Installera usb-skrivare. KonicaMinolta magicolor 2300W

david.fagerberg

Installera usb-skrivare. KonicaMinolta magicolor 2300W

Inlägg av david.fagerberg »

Hejsan, haft linux 8.04 ett litet tag men aldrig lyckats få ordning på skrivaren. Har lyckats hitta installationsdokumentet på https://help.ubuntu.com/8.04/printing/C ... html#local men fastnar tyvärr på steg 5, dvs att drivrutinerna inte blir automatiskt detekterade då de inte finns i grundutgåvan. Lyckades hitta drivrutiner som ska fungera (oftast) på LinuxPrinting.org, dock förstår jag inte hur jag ska få ner drivrutinerna i formatet PPD. Det står att de nödvändiga filerna till Foomatic samt PPD-filen ska finnas i paketet "m2300w". Har laddat ner detta men installationsprogrammet lyckas ändå inte hitta dem och jag vet inte var de hamnar när man laddar ner paketet via Synaptic. Prövade därför att ladda ner drivrutinerna manuellt, kan dock endast ladda ner dem i filformaten .dmg (som ska vara PPD enligt LinuxPrinting.org), .rpm eller .gz (dock ej ppd.gz som installationsprogrammet vill ha när den söker).

Fastnat lite i installationen. Tacksam för hjälp.

MVH David
Användarvisningsbild
Beer

Re: Installera usb-skrivare. KonicaMinolta magicolor 2300W

Inlägg av Beer »

Du kan installera drivrutinerna för denna genom terminalen.

sudo apt-get install m2300w

Efter det ska det bara vara att installera enligt instruktionerna i länken du angav. I annat fall kan du gå via webbläsaren och där skriva localhost:631 för att installera eländet. (Ja, skrivaren fungerar precis lika dåligt i linux som i windows.)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"