Hej,
jag har problem att köra på öppna nätverk, det fungerar bra när jag kör mitt egna skyddade trådlösa nätverk.
1. jag sätter roaming läge aktivt.
2. klickar upp lista på alla "tillgängliga" nätverk.
3. väljer ett nätverk utan skölden, som jag antar är osyddat och att jag ska kunna ansluta till.
4. avaktiverar roaming läge, och väljer nätverket jag valde i punkt 3.
5. startar en browser, men ligger bara i tar emot, och sidan kan ej visas, signalen är bra 87% mot 92% när jag kör mitt eget.
Har testat att starta om, men det hjälper inte heller.
vad gör jag för fel?
/Michael
öppet nätverk
Re: öppet nätverk
Varför avaktiverar du roaming-läget? Rör det sig om öppna nätverk du vet att du ska kunna ansluta till, eller bara sådana du hittat och prövar på random?
Om jag inte misstar mig helt så betyder bara frånvaron utav sköld att nätverket inte skyddas med kryptering. Det är fortfarande möjligt att ett "öppet nätverk" begränsar åtkomst baserat på MAC-adress.
Om jag inte misstar mig helt så betyder bara frånvaron utav sköld att nätverket inte skyddas med kryptering. Det är fortfarande möjligt att ett "öppet nätverk" begränsar åtkomst baserat på MAC-adress.
Re: öppet nätverk
Tack andol,
jag trodde avsaknaden av skölden innebar att nätverket är "öppet".
Det rör sej om nätverk jag hittar, är inte alls säker på att jag ska kunna connecta, vilket jag tydligen inte kan då.
Att jag först aktiverar roaming för att se vilka nätverk som tillgängliga och sedan avaktiverar roaming beror på at tjag läst i en annan tråd läst att jag skulle göra så.
Finns det något sätt att se om ett nätverk är "öppet", oskyddat?
/Michael
jag trodde avsaknaden av skölden innebar att nätverket är "öppet".
Det rör sej om nätverk jag hittar, är inte alls säker på att jag ska kunna connecta, vilket jag tydligen inte kan då.
Att jag först aktiverar roaming för att se vilka nätverk som tillgängliga och sedan avaktiverar roaming beror på at tjag läst i en annan tråd läst att jag skulle göra så.
Finns det något sätt att se om ett nätverk är "öppet", oskyddat?
/Michael