Hej, jag undrar om man kan göra en ikon på Skrivbordet som ändrar ikon och namn om brandväggen är igång, låst eller av.
Det går bra med en skript också.
MvH Lilmini
Brandväggs-ikon
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Brandväggs-ikon
Varning: Inlägg som gjorts av användaren "lilmini" kan innehålla stavfel och felaktig grammatik, alergiker bör hålla sig borta!
Re: Brandväggs-ikon
Brandväggen är alltid igång. Vill du se vilka regler som gäller för närvarande så lär du köra "iptablen -L". Eller hur menar du egentligen?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Brandväggen är ingen brandvägg i den bemärkelsen, utan iptables. Det smög in sig ett litet fel hos Emil:
Kod: Markera allt
iptables -L
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag menar ufw:s (av eller på) + firestarters (låst eller bevakat) status...
Jag kör ibland kommandot:
och:
och start-kommandot.
Jag kanske förstått det fel...
Jag kör ibland kommandot:
sudo /etc/init.d/ufw stop
sudo /etc/init.d/uwf restart

Varning: Inlägg som gjorts av användaren "lilmini" kan innehålla stavfel och felaktig grammatik, alergiker bör hålla sig borta!
Firestarter och UFW är bara olika interfaces till IPtables. (iptables/netfilter är helt enkelt kärnans stack för att filtrera paket, dvs det som man brukar kalla för en "brandvägg"lilmini skrev:Jag menar ufw:s (av eller på) + firestarters (låst eller bevakat) status...
Jag kör ibland kommandot:och:Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/ufw stop
och start-kommandot.Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/uwf restart

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se