Hur trimmar jag min processor??

Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

Hej! Jag har en AMD Athlon(tm) 64 processor 3500+. Den har blivigt onormalt seg nu på sistonde och desamma gäller grafikkortet. Det är en ganska så ny dator från sommaren 2005, så den borde fortfarande orka med mej:P. Jag spelar ganska så ofta på den och har ganska så höga krav. Jag har haft extrema problem med virus på sistonde. som exempel så har jag vatt tvungen att ominstallera den ca: 8 gånger under sommaren:(!

Jag skulle vara extremt glad om någon skulle kunna hjälpa mej!!!

/HP_ÄGAREN :D
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Har du haft åtta virus på Linux eller är du i fel forum?
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

Inte en fetaste aning, men det är inte virus-info som jag vill ha, utan trimmnings hjälp!! :D

Villket forum är jag i då??:cool:
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="HP_ÄGAREN"]Inte en fetaste aning, men det är inte virus-info som jag vill ha, utan trimmnings hjälp!! :D[/quote]
Trimningar sysslar nog Sweclockers mer med...;)

http://www.sweclockers.com/forum/

Sedan får du nog beskriva vad du har i din burk lite bättre.....med XP är det fullt naturligt
med 8 virus och många ominstallationer :cool:

8 virus i en Linuxburk är däremot extremt ovanligt.... osannolikt...:)
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

haha okej! Men du skulle inte råka veta hur man trimmar sop-högen? :) Annars tack;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="HP_ÄGAREN"]haha okej! Men du skulle inte råka veta hur man trimmar sop-högen? :) Annars tack;)[/quote]
Jo men Sweclockers vet det bättre....:) så slipper man bränna sönder sina pryttlar... :P

Nu har du inte skrivit vad du kör och när den är slö så då är det alldeles omöjligt.

Om det är i XP så beror det oftast på "rena rama röran" i mjukvaran...inkl virus o spyware...:P

Om det är Linux så är det något för forumets "spelgurus" att reda ut... men då behöver dom veta vad du kör...

:)
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

OK! Det är XP och jag har diskfragmaterat den för några dagar sen och kört ccleaner och ad-aware tusentals gånger:)!! Den hänger sig ibland när jag spelar och laggar som ! det kvittar om jag spelar nya eller gamla spel, om splet kräver mycke eller inte. Den är fördetmesta bara jävlgt seg. :(

Jag har nVidi 6600gt 256mb och 1GB RAM. Det är en Hewlett-Packard (hp) och den är extremt misshandlad:P

Ibland så bara dör den!! Och ibland så startar den utan anledning:(
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="HP_ÄGAREN"]OK! Det är XP och jag har diskfragmaterat den för några dagar sen och kört ccleaner och ad-aware tusentals gånger:)!! Den hänger sig ibland när jag spelar och laggar som F*N! det kvittar om jag spelar nya eller gamla spel, om splet kräver mycke eller inte. Den är fördetmesta bara jävlgt seg. :(

Jag har nVidi 6600gt 256mb och 1GB RAM. Det är en Hewlett-Packard (hp) och den är extremt misshandlad:P

Ibland så bara dör den!! Och ibland så startar den utan anledning:([/quote]
Jag har tröttnat på att städa "nedjunkade" Windozeburkar..... :P

IDGs forum kan säkert hjälpa dig. (PC för alla)

http://pcforalla.idg.se/support/threads.asp?forumid=410

Prova Linux, Ubuntu rekommenderas...;)
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

Jaa, jag med..... Är Linux en dator eller bara ett "operatörs" system :P ??
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du får väl läsa på lite.... inkl länkar.

http://ubuntu-se.org/

Så vet du vad det är...lite roligare utmaningar än att stångas mot spyware...

:)
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

Ahaaa...... men snälla, plz!! Jag orkar inte läsa allt det...
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

Äh. Glöm detta.... Men vet du hur man ändrar "BIOS" i WIN XP eller?
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Okej, i för att komma in i BIOS ska du trycka ner Esc eller deletie, alternativt F2, och sedan besträmma där.

Av nån anledning har jag inte sett den här tråden förän nu på kvällen.
jag flyttar tråden till hårdvara, då en Proceccor helt klart har att göra med det, och eftersom det snackas BIOS.

