Jag ska köpa ny dator, vilka komponenter ska jag ha?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Dendrite
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Jag ska köpa ny dator, vilka komponenter ska jag ha?

Inlägg av Dendrite »

Har kollat lite till, och nu har jag hittat två førsæljare som erbjuder laptops med just exakt denna processor (Intel Core 2 duo T8100), och de har XP, Ubuntu, eller någon annan linuxdistribution førinstallerad. (Hittade lænkarna hær på forumet) Så førstår inte varfør det inte skulle fungera på just Zeptos datorer?
Har också kollat intels hemsida, och de sæger ingenting om att dessa processorer bara skulle funka med Vista.
Tyværr var det andra saker hos de två førsæljarna som inte passar mina ønskemål (grafikkort, skærmstorlek, etc), så skulle fortfarande helst vilja ha zeptomodellen. Om jag bara kunde vara sæker på att den kommer att funka.

Kan det ha något att gøra med att de har TPM? Men trodde att det ska vara avstængt nær datorn sæljs, och att anvændaren sjælv måste aktivera det. Då borde det væl inte spela någon roll?
(Har inte førstått så mycket av TPM mer æn att de ær onda och inte gillar open source)

Ska man kanske ta kontakt med Zepto och fråga vad de menar?
Kan man førvænta att de på sæljavdelningen ska kunna svara på sånt?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Skulle säga att det bara är bullshit, självklart funkar processorn med linux =) om inte äter jag upp mina sockar =)

Men vill du vara helt säker så skicka ett email och fråga, skadar ju inte.
Dendrite
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Dendrite »

Nu har jag fått svar från Zepto:
"Det går att köra på Linux och Windows XP med dessa processorer, däremot har så kör processorn på fel hastighet (svagt långsammare) i dessa operativsystem. Dessutom så mäter värmereglaget inte alltid av rätt samt att vilolägesfunktionerna inte fungera alltid heller.
Detta är orsakerna till att vi har valt att förvarna om att processorerna ej fungerar med Windows Xp."

(Hoppas nu det inte finns nån lag eller nåt som förbjuder mig att publicera svaret här...)

Varför ska det vara så?
Är det nånting som Intel/canonical kommer att fixa?

Kan stå ut med att processorn går LITE (inte mycket!) långsammare, men jag vill helst ha en vilofunktion som fungerar.

Vad menar de att värmereglaget inte mäter rätt, riskerar datorn att överhettas?

Går problemet att lösa själv på nåt sätt, genom att ändra på inställningar eller så?

En annan fråga: Gör en snabbare processor att datorn låter mer, och drar mer ström?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Dendrite skrev:En annan fråga: Gör en snabbare processor att datorn låter mer, och drar mer ström?
Ljudet beror inte på processor-hastigheten utan på kylningen och andra mekaniska delar i datorn. Men en snabbare processor arbetar generellt sett mer och blir varmare, vilket kräver effektivare kylning -> vanligtvis bullrigare fläkt

Vad gäller elkonsumtion så kan man nog generellt säga att snabbare drar mer. Men det är ingen benhård regel, det beror ju på processor-typ o en rad andra grejer oxå.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag satt och spanade lite på Debian och på deras sida så har dom en länk med rekommenderad (supported) hårdvara för Linux.

Det står även att man ska hjälpa till att sprida informationen om hårdvara som endast är Linuxkompatibel.

Troligtvis menar dom att man ska informera om icke propritär hårdvara.

Tyvä'rr så står det inga specifikationer på hårdvaran men jag undrar om det är tillåtet att ha en klistrad tråd med hårdvara som dom rekommenderar och som uppgraderas varteftersom?

Man kan ju inte uppmana folk att bojkotta viss hårdvara om det är mot lagen..eller?

Vad är det som gäller?

???
KiviE

Inlägg av KiviE »

Ubuntu33 skrev:Troligtvis menar dom att man ska informera om icke propritär hårdvara.
Nja snarare är det att man ska informera om hårdvara som funkar med open source isf.
Ubuntu33 skrev:Man kan ju inte uppmana folk att bojkotta viss hårdvara om det är mot lagen..eller?
Varför skulle det vara mot lagen?

