Vilken utmaning!
Vilken utmaning!
Hej
Mitt namn är Alexander Wroblewski.
Jag har tillsammans med en vän, Claes Lundin, startat en insamling av gamla datorer i Malmöområdet.
De insamlade datorerna ska sedan doneras till fem stycken barnhem i Polen, där barnen mer eller mindre har varit helt utan datorer.
Då bl.a Metro och Kvällsposten uppmärksammat insamlingen så har vi fått in en hel del datorer och är glada över det.
Vår utmaning nu är att varken jag eller min vän har någon erfarenhet av Ubunto som vi ska installera på de insamlade datorerna.
Vi efterfrågar med andra ord väldigt grundläggande hjälp och hoppas att någon hör av sig till oss via detta forum.
Tack för ordet.
Alexander Wroblewski
Mitt namn är Alexander Wroblewski.
Jag har tillsammans med en vän, Claes Lundin, startat en insamling av gamla datorer i Malmöområdet.
De insamlade datorerna ska sedan doneras till fem stycken barnhem i Polen, där barnen mer eller mindre har varit helt utan datorer.
Då bl.a Metro och Kvällsposten uppmärksammat insamlingen så har vi fått in en hel del datorer och är glada över det.
Vår utmaning nu är att varken jag eller min vän har någon erfarenhet av Ubunto som vi ska installera på de insamlade datorerna.
Vi efterfrågar med andra ord väldigt grundläggande hjälp och hoppas att någon hör av sig till oss via detta forum.
Tack för ordet.
Alexander Wroblewski
Re: Vilken utmaning!
Hej och välkommen hit.
Trevlig idé, men hur seriösa är ni?
En sökning på ditt namn gav en del intressanta resultat.
Flera blufföretag kommer från Skåne
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article69357.ece
Nu kan du ha oturen att ha en mindre seriös namne i skåne som håller på med IT, då ber jag om ursäkt.
Trevlig idé, men hur seriösa är ni?
En sökning på ditt namn gav en del intressanta resultat.
Flera blufföretag kommer från Skåne
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article69357.ece
Nu kan du ha oturen att ha en mindre seriös namne i skåne som håller på med IT, då ber jag om ursäkt.
Hej TicToc
Tack för ett snabbt välkomnande.
Din fråga är befogad. Jag är den enda (mig veterligen) som heter Alexander Wroblewski och artkeln som du länkar till är ett par år gammal. Satt i styrelsen för företaget som nämns längs ner i artiekeln. I övrigt handlar den om ngt som jag tar avstånd ifrån och som jag enligt egen mening helt felaktigt förknippas med i artikeln. Har ingenting att dölja därav att jag alltid presenterar mig med hela mitt namn.
Insamlingsprojektet är seriöst och helt ideellt. Det sker i samarbete med http://www.polenprojektet.com (ett fadderprojekt för polska barnhemsbarn). Anledningen till att det blev Polen är att jag delvis har polskt påbrå och talar språket. Mer om insamlingen finns att läsa här http://www.missink.se/polenprojektet-i-18.html
Jag blev tipsad av HåkanS att läsa lite mer på Wiki-delen och gör det just nu. Men,som sagt jag är en fullkomlig nybörjare på Ubunto och all möjlig hjälp är verkligen uppsakttad.
Vänligen
Alexander
Tack för ett snabbt välkomnande.
Din fråga är befogad. Jag är den enda (mig veterligen) som heter Alexander Wroblewski och artkeln som du länkar till är ett par år gammal. Satt i styrelsen för företaget som nämns längs ner i artiekeln. I övrigt handlar den om ngt som jag tar avstånd ifrån och som jag enligt egen mening helt felaktigt förknippas med i artikeln. Har ingenting att dölja därav att jag alltid presenterar mig med hela mitt namn.
Insamlingsprojektet är seriöst och helt ideellt. Det sker i samarbete med http://www.polenprojektet.com (ett fadderprojekt för polska barnhemsbarn). Anledningen till att det blev Polen är att jag delvis har polskt påbrå och talar språket. Mer om insamlingen finns att läsa här http://www.missink.se/polenprojektet-i-18.html
Jag blev tipsad av HåkanS att läsa lite mer på Wiki-delen och gör det just nu. Men,som sagt jag är en fullkomlig nybörjare på Ubunto och all möjlig hjälp är verkligen uppsakttad.
Vänligen
Alexander
For det forsta kan du ju forsoka lara dig att det heter UbuntU och inte ubunto!
Sen kan du ju ladda ner och trycka in en live-cd i din egen burk for att prova hur det fungerar. Nastan allting fungerar fron "scratch" so att saga!
Ha en bra Ubuntu-upplevelse!

Sen kan du ju ladda ner och trycka in en live-cd i din egen burk for att prova hur det fungerar. Nastan allting fungerar fron "scratch" so att saga!
Ha en bra Ubuntu-upplevelse!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Problemet kommer väl ligga i att det är förmodat olika datorer, insamlat ifrån diverse företag och privatpersoner förmodar jag. Det innebär att varje enskild dator behöver specifik handpåläggning, och enskild granskning beträffande hårdvara och annat.
