klantade till mig - kommer bara åt windows :(

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

klantade till mig - kommer bara åt windows :(

Inlägg av per9000 »

I ett glatt försök att göra en usb-sticka med en bootbar hardy lyckades jag göra om en av partitionerna på hårddisken till en live-cd :( (Min windows, ubuntu och swap partition är orörda.)

Först bootade "live-partionen" hela tiden, sen bytte jag boot-ordning så att jag kom in med en riktig live-cd (fick ta gnewsense så jag kunde se skillnad på cd'n och live-partitionen). Väl inne i gnewsense tog jag bort boot-flaggan på live-partitionen så att den inte bootar. Sen försökte jag att sätta boot-flaggan på ubuntu-partitionen och det gick inte bra, till sist testade jag att sätta boot-flaggan på windows-partitionen (som jag har på jobbdatorn), men nu kommer jag bara åt windows - kommer inte in i GRUB.

Någon som har något tips på hur jag får tillbaka GRUB?

/Per

PS: flaggorna satte jag mha gparted.
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: klantade till mig - kommer bara åt windows :(

Inlägg av cupe »

Så kan det gå när man är för snabb i terminalen. :)

Super Grub löser dina problem.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: klantade till mig - kommer bara åt windows :(

Inlägg av per9000 »

cupe skrev:Så kan det gå när man är för snabb i terminalen. :)

Super Grub löser dina problem.
All hail super grub!

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"