// gholen
Bild
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

oh, tack! Jag ska testa direkt!
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

När jag startade om datorn så lyckades jag komma in i nån sådan meny, men det gick inte att ändra nått :( Du eller någon annan skulle inte råka känna till något program som man kan ändra sånt hära på?
Okänd

Inlägg av Okänd »

För det första.
Vet du inte vad som finns i ett bios, och hur olika inställningar påverkar din dator, så ska du nog inte in där och pilla överhuvudtaget.
Förmodligen så kommer du orsaka mer skada än nytta för din dator.

För det andra.
Ska du överklocka din processor så bär det oxå med sig olika risker, bland annat så kan du faktiskt bränna din processor och därigenom få köpa dig en ny. Samma sak här, vet du inte hur du ska gå tillväga på ett någorlunda säkert vis, låt då hellre bli.

För det tredje.
När tittade du på dina kylflänsar till processor och grafikort senast. Inte så att de har börjat samla damm och börjar gå för varmt?

För det fjärde.
Att det har börjat gå "segt", skulle man ju kunna misstänka ha nåt med att göra vad, och hur mycket du har installerat på din dator.
En rensning kan göra underverk, likaså en defragmentering av dina hårddiskar.

Sist men inte minst.
I och med att det här forumet handlar om Ubuntu Linux som operativ system, så har du nog vänt dig till fel sorts forum för att få hjälp med ett Windows XP operativ. Plun postade en länk här ovanför, till en annan site som kan hjälpa dig med dina problem.
Sedan, om du inte "orkar" läsa en text....hur kan du då förvänta dig att någon annan ska "orka" att lägga ned tid och möda på att hjälpa dig?
Allra helst då de problem du tar upp, inte ens berör Linux överhuvudtaget??

Vill inte vara otrevlig på något sätt, men du verkar ha hamnat lite snett med dina frågor härinne, följ Pluns länk så ska du se att det kanske löser sig.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

[quote="Bobcat"]Sist men inte minst.
I och med att det här forumet handlar om Ubuntu Linux som operativ system, så har du nog vänt dig till fel sorts forum för att få hjälp med ett Windows XP operativ. Plun postade en länk här ovanför, till en annan site som kan hjälpa dig med dina problem.
Sedan, om du inte "orkar" läsa en text....hur kan du då förvänta dig att någon annan ska "orka" att lägga ned tid och möda på att hjälpa dig?
Allra helst då de problem du tar upp, inte ens berör Linux överhuvudtaget??

Vill inte vara otrevlig på något sätt, men du verkar ha hamnat lite snett med dina frågor härinne, följ Pluns länk så ska du se att det kanske löser sig.[/quote]
Även denna tråd behandlar om jag så får säga "problemet"
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 279#p22279
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

HP_ÄGAREN ! Ett råd till. Om du formaterar hårdisken ( med XP), och installerar XP och den ändå är seg, så har du nog problem med hårdvaran på något sätt. Har du garanti ikvar ? Att ge sig in i Bios och ändra busshastighet. och öka strömmen till olika delar innerbär också att du måste öka kylningen. Jag avråder dej på det bestämdaste att peta i Bios om du inte vet vad du gör !! Du kan bränna hela burken ! Skulle ändå vara kul om du testade Ubuntu-Edgy live ev. installerar Ubuntu-Edgy, så vi får veta om det går lika segt. Just nu har du inget att förlora. Om du inte vet hur man bränner en Ubuntu- iso, så kan du beställa en skiva, Jag tror gratis + frakt.
Användarvisningsbild
HP_ÄGAREN

Inlägg av HP_ÄGAREN »

JAJA... Tackar för denna hjälpen! Den har faktiskt varigt till lite hjälp. Jag vet faktiskt att detta inte riktigt är rätt sida för XP... Jag bara chansade att det skulle finnas någon som skulle kunna berätta för mej her man gör för att komma i n i BIOS:en.

Och jag är (faktiskt) väldugt dator kunnig, barta att jag inte lyckass komma in i BIOS:en

Jag vet redan vad som jag ska ändra på i BIOS:en!!................ PLUS att det vore ju ganska så roligt om data-* skulle rasa ihopa:P Jag bryr mej faktiskt ganska så lite om denna hp datorn ;)

* (petri0: svordomar, nej tack. Inte på vår forum. Läs våra regler.)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"