Nu finns det material om backup här men jag tänkte göra så här, går det?
tar cvpzf homebackup080621.tgz --exclude=/homebackup080621.tgz --exclude=/bin --exclude=/lib osv... /
men jag tänkte lägga backupen direkt på en extern hårddisk (pga. platsbrist), var i så fall ska jag lägga min externa hdd i texten ovan - "/media/LaCie"
Hur fixar jag denna backup till annan enhet? [LÖST]
Hur fixar jag denna backup till annan enhet? [LÖST]
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 22 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Hur fixar jag denna backup till annan enhet?
tar cvpzf /media/LaCie/homebackup$(date +%Y%m%d).tgz --exclude=/media/LaCie/ --exclude=/bin --exclude=/lib osv... /nisse2 skrev:Nu finns det material om backup här men jag tänkte göra så här, går det?
tar cvpzf homebackup080621.tgz --exclude=/homebackup080621.tgz --exclude=/bin --exclude=/lib osv... /
men jag tänkte lägga backupen direkt på en extern hårddisk (pga. platsbrist), var i så fall ska jag lägga min externa hdd i texten ovan - "/media/LaCie"
La till $(date +%Y%m%d) med vilket automatiskt skriver dit dagens datum tex 20080621 så kan du använda exakt samma rad med kommando nästa gång du tar backup.
Oj, det var snabbt svar, jag ska köra igång backupen direkt (vid strul återkommer jag), tack.
Det blev ett felmeddelande med följande text på slutet:
Hela min home partition är på 161,0 GB och backupen är på 136,8 GB och är en *.tgz fil, verkar ok eller?
Vad ska man tro, kan man bortse från felmeddelandet, att är hela home är med i backupen och att det funkar vid återställning också?
Kod: Markera allt
/home/.Trash-0/
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
eriko@nisse:~$
Vad ska man tro, kan man bortse från felmeddelandet, att är hela home är med i backupen och att det funkar vid återställning också?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jo det verkar vara normalt med ett felmeddelande på slutet, vet dock inte varför det händer men oftast iaf så kan man bara strunta i det. Men måste du ta backup på 160gig? låter galet att ta så stor backup.
Håller med att det är aldeles för mycket, blev bara så, hade lite allt möjligt godis på home, kanske vore ju bättre att ta en separat backup på godiset i så fall, jag får väl fixa till det (snygga till det hela) framöver nu när jag vet att det ok med ett felmeddlande