Komma åt Windows-filer från live cd:n?
Komma åt Windows-filer från live cd:n?
Hallå där!
Efter en Windows-krasch bestämde jag mig för att starta upp med live-cd:n för att komma åt mina viktiga filer som finns på Windows-partionen, hur kommer jag åt de? Jag har alltså inte installerat ubuntu utan kör direkt från live-cd:n. Har ingen möjlighet att installera ubuntu på den här datorn.
Hur ska jag lösa det? Tack på förhand /frdn
Efter en Windows-krasch bestämde jag mig för att starta upp med live-cd:n för att komma åt mina viktiga filer som finns på Windows-partionen, hur kommer jag åt de? Jag har alltså inte installerat ubuntu utan kör direkt från live-cd:n. Har ingen möjlighet att installera ubuntu på den här datorn.
Hur ska jag lösa det? Tack på förhand /frdn
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Komma åt Windows-filer från live cd:n?
Jag förmodar att du hittar dina windows-filer, dom ska synas från live-DCn. Det enklaste är ju att kopiera till nån form av USB-minne eller extern hårddisk såvida du inte har en extra hårddisk på datorn som du kan använda.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

vulfgar skrev:Jag förmodar att du hittar dina windows-filer, dom ska synas från live-DCn. Det enklaste är ju att kopiera till nån form av USB-minne eller extern hårddisk såvida du inte har en extra hårddisk på datorn som du kan använda.
Jag hittar en volym som heter "152.7 GB Volume". Hur kommer jag in i den? När jag dubbelklickar på den kommer felmeddelandet "Cannot mount the volume. Unable to mount the volume" upp. Trycker jag på details kommer följande upp "mount_point cannot contain the following characters: newline, G_DIR_SEPERATOR (Usually /)"
Snälla, hjälp mig!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det verkar som om volymen har ett ogiltigt namn. Hmm, detta är inte min starka sida, min partitioner har alltid funkat. Har du inte möjligheter att starta windows, spara allt du vill därifrån, tex bränna en CD/DVD?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Okej! Nej tyvärr har jag inte möjlighet att överhuvudtaget boota upp mitt Windows.
Nu har jag installerat ntfs-config. Då dök ett annat problem upp när hjag dubbelklickade på filen. Såhär lyder problemet:
"Cannot mount volume. You are not priviledged to mount this volume"
Hur gör jag för att få rätta prvilgerjerna? (stavarN^)
Nu har jag installerat ntfs-config. Då dök ett annat problem upp när hjag dubbelklickade på filen. Såhär lyder problemet:
"Cannot mount volume. You are not priviledged to mount this volume"
Hur gör jag för att få rätta prvilgerjerna? (stavarN^)
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det verkar luta åt vulfgars teori om volym namnet
boota upp datorn på en windows CD gå in i reparations konsolen
när du loggat in som administratör så skriver du
label c:
tryck enter och svara J på frågan om du vill byta namn på enheten du behöver inte kalla den för något
den kommer att heta c: iaf. (om du döper den till något så är det bara kosmetika för windows ändå)
sen ska det förhoppningsvis fungera
---edit---
OBS ska vara en OEM eller boxad licens (går även med en VLK (Corp)
absolut inte en recovery cd!
boota upp datorn på en windows CD gå in i reparations konsolen
när du loggat in som administratör så skriver du
label c:
tryck enter och svara J på frågan om du vill byta namn på enheten du behöver inte kalla den för något
den kommer att heta c: iaf. (om du döper den till något så är det bara kosmetika för windows ändå)
sen ska det förhoppningsvis fungera
---edit---
OBS ska vara en OEM eller boxad licens (går även med en VLK (Corp)
absolut inte en recovery cd!
- Osprey
- Kontakt:
Om du ska göra det med en Ubuntu Live-CD så går det till ungefär som:
1) Starta upp med live-cd:n.
2) Hoppa ut i ett terminalfönster med "[Program] > [Tillbehör] > [Terminal]".
3) Skaffa root-behörighet med "sudo -i" eller "sudo bash".
4) Leta upp vad Windows-disken sannolikt heter, antagligen heter den "/dev/sda1" eller "/dev/hda1", beroende på vilken typ det är. Ta reda på vilket med hjälp av "ls /dev/sd*" och "ls /dev/hd*". Antagligen är det bara det ena av dessa kommandon som visar en fil som heter något med "1" (eller någon annan siffra) på slutet.
5) Montera den nyss hittade disken på "/mnt" med "mount -t ntfs /dev/det-du-hittade-i-kommandot-ovan /mnt". Eventuellt behöver du också lägga till en flagga för att tvinga den om filsystemet inte blev korrekt avmonterat av Windows, men det talat "mount" om isåfall.
6) Kontrollera att allt ser riktigt ut och att det är rätt disk du har monterat med "ls /mnt", här ska nu allt som normalt ligger på en Windows-disk finnas, inklusive alla dina filer.
Nu är disken monterad och det gäller bara att kunna kopiera filerna dit du vill ha dem. Eftersom Ubuntu är bootad från CD så går det inte att kopiera något dit (som finns kvar), utan du måste montera en annan disk, ett USB-minne eller något liknande. Eventuellt skulle det givetvis också kunna gå att bränna ut en CD/DVD, men då måste du för det första ha två CD/DVD på burken eftersom den ena är upptagen av Ubuntu och dessutom är jag osäker på om något brännarprogram finns med på live-cd:n.
