Att köra Blender (i en HP burkskål..)

Stefan77As
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Att köra Blender (i en HP burkskål..)

Inlägg av Stefan77As »

Hej!
Relativt nygammal på det här med linux (var på det tidigare men var tvungen att köra Billans programvaror i skolan men nu finns ju kompatibilitet inom linux mot windows program som remote etc.). Vet inte ifall det här är rätt forum att posta det här men.. har stött på ett problem med Blender och lyckas inte köra igång det.
Har försökt att installera och köra envyng men det hittar varken ATI eller NVIDIA på min dator. Orsaken till att jag testade envy var utskriften nedan när jag testkörde Blender:

xxxxxxx:~$ blender
guessing 'blender-bin' == '/usr/bin/blender-bin'
Compiled with Python version 2.5.2.
Checking for installed Python... got it!
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
intern/ghost/intern/GHOST_WindowX11.cpp:105: X11 glxChooseVisual() failed for OpenGL, verify working openGL system!
ERROR: Unable to open Blender window

Som ni ser är det något som strular: antingen med openGL eller extensionen GLX från Xlib.

Någon som kan tipsa vad jag kan göra? Kör som senaste ubuntu på en HP pavilion dv1260ea

So long
/Stefan
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Att köra Blender (i en HP burkskål..)

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen!

Du måste byta drivare till grafikkortet så att du får 3d-stöd. Vad sitter det för grafikkort i burken?

//nisse
Stefan77As

Inlägg av Stefan77As »

Hej Nisse!
Körde sudo lshw och fick följande:

*-display:0 UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm vga_controller bus_master cap_list
configuration: latency=0
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration: latency=0

Som sagt, det är varken ATI eller NVIDIA.. Hoppas det finns en lösning för mig. Vet att när jag körde win som os så tänkte jag inte mycket på det. Lite roligt att man verkligen förstår skillnaden som linux som os ger användaren: bättre kontroll på sin dator -> att veta vad man faktiskt har.. Dock, när jag körde win och testade CS spel där så var det inget bra alls. Kanske borde uppdaterat redan då men automatiska uppdateringar borde ha märkt detta redan då. Kanske inte finns någon lösning? :o
/Stefan
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Kan det vara '915resolution' du saknar sök efter och läs om den i Synaptic.
Nu är inte jag någon hejjare på intelgrafik, så jag kan ha fel.
Stefan77As

Inlägg av Stefan77As »

ajja skrev:Kan det vara '915resolution' du saknar sök efter och läs om den i Synaptic.
Nu är inte jag någon hejjare på intelgrafik, så jag kan ha fel.
Hej!
Tack för tipset. Testade att installera 915res.. via pakethanteraren synaptic och startade om datorn. Men.. nope, Blender vill fortfarande inte sätta igång..
Något annat tips? För jag antar att om jag får igång Blender så kan jag även köra spel m.m som kräver den grafiken..
/Stefan
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sorry alltså, men det där är en väldigt klen grafikkrets från Intel, du bör nog inte förvänta dig speciellt mycket även om du får igång kortet med rätt drivrutiner tyvärr... :-[
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

farmfield skrev:Sorry alltså, men det där är en väldigt klen grafikkrets från Intel, du bör nog inte förvänta dig speciellt mycket även om du får igång kortet med rätt drivrutiner tyvärr... :-[
Äh, jag körde både 3DS Max och Maya med en fin 80810. Det gick.. inte fort. Men det gick! ;D
Stefan77As

Inlägg av Stefan77As »

cupe skrev:
farmfield skrev:Sorry alltså, men det där är en väldigt klen grafikkrets från Intel, du bör nog inte förvänta dig speciellt mycket även om du får igång kortet med rätt drivrutiner tyvärr... :-[
Äh, jag körde både 3DS Max och Maya med en fin 80810. Det gick.. inte fort. Men det gick! ;D
Cupe>>> Hur?? Vad och hur ska jag gå tillväga stegvis för att få igång det? Har som sagt laddat ner 915res via synaptic. Nästa steg?
/Stefan
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Stefan77As skrev:
cupe skrev:
Cupe>>> Hur?? Vad och hur ska jag gå tillväga stegvis för att få igång det? Har som sagt laddat ner 915res via synaptic. Nästa steg?
/Stefan
"Det bara fungerade" för mig. :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"