Xubuntu/montera parition/typsnitt

kels

Xubuntu/montera parition/typsnitt

Inlägg av kels »

Jag installerade Xubuntu nyligen på mina föräldrars dator. Det gick segt med XP på burken som är en p3 866 Mhz, 128 SDRAM, 64 MB grafik.

Med tanke på datorn så valde jag den dist som kräver mindre prestanda.
Dock [*]hittar jag inte hur man ökar teckenstorleken eftrsom de tycker texten är grymt liten (det var enkelt i Ubuntu). Kan man överhuvudtaget ändra texten som i Ubuntu även i Xubuntu?

Sen är ett annat problem att en NTFS parition inte monteras automatiskt. Följde en guide framtills man skulle ändra i fstab filen. Men det finns ingen fstab fil i Xubuntu. Så hur gör man här då?

Hur stor är egentligen skillnaden när det gäller hur mycket prestanda Xubuntu resp Ubuntu tar? Gillar Ubuntu bättre men grundtanken är j u att datorn ska vara snabbare än vad den är med XP.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Xubuntu/montera parition/typsnitt

Inlägg av maths57 »

/etc/fstab måste finnas. Öppna ett terminalfönster och skriv

Kod: Markera allt

ls /etc/fstab
Svaret borde bli "/etc/fstab".

Nu kör inte jag Xubuntu, men finns det inte en kontrollpanel? Är det texten i menyer och sånt som dom upplever som liten?
kels

Inlägg av kels »

Det stämmer att svaret blev /etc/fstab, så då borde det finnas.
Men jag följer den här guiden: http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner
Den kanske är gammal numer? Men jag kan inte köra sudo gedit /etc/fstab
får då:

hemma@malshult:~$ sudo gedit /etc/fstab
sudo: gedit: command not found
Så det är där man sliter håren av sig för stunden :)

När det gäller typsnitt så finns kontrollpanel ja, men hittar ingenting där man kan
ändra typsnitt på allt möjligt. Hittade att man kunde ändra textstorlek för namnlisten på alla fönster i "Fönsterhanterare" samt ändra storlek på namnet under ikoner på skrivbordet under "Skrivbord". Menyerna och inuti fönstren är vad som saknas och det är smått just nu. Använder till och med bara 1024x768 i upplösning.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

HAr du installerat stöd för ntfs? Det heter ntfs-3g:

sudo apt-get install ntfs-3g

I terminalen.

Länk:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Anon »

testa sudo nano /etc/fstab
eller sudo apt-get install gedit
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Anon skrev:testa sudo nano /etc/fstab
Precis, Gedit == Gnome Edit, det följer alltså inte med xfce. Finns väl dock någon liknande grafisk applikation inbakad i det med. Men Nano finns alltid! :)
kels

Inlägg av kels »

HAr du installerat stöd för ntfs? Det heter ntfs-3g:

sudo apt-get install ntfs-3g
Borde itne NTFS skriv/läsrättigheter vara inbakad i de nya versionerna? D.v.s. Hardy heron 8,04? Jag själv kör Ubuntu på min egen burk och det fungerade på en gång med alla hårddiskar jag hade och däribland NTFS. Men det kanske inte finns i just Xubuntu då?
Anon wrote:testa sudo nano /etc/fstab

Precis, Gedit == Gnome Edit, det följer alltså inte med xfce. Finns väl dock någon liknande grafisk applikation inbakad i det med. Men Nano finns alltid! :)
Jaså? Det var något nytt här nu! Då kanske det är xedit här då + :) Då antar jag att nano har samma funktion som gedit? Då får jag se om det fungerar..
kels

Inlägg av kels »

Det går inget vidare med att montera min parition. Som jag nämde innan följer jag guiden här: http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner

Min parition heter sda5 enligt fdisk och jag har skapat en mapp i /media/ som heter blandat för att montera paritionen där.