Om jag vill göra en bojkott mot Microsoft tex så är det helt upp till mig och jag får uppmuntra alla andra att också göra det.
Användarvisningsbild
norhager

Re: SV: Jag ska köpa ny dator, vilka komponenter ska jag ha?

Inlägg av norhager »

Emil.s skrev:
quiz skrev: Jag har ett HighPoint sata raidkort som fungerar utmärkt, tänkte bara lägga till det. Tror det är ett A1820 eller nått liknande, kan kolla upp det och återkomma.
Kör "lspci" så ser du. :)

EDIT:
lade även till:
"Jag skriver inte med specifik hårdvara. Men skriv gärna i tråden iallafall, så kan man söka i tråden."  8)
Jag har en Samsung ML1510 och den har alltid fungerat klockrent i alla linuxversioner jag har använt, den installeras automatiskt behöver inga extra drivrutiner.
En sak kan jag påpeka att blir det slut på papper så varnar han inte utan det får man kolla och jag misstänker att det är samma sak när toner tar slut.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

HP -skrivare har t o m GUI-verktyg i förråden. ( hplip) Där ser man bl a bläcktillgång och andra inställningar.
( har en deskjet 990cxi)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Uppdaterade första-inlägget lite. Inga jätteändringar, men men. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Sammen
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Sammen »

Hej alla!

Nu var det snart dags att köpa en ny laptop. Har självklart några frågor innan jag tar mig ner till affären och köper, för jag vill att det ska fungera smärtfritt till Ubuntu.

Datorn jag funderar på att köpa är en Asus X56VA-AS093C (produktbeskrivning finns här: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2032562). I och med att det är Intel processor ska väl det fungerar bra med wlan osv? Det ingår 4 gig i RAM, behöver man fortfarande tillsätta SWAP vid installation? Har läst någonstans att SWAP:en kortar ner hårdiskens livslängd då den skriver onödigt mycket på den, är detta sant, därav min fråga om SWAP behövs med så pass mycket RAM-minne i datorn.

Har också fundering kring om ATi HD 3650 kortet kommer fungera bra, och finns det drivrutiner till det utan att krångla med kärnan? Sist men inte minst är Core 2 Duo P7350 32 bit eller 64 bit? Har googlat men inte hittat svar någonstans! :p

Tacksam för svar, känns som att det är bra dator annars till ett bra pris och vill verkligen inte gå tillbaka till MS.

Med vänlig hälsning Sammen
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Kan bara tala för mig själv. Jag har 2 GiB RAM och en swap som är ungefär lika stor. I mitt fall används swap-partitionen nästan aldrig över huvud taget, så jag betvivlar att det skrivs särskilt mycket på den. Det beror väl på hur mycket minne man har, hur stor swap man har och hur man använder datorn, antar jag.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Vill man använda vänteläge (vilket man kanske vill på en bärbar) så måste swap vara lika stor eller större än RAM, man gör alltså swap lite större än RAM.

Jag har 4GB RAM på min stationära, swap används väldigt lite.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Sammen

Inlägg av Sammen »

Tack för svaren, spelar inte så stor roll heller om man avsätter 6GB för SWAP när hårdisken ändå är 320GB + att jag har en extern på lika mycket, så tycker inte det ska göra så mycket. Det jag helst vill ha svar på var mer om hårdvaran som finns i den datorn jag funderar på, tycks den vara bra för Ubuntu utan (vidare) strul?

Framförallt är Core 2 Duo P7350 en 32bit eller 64 bit processor? Om 64bit ska man då välja 64bit versionen på Ubuntu eller blir det krångligare då? Berätta gärna för- och nackdelar.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag söker runt men hittar inget om hur linuxvänlig den är. Att processorn är från Intel säger inte så mycket, på en PC är det aldrig kompatibiliteten med processorn man behöver tänka på. Det är vilka kretsar det är för wlan och ljud man vill veta, men jag hittar inte det nånstans.

