Har en laptop Compaq Evo N800v med Pentium 4 mobile på 1,9 och 1Gb i RAM.
Med Ubuntu (Hardy numera) går kylfläkten hela tiden. Med XP går den någon gång ibland.
Fläkten käkar batterier som ...
Går det att göra något för att göra något åt detta?
Undrar Jörgen
Kylfläkten går hela tiden.
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: Kylfläkten går hela tiden.
Med kommandot top kan du visa vilken/vilka process(er) som får datorn att jobba. Annars finns System Monitor under System / Administration.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag lider själv av samma problem. Problemet stavas ATI Mobility Radeon (visst har du ett sånt kort?) och drivrutinen fglrx.
Kolla den här sökningen:
http://www.google.se/search?q=fglrx+fan
Jag har trots tips inte hittat någon lösning.
Man kan strunta i att använda fglrx och köra med den öppna drivrutinen, men då får jag problem med extern skärm och viss upplösning. Men vem vet, du kanske har tur, och ett annat ATI-kort.
Posta gärna när du hittat en bra lösning!
Kolla den här sökningen:
http://www.google.se/search?q=fglrx+fan
Jag har trots tips inte hittat någon lösning.
Man kan strunta i att använda fglrx och köra med den öppna drivrutinen, men då får jag problem med extern skärm och viss upplösning. Men vem vet, du kanske har tur, och ett annat ATI-kort.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Aha, nog kan det vara problemet. Jag har inte heller vågat använda ENVY eftersom att det specifika kortet Radeon Mobility 7500 finns listat, men en hel del andra. Jag är rädd för att skärmen blir svart och jag inte kan lösa problemet. Det skedde när jag lade in KDE 4 och aktiverade Compiz.TicToc skrev:Jag lider själv av samma problem. Problemet stavas ATI Mobility Radeon (visst har du ett sånt kort?) och drivrutinen fglrx.
Har testat att ladda hem allt som har med Powersaving att göra utan framgång. Ar det som du säger, att problemet är drivrutinerna till skärmen så förstår jag varför framgången uteblivit!
Nåväl, dags att jobba en smula.
/Jörgen