DVD film [LÖST]
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
DVD film [LÖST]
Hej!
Om man bränner en ISO-fil via Devede och man vill ha en vanligt dvd-film, får man rätt filformat då?
Jag vill ju kunna spela upp filen i dvd-spelaren och min är av en lite äldre och kräsnare version.
Om man bränner en ISO-fil via Devede och man vill ha en vanligt dvd-film, får man rätt filformat då?
Jag vill ju kunna spela upp filen i dvd-spelaren och min är av en lite äldre och kräsnare version.
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 30 gånger.
Anledning: Markerat tråden som löst /vulfgar
Anledning: Markerat tråden som löst /vulfgar
Re: DVD film
Ingen aning vad det är för bränningsprogram, men att välja "burn image" eller liknande brukar vara det som gäller.
Min dotter kan inte spela upp iso filer i sin dvd spelare.
Jag skapar vob filer med TOVID och då funkar det bra.
Om man inte särskilt anger, så lägger sig filerna i temp. mapp.
Därför kan det vara bra att skapa en mapp att lägga dom i så att dom blir lätta att hitta.
Gå gärna in och kolla så att ljudet är synkat innan du bränner, Av och till får jag sync-fel.
Dessutom blir filerna för stora för att bränna ibland, då krymper och bränner jag dom med K9 copy.
Är inget geni, finns kanske bättre och enklare sätt att göra.
Jag skapar vob filer med TOVID och då funkar det bra.
Om man inte särskilt anger, så lägger sig filerna i temp. mapp.
Därför kan det vara bra att skapa en mapp att lägga dom i så att dom blir lätta att hitta.
Gå gärna in och kolla så att ljudet är synkat innan du bränner, Av och till får jag sync-fel.
Dessutom blir filerna för stora för att bränna ibland, då krymper och bränner jag dom med K9 copy.
Är inget geni, finns kanske bättre och enklare sätt att göra.
Enklast är att använda standardprogrammet Brasero om du ska bränna en ISO-fil. Du har valet "Burn image".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Har kollat på vilka format som min dvd-spelare stödjer, det är DVD/SVCD/DVCD/CD/VCD/MP3 som gäller.
Så hur gör jag då? ISO-filen brännd i Brasero blir väl inte till en av dessa filer,eller?
Vad använder jag då för att a konvertera filen b bränna den?
TOVID kune djag inte installera, iaf inte via konsolen. Och iom att den iaf inte stödjer vob filer så spelar ju det ingen roll.
Så hur gör jag då? ISO-filen brännd i Brasero blir väl inte till en av dessa filer,eller?
Vad använder jag då för att a konvertera filen b bränna den?
TOVID kune djag inte installera, iaf inte via konsolen. Och iom att den iaf inte stödjer vob filer så spelar ju det ingen roll.
Vob filer måste ju spelaren stödja, det är ju vad som finns i en dvd film normalt.
Jag gick in och kollade K9 copy. (finns i synaptic)
Den förvandlade iso filen till vob filer.
Jag har inte prövat att bränna än, men det bör funka.
Fråga: vad hade du för filtyp från början?
Tovid förvandlar en avi fil t.ex. till en brännbar dvd.
Tovid kan installeras via Synaptic.
Du skriver "newbie", man vill ju inte förolämpa någon med att vara övertydlig,
men om du är en lika "korkad" newbie som jag var så är detta svar kanske inte tillräckligt.
Jag vet att jag blev mycket irriterad när jag kunde få svar som
"Du öppnar bara synaptic..."
Visst, kul, men vad f-n är då synaptic.
Jag har bränt ganska mycket och tror säkert att vi kan fixa detta, om jag bara får klart för mig hur tydlig jag skall vara utan att vara förolämpande.
men om du är en lika "korkad" newbie som jag var så är detta svar kanske inte tillräckligt.
Jag har bränt ganska mycket och tror säkert att vi kan fixa detta, om jag bara får klart för mig hur tydlig jag skall vara utan att vara förolämpande.
-
Ok, har nu installerat K9. Tovid var redan installerat när jag tittade i Synaptic, installerade Tovid GUI.lasseroth skrev:Vob filer måste ju spelaren stödja, det är ju vad som finns i en dvd film normalt.
Från början är filerna i avi, har prövat att köra avi filer på dvd-spelaren funkar inte.
Du kan nog vara ganska tydlig, blir inte irriterad i första taget. (Undantag när jag kallas korkad, ingen pik för övrigt)
Här, gör inga anspråk på att det är det smartaste eller bästa men hoppas det kan vara till hjälp för någon
http://www.roth.se/dvd/
http://www.roth.se/dvd/
En ISO-fil är en klon av en CD/DVD-skiva. Bränn den som jag sa så fungerar det.
Protest! min dotters dvd spelare som är lite äldre klarar inte iso filer
Som jag sa tidigare: Använd Brasero, välj "Burn image" och välj ISO-filen. En ISO-fil är en klon av en CD/DVD-skiva och det kan vara t.ex en Audio-CD, DVD-film, Data-CD etc..lasseroth skrev:Protest! min dotters dvd spelare som är lite äldre klarar inte iso filer
Vet inte om jag kan förklara på något annat vis?

