Gobuntu blir installationsval i Ubuntu
Gobuntu blir installationsval i Ubuntu
According to the Ubuntu development team and Ubuntu Community Manager Jono Bacon, the Ubuntu derivative Gobuntu has been sucking up too many resources and will therefore be dropped in favour of an installation option in Ubuntu that installs only free software.
http://www.linux.com/feature/138748
http://www.linux.com/feature/138748
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Gobuntu blir installationsval i Ubuntu
Hoppas dom har nåt på gång med gNewSense-folket
Det där lät ju smidigt :]
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tolkar denna text enligt följande:According to the Ubuntu development team and Ubuntu Community Manager Jono Bacon, the Ubuntu derivative Gobuntu has been sucking up too many resources and will therefore be dropped in favour of an installation option in Ubuntu that installs only free software
Enligt Ubuntus utvecklingslags och Ubuntugemenskapens ledare Jono Bacon kräver Ubuntuderivatet Gobuntu för mycket resurser och kommer att tas bort till förmån för ett installationsalternativ i Ubuntu som bara installerar fri programvara.
Ergo: Gobuntu går bort. Och ett alternativ som till 95% är likt vanlig installation blir möjlig. Men vi menar samma sak?
EDIT: jag tycker nog att det är en bra och tydlig strategi, nu ser användarna tydligt alternativet, kanske blir nyfikna på skillnaden. Frågan är: vad tycker Sid?
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Som jag tolkar det har Free Software Foundation-människorna inte riktigt köpt gobuntu-konceptet och hellre velat bygga gNewSense själva från Ubuntu. Så användandet av gobuntu har väl inte varit så stort kanske jämfört med gNewSense.Sid skrev:Hoppas dom har nåt på gång med gNewSense-folket
Jag tycker också att det är ett mycket bra alternativ att slå ihop ubuntu och gobuntu - jag tror/hoppas att fler kommer testa helt fri mjukvara nu.
/Per
- Ulsak
Jag förstår FSF-människornas drivkraft, men jag förstår ej problemet med att hjälpa till med Gobuntu.
Men har man ett installationsalternativ som passerar stallman ( hur var det exakta kommandot igen?) så då tycker jag att det känns "good enough"
Men har man ett installationsalternativ som passerar stallman ( hur var det exakta kommandot igen?) så då tycker jag att det känns "good enough"
Jo för att ha en åsikt om den här frågan så bör man då skaffa kunskap.Ulsak skrev:Jag förstår FSF-människornas drivkraft, men jag förstår ej problemet med att hjälpa till med Gobuntu.
Allt startade med en fråga samt synpunkter från MarkS
https://lists.ubuntu.com/archives/gobun ... d.html#650
Och vidare Maj > Juni
Ett intressant namn som förekommer och som jag brukar kolla på lite då och då är
Benjamin Mako Hill, Sitter i FSF styrelse, Debian projektledare, en av de få som har ständigt medlemskap i Ubuntu, författare
av Ubuntuboken som för övrigt uppdaterades i veckan.
http://mako.cc/
Benjamin "pådyvlar" ingen någonting utan kör fakta rätt upp o ner.
Har man inte tid att läsa så är sådana här trådar tämligen meningslösa...
- Ulsak
jag har läst Mark S brev, men ej hittat vad gNewSense folket svarat ( eller letat på fel ställen..)
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
citerar "man vrms":Ulsak skrev:[...] installationsalternativ som passerar stallman ( hur var det exakta kommandot igen?) [...]
/Pervrms - report of installed non-free software
This program is an attempt at creating a "virtual Richard M. Stallman" for Debian GNU/Linux.
Jo det beror ju lite på hur man läser en epost lista...Ulsak skrev:jag har läst Mark S brev, men ej hittat vad gNewSense folket svarat ( eller letat på fel ställen..)

Endera backar du> klickar eller så enklast "next message" längst ner.
Sen kan man då botanisera i alla grupper här.
https://lists.ubuntu.com/
Om man vill kan man då också använda en mailklient.
Det är mycket effektivt med riktiga fakta för att förhindra onödiga debatter alt debatter som spårar ur.