Emulera Klassiker (SEGA, NES, Arkad osv)
Emulera Klassiker (SEGA, NES, Arkad osv)
Hur går det för er på emuleringsfronten, i Ubuntu? Vad har ni lyckats emulera, vilken emulator är bäst, övriga tips och trix?
Jag har spel till i stort sett varenda konsol / dator som har existerat, och har tidigare använt GameEx i samband med CLI-baserade emulatorer i Windows, men när man nu kör Linux på heltid så försöker man hitta alternativ. Jag har dock inte haft någon vidare framgång.
[*] Finns det något frontend, liknande GameEx, som fungerar i Linux? Inte bara frontends till MAME nu, dessa finns det gott om.
[*] Vilka system har ni fått igång? Gärna med tips om emulator / diverse inställningar som behöver göras.
Själv har jag lyckats med följande;
Arkad / Neo-Geo
Emulator: mame
Atari ST
Emulator: hatari
Nintendo 64
Emulator: mupen64 (Dock så är det någon rolig bugg som gör att man inte kan se namnet på spelet i spellistan...)
Amiga försökte jag med, UAE är ju en gammal trotjänare som dock var helt värdelös på mitt system, högst 2 fps. eUAE fungerade inte mycket bättre den.
SNES och NES borde gå att få igång, har inte testat det än med tanke på att jag måste köra en --force-architecture eftersom jag kör x64.
För övrigt verkar det vara ytterst få emulatorer som finns för x64-platformen, så har ni tips vad gäller den biten också så mottages de tacksamt!
Då jag inte har hittat något frontend för alla dessa system, funderar jag på att bygga mig ett eget; Måste bara hitta väl fungerande emulatorer först.
Jag har spel till i stort sett varenda konsol / dator som har existerat, och har tidigare använt GameEx i samband med CLI-baserade emulatorer i Windows, men när man nu kör Linux på heltid så försöker man hitta alternativ. Jag har dock inte haft någon vidare framgång.
[*] Finns det något frontend, liknande GameEx, som fungerar i Linux? Inte bara frontends till MAME nu, dessa finns det gott om.
[*] Vilka system har ni fått igång? Gärna med tips om emulator / diverse inställningar som behöver göras.
Själv har jag lyckats med följande;
Arkad / Neo-Geo
Emulator: mame
Atari ST
Emulator: hatari
Nintendo 64
Emulator: mupen64 (Dock så är det någon rolig bugg som gör att man inte kan se namnet på spelet i spellistan...)
Amiga försökte jag med, UAE är ju en gammal trotjänare som dock var helt värdelös på mitt system, högst 2 fps. eUAE fungerade inte mycket bättre den.
SNES och NES borde gå att få igång, har inte testat det än med tanke på att jag måste köra en --force-architecture eftersom jag kör x64.
För övrigt verkar det vara ytterst få emulatorer som finns för x64-platformen, så har ni tips vad gäller den biten också så mottages de tacksamt!
Då jag inte har hittat något frontend för alla dessa system, funderar jag på att bygga mig ett eget; Måste bara hitta väl fungerande emulatorer först.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Emulera Klassiker (SEGA, NES, Arkad osv)
Jag har precis börjat installera emulatorer på min nya fina skinande MythTV-burk.
mupen64plus funkar klockrent.
zsnes fungerar också fint.
Det jag fortfarande saknar är en c64-emulator som går att köra i fullskärmsläge på ett bra sätt...
ps. har du sett den här?
http://www.pcsx2.net/
mupen64plus funkar klockrent.
zsnes fungerar också fint.
Det jag fortfarande saknar är en c64-emulator som går att köra i fullskärmsläge på ett bra sätt...
ps. har du sett den här?

Har kört zsnes på mitt Ubuntu, fungerar perfekt för mig.
Henrik; Trevligt! Ja, jag har försökt emulera både PS och PS2, dock med varierande kvalité. PS fungerade hyfsat, men jag tror inte att jag fick igång PS2 överhuvudtaget.
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
ZSNES kommer aldrig att gå igång på en x64, tyvärr. Den emulatorn är i huvudsak uppbyggd av processor-specifik kod och är hart när omöjlig att porta (eller installera via --force-architecture). Utvecklarna har vid upprepade tillfällen vägrat, så det är nog inget o hoppas på. snes9x finns som ett alternativ, men jag har aldrig varit lika nöjd med det som jag är med ZSNES.
Ah, just det. Väldigt synd, då zsnes är helt underbar.Niklas Bolmdahl skrev:ZSNES kommer aldrig att gå igång på en x64, tyvärr. Den emulatorn är i huvudsak uppbyggd av processor-specifik kod och är hart när omöjlig att porta (eller installera via --force-architecture). Utvecklarna har vid upprepade tillfällen vägrat, så det är nog inget o hoppas på. snes9x finns som ett alternativ, men jag har aldrig varit lika nöjd med det som jag är med ZSNES.
Windowsversionen av ZSNES fungerar utmärkt här i 64 bitars Ubuntu med Wine.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Tack för tipsetradiola skrev:Windowsversionen av ZSNES fungerar utmärkt här i 64 bitars Ubuntu med Wine.

Jag har aldrig fått wine att fungera tillförlitligt på min x64-maskin. (även om det var ett år sen jag försökte senast)
Wine har kommit ljusår framåt på sista tiden.
Installerade Wine med "Lägg till/Ta bort..." i programmenyn. Vet inte hur Ubuntus uppdateringar ligger till vad gäller Wine, men det har nyligen kommit ut i första releaseversionen 1.0. Om du inte får den senaste versionen så står det på winehq.org hur du ska göra för att få den.
Installerade Wine med "Lägg till/Ta bort..." i programmenyn. Vet inte hur Ubuntus uppdateringar ligger till vad gäller Wine, men det har nyligen kommit ut i första releaseversionen 1.0. Om du inte får den senaste versionen så står det på winehq.org hur du ska göra för att få den.
- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
oj sjutton, har de lagt till ett x64-paket nu? trevligt
när jag försökte senast så körde jag feisty, och då fanns bara 386.

Jo givetvis, men det är ju sådant jag vill undvika.radiola skrev:Windowsversionen av ZSNES fungerar utmärkt här i 64 bitars Ubuntu med Wine.