Hund, även om du är en klok människa sä kan väl även du ha fel?
Trådskaparen säger ju att iso inte fungerar för honom,
och jag VET med bestämdhet att iso inte spelas upp i min dotters DVD.
Då är väl rådet att bränna om från början med tovid eller förvandla iso filen tilll vob med K9, det korrekta?
Min egen dvd spelar upp iso, min sons dvd spelar upp iso, men INTe min dotters.
Lämnar tråden nu, känns meningslöst att tala för döva öron.
Då är väl rådet att bränna om från början med tovid eller förvandla iso filen tilll vob med K9, det korrekta?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nu vet jag inte med Brasero men misstänker att det är på samma sätt som i K3B. Man väljer "bränn iso-avbild till dvd" i programmet.lasseroth skrev:Hund, även om du är en klok människa sä kan väl även du ha fel?
När skivan sen är färdigbränd så ligger där vob-filer. Däremot kan det ha blivit något fel under skapandet av iso-filen så bootsektorn inte har kommit med. Kanske detta är fallet? Då känner inte dvd-spelaren av skivan trots att allt finns på den.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
För mig har det varit så att varje gång jag använt devede så har den skapat en iso fil och den har inte funkat på dotterns dvd.
inte heller andra iso som bränts av andra program har funkat så det är väl troligast att något med spelaren och iso....
tovid däremot, inga problem
inte heller andra iso som bränts av andra program har funkat så det är väl troligast att något med spelaren och iso....
tovid däremot, inga problem
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är antagligen något skumt med DeVeDe om inte bootsektorn kommer med. Man kan skapa en iso-fil med hjälp av K3B också och då fungerar det bra.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Det är du som missförstår mig.
Vi säger att jag har köpt en ny film och vill lägga in den på min dator som en extra kopia utifall något händer med min orginalskiva. Jag använder mig då av t.ex Brasero, väljer "Disc copy", detta skapar då en ISO-fil av min DVD-skiva på min hårddisk.
Om olyckan skulle vara framme och min DVD-skiva går sönder och jag vill bränna ut ett nytt exemplar av min backup på datorn gör jag följande: Jag öppnar Brasero, väljer "Burn image" och letar på min ISO-fil och bränner den på en tom DVD-skiva. När detta är klart har jag en exakt klon av min DVD-film.
Hänger du med nu?
Du kan inte bränna en ISO-fil som en dataskiva, då fungerar den ju inte.
Vi säger att jag har köpt en ny film och vill lägga in den på min dator som en extra kopia utifall något händer med min orginalskiva. Jag använder mig då av t.ex Brasero, väljer "Disc copy", detta skapar då en ISO-fil av min DVD-skiva på min hårddisk.
Om olyckan skulle vara framme och min DVD-skiva går sönder och jag vill bränna ut ett nytt exemplar av min backup på datorn gör jag följande: Jag öppnar Brasero, väljer "Burn image" och letar på min ISO-fil och bränner den på en tom DVD-skiva. När detta är klart har jag en exakt klon av min DVD-film.
Hänger du med nu?

-
Har försökt via Devede att göra en ISO-fil, får efter 6 timmar svaret att den misslyckats med att skapa dvd-trädstruktur, kanske pga för lite ledigt diskutryme.
Kör jag i Tovid så när jag ska köra encode då tar det stopp. Den säger att den saknar delar för att skapa menyer (och fortsätter inte att coda) men jag kan inte hitta något fel i installation.
Prövade då K3B, gjorde en ISO-avbild som jag sedan brännde men filen var fortfarande en avi-fil efter bränning och ospelbar i min dvd-spelare.
Så alla sätt som har nämts här har inte lett mig någon stans alls.
Kör jag i Tovid så när jag ska köra encode då tar det stopp. Den säger att den saknar delar för att skapa menyer (och fortsätter inte att coda) men jag kan inte hitta något fel i installation.
Prövade då K3B, gjorde en ISO-avbild som jag sedan brännde men filen var fortfarande en avi-fil efter bränning och ospelbar i min dvd-spelare.
Så alla sätt som har nämts här har inte lett mig någon stans alls.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag följde denna http://www.my-guides.net/en/content/view/75/26 guide igår när jag gjorde om två halvtimmeslånga wmv-file till DVD.
Datorn tog 1½ timma på sig för jobbet.
Funkade perfekt att spela upp i DVD:n
Datorn tog 1½ timma på sig för jobbet.
Funkade perfekt att spela upp i DVD:n
-
Kan ha hittat en lösing. Om dvd spelaren tar MP3 filer borde väl MPEG2 filer också funka, eller?
Annars kanske jag måste fundera på att köpa en nya dvd-spelare ;-)
Men, vad har mp3 med MPEG2 att göra?newbie skrev:Kan ha hittat en lösing. Om dvd spelaren tar MP3 filer borde väl MPEG2 filer också funka, eller?