Slö uppacknig, kopiering
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Slö uppacknig, kopiering
Hej har nu kört ubuntu i snart 2år men det ända som jag inte lyckats fåtill är uppackningen av rar,zip filer och kopiering mellan diskar,
det tar ca 20min för att packa upp en fil på 4GB. Oavsätt filsystem jag packar upp/till från.
Jag har sökt på diverse forum och ställt frågan tidigare men jag får inget riktigt svar, hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig.
det tar ca 20min för att packa upp en fil på 4GB. Oavsätt filsystem jag packar upp/till från.
Jag har sökt på diverse forum och ställt frågan tidigare men jag får inget riktigt svar, hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Slö uppacknig, kopiering
Har du märkt någon skillnad när du använder 7z för att packa upp vanliga zip- (och rar-)filer?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- rewz
Testar nu, men det verkar vara samma visa...
- rewz
Det blev ungefär det samma 16minrewz skrev:Testar nu, men det verkar vara samma visa...
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Men så långsamt 4GB på 20 minuter, om det skulle vara av det skulle det behöva vara typ eide...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Nja, riktigt risiga IDE-diskar i kombination med en helkass dator för övrigt...Mekaniserad Apelsin skrev:Men så långsamt 4GB på 20 minuter, om det skulle vara av det skulle det behöva vara typ eide...

- Vad är det för hårddiskar du har?
- Hur gammal är hårdvaran?
- Har det fungerat bra i Windows?
- Vilket filsystem använder du?
- Har du dubbelkollat byglingen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- rewz
Tack!Hund skrev:- Vad är det för hårddiskar du har?
Hårdvaran är ca 1år gammal
Asus modekort P5W DH Delux
Dual 2 Core processor
1024 Gb internminne
4 diskar 2st sata 2st ide
windows ca 8 min
bygligen är riktig.
Filsystem EXT-3 samt en disk med NTFS
Det spelar ingen roll om jag packar upp från SATA till SATA disk (båda med EXT-3) eller Från SATA (Ext-3) till IDE (NTFS)
- rewz
Det är precis sånt här jag (och säkert många med mig) vill slippa på ett seriöst forum... Jag är här för jag behöver hjälp!cupe skrev:Nja, riktigt risiga IDE-diskar i kombination med en helkass dator för övrigt...Mekaniserad Apelsin skrev:Men så långsamt 4GB på 20 minuter, om det skulle vara av det skulle det behöva vara typ eide...
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har du försökt att kolla vad som bottnar?
Kör top i en terminal samtidigt som du packar upp för att se om det är cpu.
Du kan även testa vmstat -an 2 10. Det ger en annan vy på vad som händer i systemet.
Du kan även testa vmstat -an 2 10. Det ger en annan vy på vad som händer i systemet.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 18 gånger.
Anledning: Tog fel v i vmstat :P
Anledning: Tog fel v i vmstat :P
- rewz
När jag samtidigt kör "Top" så ligger cpu på mellan 5-15% alltså väldigt lågt..mcNisse skrev:Har du försökt att kolla vad som bottnar?
Du kan även testa wmstat -an 2 10. Det ger en annan vy på vad som händer i systemet.
Vad? Diskussioner? På ett diskussionsforum?rewz skrev:Det är precis sånt här jag (och säkert många med mig) vill slippa på ett seriöst forum... Jag är här för jag behöver hjälp!cupe skrev:Nja, riktigt risiga IDE-diskar i kombination med en helkass dator för övrigt...Mekaniserad Apelsin skrev:Men så långsamt 4GB på 20 minuter, om det skulle vara av det skulle det behöva vara typ eide...
- rewz
Påstående vill jag kalla det! som för övrigt är totalt taget ur luften, om man inte ha något konstruktivt att komma med är det (enl. mig) bättre att inte kommentera.cupe skrev:Vad? Diskussioner? På ett diskussionsforum?rewz skrev:Det är precis sånt här jag (och säkert många med mig) vill slippa på ett seriöst forum... Jag är här för jag behöver hjälp!cupe skrev:Nja, riktigt risiga IDE-diskar i kombination med en helkass dator för övrigt...Mekaniserad Apelsin skrev:Men så långsamt 4GB på 20 minuter, om det skulle vara av det skulle det behöva vara typ eide...
Vad fan? Jag frågade, "är det möjligen IDE-diskar du använder". Då svarade Mekaniserad Apelsin på det, och höll inte med. Jag svarade på det. Vad är problemet? Det var inget påstående, det var en fråga.
Jag tror det ska finnas något PIO (?) läge man kan slå av/på i Linux som kan göra en hårddisk slö. Jag kommer dock inte på vad det heter eller om jag är helt ute och cyklar? 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nej då, det stämmer. Se även till att du har DMA aktiverat.Hund skrev:Jag tror det ska finnas något PIO (?) läge man kan slå av/på i Linux som kan göra en hårddisk slö. Jag kommer dock inte på vad det heter eller om jag är helt ute och cyklar?
- rewz
Ber om ursäkt! missade den kommentaren.. kan vi glömma mitt lilla påhopp och ditt (som jag tolkade det) sorry...cupe skrev:Vad fan? Jag frågade, "är det möjligen IDE-diskar du använder". Då svarade Mekaniserad Apelsin på det, och höll inte med. Jag svarade på det. Vad är problemet? Det var inget påstående, det var en fråga.
Skulle du kunna utveckla vad du menade med "PIO" och hur jag kollar om det är aktiverat.
Vill också tillägga att DMA är aktiverat.
- rewz
Nu har jag ominstallerat Hardy och uppgraderat modekortet till den senaste BIOS versionen
har där också satt "PIO" värdet manuellt .. men samma fel kvarstår.
Uppacknig av en fil på ca 4GB tar ca 20min.

Kolla om du har DMA aktiverat (det heter väl så?).rewz skrev:Nu har jag ominstallerat Hardy och uppgraderat modekortet till den senaste BIOS versionen
Edit: Såg nu att du hade det.