En annan möjlighet är givetvis om du har mer än en hårddisk i burken och ett alternativ skulle också kunna vara att installera Ubuntu och låta partitioneraren där dela Windowspartitionen, men beroende på tillståndet på din disk är jag inte helt säker på om det är någon lämplig lösning i det här fallet.
Så det är (egentligen) rätt enkelt att komma åt filerna på disken, givetvis under förutsättning att den inte blivit kass av någon anledning, det du måste fundera på är vad du har för möjlighet att kopiera dem någonstans.
1) Starta upp med live-cd:n.
2) Hoppa ut i ett terminalfönster med "[Program] > [Tillbehör] > [Terminal]".
3) Skaffa root-behörighet med "sudo -i" eller "sudo bash".
4) Leta upp vad Windows-disken sannolikt heter, antagligen heter den "/dev/sda1" eller "/dev/hda1", beroende på vilken typ det är. Ta reda på vilket med hjälp av "ls /dev/sd*" och "ls /dev/hd*". Antagligen är det bara det ena av dessa kommandon som visar en fil som heter något med "1" (eller någon annan siffra) på slutet.
5) Montera den nyss hittade disken på "/mnt" med "mount -t ntfs /dev/det-du-hittade-i-kommandot-ovan /mnt". Eventuellt behöver du också lägga till en flagga för att tvinga den om filsystemet inte blev korrekt avmonterat av Windows, men det talat "mount" om isåfall.
6) Kontrollera att allt ser riktigt ut och att det är rätt disk du har monterat med "ls /mnt", här ska nu allt som normalt ligger på en Windows-disk finnas, inklusive alla dina filer.
Nu är disken monterad och det gäller bara att kunna kopiera filerna dit du vill ha dem. Eftersom Ubuntu är bootad från CD så går det inte att kopiera något dit (som finns kvar), utan du måste montera en annan disk, ett USB-minne eller något liknande. Eventuellt skulle det givetvis också kunna gå att bränna ut en CD/DVD, men då måste du för det första ha två CD/DVD på burken eftersom den ena är upptagen av Ubuntu och dessutom är jag osäker på om något brännarprogram finns med på live-cd:n.
En annan möjlighet är givetvis om du har mer än en hårddisk i burken och ett alternativ skulle också kunna vara att installera Ubuntu och låta partitioneraren där dela Windowspartitionen, men beroende på tillståndet på din disk är jag inte helt säker på om det är någon lämplig lösning i det här fallet.
Så det är (egentligen) rätt enkelt att komma åt filerna på disken, givetvis under förutsättning att den inte blivit kass av någon anledning, det du måste fundera på är vad du har för möjlighet att kopiera dem någonstans.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tack so mycket for det longa och mycket informativa inlagget!
Nar jag forsoker mounta disken, jag tror att det ar ratt disk, for jag foljande meddelande, bode i terminalen och i ntfs-config:
ntfs_attr_pread: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read NTFS $Bitmap: Input/output error
Unmounting /dev/sda1 ()
Vad beror detta po? Hur loser jag det?
Sitter po live cd:n och har inte orkat byta teckenuppsattning, darav inga "svenska bokstaver"
SVARA FORT SNALLA!
Nar jag forsoker mounta disken, jag tror att det ar ratt disk, for jag foljande meddelande, bode i terminalen och i ntfs-config:
ntfs_attr_pread: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read NTFS $Bitmap: Input/output error
Unmounting /dev/sda1 ()
Vad beror detta po? Hur loser jag det?
Sitter po live cd:n och har inte orkat byta teckenuppsattning, darav inga "svenska bokstaver"
SVARA FORT SNALLA!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Jag hoppas att detta kan ge dig ett förslag till lösning.
Det finns en linuxdist som heter Knoppix. Den är känd för att vara användbar i många sammanhang.
Den används bl.a. i datorhallar etc. för att komma "åt" diskar som har havererat. Jag har bränt ner en
CD med Knoppix och har räddat filer från frugans havererade XP vid ett tillfälle. Där alla andra alternativ
vägrade att samarbeta, där kunde jag kopiera ms-win-filerna till en extern hårddisk.
Knoppix installeras inte på datorn. Du har det enbart som live-CD.
Se Knoppix som ett rescue-system. Även om det i övrigt är ett fullgott linuxsystem.
Titta på dessa google-länkar och läs om Knoppix:
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&o ... ux+knoppix
t.ex. denna:
http://www.freesoftwaremagazine.com/art ... ppix_intro
Skapa dig en egen uppfattning.
Känns det som ett alternativ för dig, gå till Knoppix hemsida och ladda ner ett gratisex av CD:n.
http://www.knoppix.net/
Från deras hemsida hamnar du här: http://iso.linuxquestions.org/ och du hittar Knoppix som nr 7 bland
de 15 most popular.
Förutom Ubuntu som standard-distribution så har du nu även en rescuedisk som du kan använda till
det mesta, när annat inte funkar. Har du en extern hårddisk som du kan kopiera till, så behöver du bara
ägna en tid åt att söka dig runt på Knoppix-skivan för att förstå hur du skall använda terminalen som root
och sedan är det mer eller mindre bara att köra.

Tukken håller tummarna för dig

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.