Bluetooth DBT-120, drivrutin

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Feffe16
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Bluetooth DBT-120, drivrutin

Inlägg av Feffe16 »

Hej,

Var kan man hitta drivrutiner till Bluetooth DBT-120?
OP: Ubuntu 8.04.

/Feffe16
8)
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bluetooth DBT-120, drivrutin

Inlägg av Christian Johansson »

Alla Bluetooth-donglar man ansluter via USB brukar använda HCI-gränssnittet som är standardiserat så det ska inte behövas några speciella drivrutiner så vitt jag vet. Om du vill kan du använda kommandona hciconfig och hcitool för att direkt komma åt HCI-gränssnittet men det är ett gränssnitt på rätt så låg nivå.

Man behöver göra på olika sätt/installera olika program beroende på vad man vill använda sin Bluetooth-dongle till; t.ex. om man vill ha mobil Internet via Bluetooth, Bluetooth-anslutning till skrivare, filöverföring via Bluetooth till/från mobiltelefon eller fjärrstyrning av skärmen/mediaspelare från mobiltelefon via Bluetooth. Här är t.ex. en guide för mobil Internet via Bluetooth: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=10058 . Det finns guider även för andra tillämpningar av Bluetooth men jag orkar tyvärr inte leta upp alla just nu.
Feffe16
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Feffe16 »

Okey... skall kolla detta.
Tack.
8)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag har en DBT-120, jag bara stoppade i den och så kunde jag ansluta till mobilen och bläddra bland filerna. Mer har jag dock inte provat.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Christian Johansson

Cadryc skrev:Jag har en DBT-120, jag bara stoppade i den och så kunde jag ansluta till mobilen och bläddra bland filerna. Mer har jag dock inte provat.
Vad använde du för program för det? Jag har bara lyckats skicka en enstaka fil till mobilen eller ta emot en enstaka fil via Bluetooth men jag skulle gärna vilja kunna bläddra bland filerna på mobilen (jag har dock bara testat detta under Ubuntu 6.10).
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det verkar inte funka att lägga filer i minnet på mobilen, men jag kan kopiera från mobilen till datorn.
Aktiveta BT på mobilen och sätt att den kan upptäckas. Stoppa i BTadaptern i datorn, en BTikon dyker upp i notifieringsytan, högerklicka på den och välj Bläddra enhet, välj mobilen. I mobilen komemr det upp att jag får fylla i lösenord, sen får jag upp en pratbubbla vid BTikonen i Ubuntu där jag kan klicka på att ange lösenord, sen öppnas nautilus automatiskt i mobilen.

Men jag har inte provat mer än lite sporadiskt, finns säkert mycket mer info om man söker på google.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Christian Johansson

Tack för informationen, Cadryc. Jag har inbyggd BT i min dator där jag kör Ubuntu 7.04 men jag får ingen BT-ikon på skrivbordet när jag aktiverar Bluetooth. Det är kanske någon funktionalitet som har dykt upp i en senare Ubuntu-version. Jag har dock ändå lyckats använda Bluetooth för både filöverföring av enstaka filer (med Skicka till.. i Nautilus för skickande och med gnome-obex-server för mottagning) och för mobil Internetuppkoppling (genom att följa en guide på detta forum).
Skriv svar

Återgå till "Internet"