om jag skulle komma i kontakt med Photoshop i något sammanhang.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ulsak
Photoshop är "standard" i windowsvärlden. GIMP är standard i linuxvärlden. Både GIMP:s och Photoshops tuts riktar in sig på samma tekniker ( men menyer ser annorlunda ut såklart) för. Om du skulle be mig att genomföra ett bildmanipulerationsprojekt så skulle jag säkert klara av det med både GIMP och Photoshop.
Jag har photoshop på jobbet. Och GIMP hemma. Jag känner inte att det är ett oöverkomligt problem.
Jag tror att jag följde en tut för photoshop som jag genomförde med GIMP.
Jag har photoshop på jobbet. Och GIMP hemma. Jag känner inte att det är ett oöverkomligt problem.
Och Windows är i ärlighetens namn i princip standard i PC-världen, alltså är även Photoshop det. Jaja, jag gillar ju Ubuntu skarpt så här långt. Efter lite trixande och pillande, några veckors tillvänjning så går jag med största säkerhet inte tillbaka till Windows. Speciellt har jag fastnat för möjligheterna att ändra utseende mm, Gnome Do programstartaren och att jag slipper köra AdAware, Spybot S&D, AVG, Ccleaner mm i tid och otid för att hålla datorn i trim.Ulsak skrev:Photoshop är "standard" i windowsvärlden. GIMP är standard i linuxvärlden. Både GIMP:s och Photoshops tuts riktar in sig på samma tekniker ( men menyer ser annorlunda ut såklart) för. Om du skulle be mig att genomföra ett bildmanipulerationsprojekt så skulle jag säkert klara av det med både GIMP och Photoshop.