Kommer inte åt partition (/usr)

arezon

Kommer inte åt partition (/usr)

Inlägg av arezon »

Nu när det var dags att ge sig på Xubuntu så har jag stött på följande problem:

När jag installerade skapade jag tre olika partitioner
/
/swap
/usr

När jag skrivit sudo fdisk -l så ser det ut:

Kod: Markera allt

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1         973     7815591   83  Linux
/dev/hda2             974        1095      979965   82  Linux swap / Solaris
/dev/hda3            1096        3648    20506972+  83  Linux
Jag tänkte/visste inte att man kunde behöva en /home. Nu är saken den att jag inte kan komma åt min "stora" lagringspartition (hda3) som skulle vara /usr. Så jag undrar dels hur jag kan komma åt den (måste jag mounta den för att kunna lägga saker där?) och dels ifall jag kan göra om den till /home utan att installera om allt?

Tack!
zoombywoof

Re: Kommer inte åt partition (/usr)

Inlägg av zoombywoof »

Vad menar du med att du inte kommer åt hda3? Om den är /usr så lär du kunna komma åt den, systemet installerar grejer under /usr så...

Hur ser output från 'df -ah' ut ? och innehållet i /etc/fstab ? Posta dem här så blir det enklare att förstå situationen.

Angående /home...om du inte skapar en egen partition för home så har du en /home katalog ändå, den ligger i din root (/) partition.
arezon

Inlägg av arezon »

Ehm ja, vet faktiskt inte riktigt vad som var problemet. Jag som gjorde fel vid installationen helt enkelt. Men tack ändå.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du kan köra program på din Xubuntu? Det är så att man kan skapa olika partitioner beroende på vilka behov man har. På en server kan du behöva lägga /tmp och /var på egna, men också /home som på en skrivbordsdator. Dessa blir då olika delar på hårddisken men du kommer aldrig att uppfatta det när du kör datorn. Alla partitionerna monteras där de ska vid start.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"