I fstab började jag skriva så här under "# Manuellt monterat ":

/dev/sda5 /blandat ro,auto,user,fmask=0111,dmask=0000

När jag skriver: sudo mount -a, så blir svaret: [mntent]: warning: no final newline at the end of /etc/fstab
mount: mount point ro,auto,user,fmask=0111,dmask=0000 does not exist

Därefter ändrade jag till:

dev/sda5/blandat ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

Sedan: sudo mount -a, som gav svaret: hemma@malshult:~$ sudo mount -a
[mntent]: warning: no final newline at the end of /etc/fstab
mount: mount point ntfs does not exist

Vad ska jag göra? Mina diskar ser ut så här:

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        2432    19535008+  83  Linux
/dev/sda2            2433       14592    97675200    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            2551       14592    96727333+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6            2433        2550      947772   82  Linux swap / Solaris
Jag kan säga att jag provade installera ntfs-3g och som jag trodde så var den redan installerad från start.
kels

Inlägg av kels »

EDIT:

Jag skrev

sudo thunar /etc/fstab
istället eftersom jag ville öppna filen i en textredigerare. Filen öppnades direkt i
terminalen om jag skrev: sudo nano /etc/fstab.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

no final newline at the end of /etc/fstab
Lägg till en newline i fstab. Har för mig att den filen är grymt känslig för tabbar, spaces osv. Se om det blir någon förbättring.
kels skrev:EDIT:

Jag skrev

sudo thunar /etc/fstab
istället eftersom jag ville öppna filen i en textredigerare. Filen öppnades direkt i
terminalen om jag skrev: sudo nano /etc/fstab.
Nja.. Den öppnades i nano, som är CLI-baserad, om vi ska vara petiga. ;) Öppnade du den i thunar, som är en filhanterare? ???
kels

Inlägg av kels »

Code: Select all

Lägg till en newline i fstab. Har för mig att den filen är grymt känslig för tabbar, spaces osv. Se om det blir någon förbättring.
Du menar att jag ska lägga till en ny rad efter att ha lagt in någon av ovanstående monteringar? Men vilken av de ovanstående är rätt??

Alltså jag öppnade den i en texteditor inte i filhanteraren. Skrev jag : sudo thunar /etc/fstab så öppnades den i en ordbehandlare (ser mer ut som en sådan än en texteditor).
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Den grafiska verkyget för att ändra i textfiler i xubuntu heter mousepad: gksudo mousepad /etc/fstab (inte för att det skulle vara fel med att köra nano i terminal, men iaf).

Den säger att det borde vara en ny radmatning i slutet av filen, det är väl bara gå längst ner i filen (längst i slutet av raden oxå) och trycka på enter en eller två gånger, sedan spara filen och avsluta (ctrl-o, enter och ctrl-x i nano), skriva mount -a i terminal och hålla tummarna.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

kels skrev:
Code: Select all

Du menar att jag ska lägga till en ny rad efter att ha lagt in någon av ovanstående monteringar? Men vilken av de ovanstående är rätt??

Alltså jag öppnade den i en texteditor inte i filhanteraren. Skrev jag : sudo thunar /etc/fstab så öppnades den i en ordbehandlare (ser mer ut som en sådan än en texteditor).
Du ska göra en newline i slutet av filen.
kels

Inlägg av kels »

Nu fungerar det! Fast bara delvis.

La in detta under "#manuell montering" i fstab:

/dev/sda5 /media/blandat ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

och en newline efter. Felet jag gjorde innan var liten, jag glömde ett mellanslag mellan dev/sda och /meda/blandat :)

Men vad som inte fungerar är att jag inte får upp paritionen i "Platser" eller på skrivbordet? Jag kommer åt paritionen genom att gå in i /media/blandat. Försökte med att högerklicka och Send to/Desktop-create a link men det blev lustigt där istället och ikonen på blandat förändrades och på alla andra mappar jag klickade på.

Ska jag ha med följande:

/dev/sda5 /media/blandat ro,auto,user,fmask=0111,dmask=0000

Också??
kels

Inlägg av kels »

Nej nu gick det att få in en genväg på skrivbordet för min parition.
Det får kanske duga så om ingen kommer på det rätta sätte som kanske vore en
bra idé sifall andra letar.

Annars så har jag fortfarande problemet med typsnittet. Kan inte ändra teckenstorlek för menyer för olika program och i panelen etc så de gamla här kan jobba mer harmoniskt. En skitlustig grej är att jag ändrade musen till svart men det fåniga är att den är bara svart om man rör musen på bakgrundsbilden, i webbläsaren och annat område som INTE är t.ex., ett meddelandefönster, panelen, menyer för rogram osv för då skiftas den till standard vit?

Har letat genom hela kontrollpanelen utan resultat och förresten! Hur ändrar man språket så att det är svenska överallt? Nu är det engelska/svenska. I vanliga Ubuntu vet jag hur man gör det men XFCE?
kels

Inlägg av kels »

Är det någon som kan förklara varför den muspekare jag valt (svart) i XFCE inte används fullt ut? Den visas bara på webbsidor och på andra få ytor men för övrigt är den vit trots att jag valt en svart?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"