Wine-program får inget fönster? [LÖST]

juan

Wine-program får inget fönster? [LÖST]

Inlägg av juan »

Sedan några dagar tillbaka har jag fått ett konstigt problem. Jag kör utorrent via Wine och det har funkat klockrent på alla sätt och vis, och själva programmet funkar fortfarande utan problem. Men jag får inte längre något "fönsterfält" uppe i aktivitetsfältet. Startar utorrent med alltray för att få en ikon uppe vid klockan men inte heller den dyker upp nu. Startar utorrent genom det lilla bash-scriptet utorrent.sh som ser ut såhär:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

if [ "$*" != "" ]; then 
	wine "C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe" "$*"
else	
	alltray --icon /home/juan/Look/Icons/utorrenteh8.png 'wine "C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe"'
fi
Någon som vet vad det kan bero på? Väldigt irriterande att alltid behöva ha fönstret uppe för att se vad som händer.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 25 gånger.
Anledning: Markerade som löst
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Wine-program får inget fönster?

Inlägg av vulfgar »

Iofs så förstår jag inte varför du inte kör tex transmission eller deluge eller annat torrentprogram från förråden istället, men en gissning är att du har råkat ta bort Notifieringsyta från panelen. Du kan i alla fall prova med att lägga till den och se om du får tillbaka din ikon.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
juan

Inlägg av juan »

Tycker helt enkelt bäst om utorrent (bland annat för att det har en gruppfunktion), har testat de övriga utan att bli direkt förtjust i någon utav dem.

Notifieringsytan är kvar och visar upp CheckGmail och TomBoy osv precis som vanligt. Saknar inte bara den lilla ikonen i "trayen" utan även utorrent i fönsterväljaren där alla andra program visar sig. Kan inte heller switcha till utorrent-fönstret med alt-tab när det inte är aktiverat osv. Det är som gnome/compiz/X eller vad det nu är som har hand om det inte "ser" fönstret alls.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dej, jag använder varken wine eller utorrent, tog bara en chans - det är inte ovanligt att man av misstag blir av med notifieringsytan. Det är inte nån inställning i wine?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Får du något felmeddelande om du startar utorrent.sh i en terminal?
juan

Inlägg av juan »

Nej inget utöver vad jag gissar är vanligt Wine-jibberish (se nedan). Själva programmet hoppar ju igång hur elegant som helst och funkar utan problem (utöver att fönstret vägrar att registreras då :))

Kod: Markera allt

juan@juan-desktop:~$ utorrent.sh
fixme:msvcrt:__lconv_init  stub
fixme:heap:HeapSetInformation 0x110000 0 0x458b00 4
err:ole:CoGetClassObject class {304ce942-6e39-40d8-943a-b913c40c9cd4} not registered
err:ole:CoGetClassObject no class object {304ce942-6e39-40d8-943a-b913c40c9cd4} could be created for context 0x1
fixme:heap:HeapSetInformation 0x5a0000 0 0x458b00 4
err:ntdll:RtlpWaitForCriticalSection section 0x45f404 "?" wait timed out in thread 0030, blocked by 002d, retrying (60 sec)
fixme:listview:LISTVIEW_SetColumnOrderArray iCount 16 lpiArray 0x32f078
fixme:listview:LISTVIEW_SetColumnOrderArray iCount 10 lpiArray 0x32eae8
fixme:keyboard:UnregisterHotKey (0x20020,1): stub
fixme:winsock:WS_setsockopt Unknown IPPROTO_IP optname 0x00000013
juan@juan-desktop:~$
juan

Inlägg av juan »

vulfgar skrev:Jag kan tyvärr inte hjälpa dej, jag använder varken wine eller utorrent, tog bara en chans - det är inte ovanligt att man av misstag blir av med notifieringsytan. Det är inte nån inställning i wine?
Har inte ändrat någon inställning i Wine eller i utorrent. Däremot så har det ju kommit en helt busslast med uppdateringar för Ubuntu den senaste tiden så tänkte att någon annan som använder Wine kanske lagt märke till något liknande.

Tack för svaret i alla fall :)
juan

Inlägg av juan »

Problemet löst efter senaste Wine-uppdateringen.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"