Vad är tanken att datorerna ska fylla för funktion? Vad ska barnen ha för möjligheter att göra på dem?
Vad är tanken att datorerna ska fylla för funktion? Vad ska barnen ha för möjligheter att göra på dem?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Edubuntu kanske är en bra variant? Då finns ju en massa lämpliga program med från början.
Om det blir strul me hårdvaran sedan i någon/några burkar så är det ju bara att komma hit med problemen.
Om det blir strul me hårdvaran sedan i någon/några burkar så är det ju bara att komma hit med problemen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Broder Tuck

MissInk
Hur vi har det med Malmöbor här inne på forumet, det är jag inte så kunnig om. I vårt forum här,
har det inte skrivits särskilt mycket om träffar i Malmö, mig veterligen. Hos oss är nog Göteborgarna
bäst på att fixa träffar, som det verkar.
Däremot har Linuxfolket på linuxportalen.se (se min länk här nedan) kontinuerligt återkommande
träffar i Malmö och det är nog bland dem som du kan ha de största möjligheterna till att få kontakt,
gissar jag.
Så vill jag också slå ett slag för vulfgars förslag till dig. Edubuntu kan nog vara grejen. Lite grand
beroende på vilken nivå i skolorna ni tänker försöka nå.
Lycka till! Bra initiativ!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Hej Calmeida,Calmeida skrev:Problemet kommer väl ligga i att det är förmodat olika datorer, insamlat ifrån diverse företag och privatpersoner förmodar jag. Det innebär att varje enskild dator behöver specifik handpåläggning, och enskild granskning beträffande hårdvara och annat.
Du har helt rätt i att varje enskild dator kräver handpåläggning vilket har medfört problem för oss. Gällande datorernas funktion så är meningen att barnen ska kunna använda ordbehandlare, kalkylator och annat som de kan dra nytta. Vi ser gärna att barnen ska kunna installera och använda de olika utbildningsprogram som tagits fram för Linux.
Känner du möjligtvis någon i Malmö-området med omnejd, som måste kunna tänka sig att offra några timmar för en god sak?
Med vänliga hälsningar
Alexander
info@missink.se
-
Nej tyvärr Alexander, mina kontakter i Malmö är allt annat än datakunniga.
Det är väl just det där som är tidsödaren i sammanhanget. Förutsatt att man inte har polskakunskaper skulle det alltså behöva medföra att man installerar på svenska, ser över varje enskild maskin och eventuella problem, konfigurerar systemet i enlighet med era tankar och som sista touch ställer in det på att köra polska som standardspråk.
Detta förutsatt att man inte ska börja med att ge barnen en överaskning i formen av dysfunktionella system, men det verkar inte som en helt toppenbra början på det hela.
Det är väl just det där som är tidsödaren i sammanhanget. Förutsatt att man inte har polskakunskaper skulle det alltså behöva medföra att man installerar på svenska, ser över varje enskild maskin och eventuella problem, konfigurerar systemet i enlighet med era tankar och som sista touch ställer in det på att köra polska som standardspråk.
Detta förutsatt att man inte ska börja med att ge barnen en överaskning i formen av dysfunktionella system, men det verkar inte som en helt toppenbra början på det hela.
Tack till att de vänliga människor som hört av sig till oss och hjälpt till.
Vi lyckades styra upp en grupp människor i onsdags och i skrivande stund (läs torsdag) som hjälpt oss med väldigt mycket.
Linuxintresserade människor är sanna humanister, det är min slutsats.
Tack vare allas insats kommer en stor grupp barnhemsbarn på fem olika orter i Polen att få uppleva sina första möten med datorer inom en mycket snar framtid.
Vi installerade Xubuntu och la på edubuntu-addon-* paketen
Just nu är vi dock fortfarande inte helt klara (vilket vi hoppats på), trots fullt manskap. Detta innebär att de som kan undvara en stund imorgon, fredag, efter kl. 17.00 är varmt välkomna att höra av sig på info@missink.se
Bussen som ska hämta datorerna kommer imorgon kväll kl. 22.00.
Tack än en gång!
Alexander Wroblewski
Vi lyckades styra upp en grupp människor i onsdags och i skrivande stund (läs torsdag) som hjälpt oss med väldigt mycket.
Linuxintresserade människor är sanna humanister, det är min slutsats.
Tack vare allas insats kommer en stor grupp barnhemsbarn på fem olika orter i Polen att få uppleva sina första möten med datorer inom en mycket snar framtid.
Vi installerade Xubuntu och la på edubuntu-addon-* paketen
Just nu är vi dock fortfarande inte helt klara (vilket vi hoppats på), trots fullt manskap. Detta innebär att de som kan undvara en stund imorgon, fredag, efter kl. 17.00 är varmt välkomna att höra av sig på info@missink.se
Bussen som ska hämta datorerna kommer imorgon kväll kl. 22.00.
Tack än en gång!
Alexander Wroblewski
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
hoppas dom har slagit på det polska språkstödet! annars går det säkert att bifoga en instruktion till barnhemspersonalen..