Vill man använda 4GB RAM måste man ha 64bitars OS. Om man renderar mycket video eller komprimerar mycket ljud så märker man prestandaskillnad mellan 32 och 64bitars, men i vardaglig användning som att lyssna på musik, se på film och surfa så märker man ingen prestandaskillnad.

Jag kör 64bitars och har inte märkt av några problem med det, men har läst om en å annan som haft problem med flash. Program måste vara gjorda speciellt för 64bitars, detta är inget problem så länge man håller sig till ubuntus förråd, men ska man ladda ner program separat så får man tänka på det.

Sammen

Inlägg av Sammen »

Ok, då kanske det inte finns så stor anledning för mig att köra 64bit framför 32bit för sysslar inte med sånt ändå, för vill gärna att flash ska fungera. Men Intel Core 2 är i alla fall en 64bit processor?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Sammen skrev:Tack för svaren, spelar inte så stor roll heller om man avsätter 6GB för SWAP när hårdisken ändå är 320GB + att jag har en extern på lika mycket, så tycker inte det ska göra så mycket. Det jag helst vill ha svar på var mer om hårdvaran som finns i den datorn jag funderar på, tycks den vara bra för Ubuntu utan (vidare) strul?

Framförallt är Core 2 Duo P7350 en 32bit eller 64 bit processor? Om 64bit ska man då välja 64bit versionen på Ubuntu eller blir det krångligare då? Berätta gärna för- och nackdelar.
Om det finns någon möjlighet att testa maskinen, så kan man ju göra en bootbar USB-sticka med Ubuntu Live, exempelvis. I med stickan, starta om datorn och se till att den bootar från USB-stickan. Låt den starta upp och testa sedan om ljud, grafik och allt annat fungerar som det ska. Detta förfaringssätt påverkar inte datorn det minsta så det borde inte vara några problem att få göra, om inte folket där är extremt paranoida. Fast det är de säkert i och för sig. Man kan alltid fråga, dock.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Cadryc skrev:Vill man använda vänteläge (vilket man kanske vill på en bärbar) så måste swap vara lika stor eller större än RAM, man gör alltså swap lite större än RAM.
Det där är lite lustigt för det har jag hört andra säga också, men en av mina maskiner är en Eee PC 900 och den kör jag helt utan swap, eftersom den använder SSD och inte HDD. Eftersom jag alltid vill ha igång den snabbt, använder jag alltid vänteläge och det borde alltså inte fungera då? Men det fungerar ändå. Det kanske är som humlan. Den borde inte kunna flyga (tycker en del mindre begåvade forskare), men eftersom den inte vet det så flyger den i alla fall.

Så här ser min minnesanvändning ut just nu, för övrigt (detta är dock inte min Eee PC, utan en vanlig bärbar med 2 GiB):

Kod: Markera allt

$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          2024       1441        582          0        103        772
-/+ buffers/cache:        565       1459
Swap:         2553          0       2553
$ 
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Mitt misstag, det är Viloläge som kräver swap lika stor eller större än RAM.

Viloläge: allt i ram skrivs till swap på hårddisken, datorn stängs sen av helt, drar ingen ström

Vänteläge: Datorn stängs ner, men spännningen över ram behålls så innehållet finns kvar. Drar lite ström.

Sammen

Inlägg av Sammen »

Var iväg och köpte datorn idag och kan säga att jag jätte nöjd än så länge! Fungerade princip out of the box, men ville ha den senaste drivrutinen till grafikkortet och gick då helt enkelt in på deras hemsida och laddade ner den senaste och installerade enligt deras hänvisningar och det funkade klockrent det med! :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Gött å höra :) Skriv gärna in datorn här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138

Jag är inte säker, för har aldrig varit så avancerad så jag installerar grafikkortdrivrutiner manuellt, men jag har för mig att man får installera om dem för varje ny kärna. Eller nuförtiden kanske dkm fixar det åt en, eller?

Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"