Ärva rättigheter/ägare/grupp?
Ärva rättigheter/ägare/grupp?
Finns det något sätt att få filer som kopieras in i ett dir (och dess subdir) att ärva rättigheter, ägare och grupp automatiskt utan att man behöver chmod:a och chown:a dem i efterhand? Som det är nu så får jag köra kommandona i rootens crontab var 30:e minut för att vara på den säkra sidan. Dels är det en osnygg lösning och dels är det en massa onödig läsning/skrivning till hd'n var 30 minut.
Ursäkta om det är en dum fråga som besvarats 1000 gånger, men jag har sökt runt utan att hitta svaret.
Ursäkta om det är en dum fråga som besvarats 1000 gånger, men jag har sökt runt utan att hitta svaret.
Re: Ärva rättigheter/ägare/grupp?
Har inte använt det själv men det borde gå lösa med med:
install
install
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vem äger mappen du kopierar filerna till och vem kopierar filerna dit? Är det två olika användare?juan skrev:Finns det något sätt att få filer som kopieras in i ett dir (och dess subdir) att ärva rättigheter, ägare och grupp automatiskt utan att man behöver chmod:a och chown:a dem i efterhand? Som det är nu så får jag köra kommandona i rootens crontab var 30:e minut för att vara på den säkra sidan. Dels är det en osnygg lösning och dels är det en massa onödig läsning/skrivning till hd'n var 30 minut.
Ge mer information
Det är användaren juan som äger filerna och diren. Gruppen som det skall chownas till är cfiles, hans "huvudgrupp" är juan. Ibland kopierar en annan användare också in filer där som då är medlem i cfiles men han har inte heller han den som huvudgrupp. Även en tredje användare på boxen behöver komma åt filerna men han lägger inte till några filer där.
Diret är alltså olika dir på hdn med musik/bilder etc som alla användare skall kunna komma åt och redigera osv. Problemet är att så snart någon kopierar in något där så blir det ju med användaren som ägare och sin huvudgrupp som grupp. Vill bara att alla filer skall tillhöra gruppen cfiles och ha fulla rättigheter för ägare och gruppmedlemar i cfiles.
Vill ju inte att alla skall komma åt filerna i respektive home-dir så kan inte bara byta ut deras huvudgrupp till cfiles. Måste ju finnas någon elegantare lösning på det än att behöva läsa av och chowna om filerna en gång i halvtimmen.
Diret är alltså olika dir på hdn med musik/bilder etc som alla användare skall kunna komma åt och redigera osv. Problemet är att så snart någon kopierar in något där så blir det ju med användaren som ägare och sin huvudgrupp som grupp. Vill bara att alla filer skall tillhöra gruppen cfiles och ha fulla rättigheter för ägare och gruppmedlemar i cfiles.
Vill ju inte att alla skall komma åt filerna i respektive home-dir så kan inte bara byta ut deras huvudgrupp till cfiles. Måste ju finnas någon elegantare lösning på det än att behöva läsa av och chowna om filerna en gång i halvtimmen.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag minns inte hur du ska få en befintlig trädstruktur att få sgid satta på dirs bara, (och är för lat för att kolla hur det var man gjorde det), men det ska väl vara vad du letar efter 

More Mekaniserad at http://blippe.se.
Japp. Sgid var lösningen (chmod g+s dirnamn). Blir dock fortfarande inte av med crontaben eftersom den bara byter grupp på filen om den ftp:as/cp:as men inte om den mv:as. Lite trist. Men tack för att du pekade mig åt rätt håll.
Efter att ha haft det såhär ett tag kan jag fortfarande inte släppa att detta inte är ett riktigt smidigt system. Hur gör ni andra som har mer än en användare på burken där alla skall kunna använda filer i vissa dir? Finns det någon bättre lösning?
- Konservburk
Jag skulle använt mig av ACL istället för att ha en gemensam grupp.juan skrev:Hur gör ni andra som har mer än en användare på burken där alla skall kunna använda filer i vissa dir? Finns det någon bättre lösning?