installationsCD

almlöf
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

installationsCD

Inlägg av almlöf »

Frågan är, kan jag skapa en installationscd med det system jag har installerat och modifierat, running, på min dator nu?

Min tjej tycker att ubuntu är "krångligt" så jag måste installera XP igen, men eftersom man måste installera XP först behöver jag formatera och tappar då mitt system som jag slitit så hårt för att få att funka som jag vill. Att köra Virtualbox är inte ett alternativ eftersom datorn inte kommer palla med det. Kan jag då skapa en skiva eller är det smartare att göra en säkerhetskopia, installera xp, installera ubuntu och sen återställa via säkerhetskopian?

Det här känns som om det blev väldigt rörigt, men till mitt fösvar påbörjar jag snart min 14h utan rast på jobbet.. haj haj :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: installationsCD

Inlägg av Ulsak »

oj oj..det är två olika världar. Du kan inte få tillbaka nåt om du installerar XP helt och hålletJag skulle ge mig på se om man inte kan via gParted fixa lite diskutrymme och installera XP åt din flickvän och köra dualboot.

Vad är det hon tycker är krångligt?
Både min fru och mina döttrar kunde, om än lite motvilligt köra ubuntu. Min äldre dotter som bor i Karlstad ringde mig var och varannan dag om support med XP:n - när jag installerade Feisty Fawn 7.04 ringde hon visserligen ofta men aldrig om datasupport igen. När det blev dags för Gutsy blev jag orolig för om det skulle krångla så jag skrev ut en skriftlig how-to till henne. Hon bara tittade på mig." Det har jag redan fixat" ..,men när hon fick splitterny laptop med Vista installerat så lyckades jag ej övertala henna att stanna kvar på den ljusa sidan.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du behöver inte ta bort om Ubuntu. Släng in Windows på nytt du bara. Det som kommer att hända är att GRUB blir mördad av MS bootloader. Detta är lätt ordnat: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965

:)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
almlöf

Inlägg av almlöf »

hur funkar det med partitioner då? just nu har jag inte partitionerat min hd, kan jag ändå allokera 30gb till WinXP?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du måste krympa din ubuntu partition med 30GB i sådana fall innan du kan installera windows. Använd en liveCD och kör gparted.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

almlöf skrev:hur funkar det med partitioner då? just nu har jag inte partitionerat min hd, kan jag ändå allokera 30gb till WinXP?
Javisst, starta gparted i Ubuntu och skapa en partition för XP, sedan startar du om burken med XP-cd:n och installerar XP i den nyskapade partitionen och sist fixar du till Grub, som beskrivits tidigare.

En enklare variant, dock lite beroende på hur din tjej använder XP, vore ju att installera XP i Virtualbox "inne i Ubuntu". Då får du dessutom lättare med övergången mellan de två systemen, datorn behöver inte stängas ned och startas om för att ni ska kunna växla användare.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Osprey skrev:
almlöf skrev:hur funkar det med partitioner då? just nu har jag inte partitionerat min hd, kan jag ändå allokera 30gb till WinXP?
Javisst, starta gparted i Ubuntu och skapa en partition för XP, sedan startar du om burken med XP-cd:n och installerar XP i den nyskapade partitionen och sist fixar du till Grub, som beskrivits tidigare.

En enklare variant, dock lite beroende på hur din tjej använder XP, vore ju att installera XP i Virtualbox "inne i Ubuntu". Då får du dessutom lättare med övergången mellan de två systemen, datorn behöver inte stängas ned och startas om för att ni ska kunna växla användare.
Det går inte att köra gparted på ett monterat filsystem. Kör därför från en liveCD.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Gparted har en liten och lätt Live-CD om man inte vill braka igång Ubuntu's Live-CD. :)
almlöf

Inlägg av almlöf »

Hund skrev:Du behöver inte ta bort om Ubuntu. Släng in Windows på nytt du bara. Det som kommer att hända är att GRUB blir mördad av MS bootloader. Detta är lätt ordnat: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965

:)

Det poppar upp frågor i mitt huvud som ryska em-mål en onsdags afton. Så, en till här; Jag installerade Ubuntu Hardy och sen "uppdaterade" jag till Ubuntu Studio. Vilken skiva skall jag då använda för att återställa gruben?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är egentligen samma Ubuntu. Det som skiljer är medföljande paket. I övrigt skulle du lika gärna kunna använda en skiva med Gentoo, det som skiljer sig är bara installationen för GRUB, men det är nog en historia för sig. :)
almlöf

Inlägg av almlöf »

Efter en väldigt hård sommar, mycket jobb - på tok för lite sol, orkade jag mig på att installera XP. Dock inte av samma anledning som tidigare. Det visade sig att min tjej "ändrat sig" angående Ubuntu och visst kunde tänka sig köra med det som OS.
Nu ville jag dock spela spel, barnslig som man är, så jag slängde in XP. Allt funkade finfint, men min dualboot sket sig lite. Ursäkta min franska.
Hittade dock hjälp på egen hand denna gång, hör och häpna!! Alltså, det som inte funkade var att efter min reparation av gruben, försvann XP alternativet och Ubuntu stod som ensam härskare över min fina (läs förbannade) laptop. Tog mig igenom überpedagog-guiden (http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linu ... htm?page=5) och fick det fixat. Så nu finns alternativet och det går bra att boota båda ubuntu alt. xp. Så tusen tack för all hjälp.

...

Mitt i allt kollade jag på min Grub-lista, och rent av häpnade över alla kärnor som ligger där. Så min fråga nu är, kan jag bara ta bort de jag aldrig använder, samt, lagras de automatiskt vid uppdateringar, går det att ändra?

Sorry once again för att mina frågor alltid blir som uppsatser :P

Piiz
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du kan ta bort dom du inte använder. Men det är alltid rekomenderat att man åtminstonde behåller 1 extra som man vet fungerar utifall något skulle hända med den nyaste. Dom tar ju inte upp så mkt utrymme direkt. :)
almlöf

Inlägg av almlöf »

tack alla för svaren, allt löste sig någorlunda. vågade aldrig peta för mycket i filen.. men nu har jag repat nytt mod, dock är frågan annorlunda;
Hur får jag WIN XP högst upp på listan? Bara att flytta upp den i ordningen eller?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"