Hej. Mitt första inlägg på ubuntu-sverige..., vet inte om detta är så användbart, men det tog mig ett tag att lura ut.
Jag har två datorer som jag vill kolla mail på, hantera kalender, "Tasks" och adressbok. Naturligtvis så vill jag därför synka Evolution mellan datorerna, och på ett sådant sett så att man kan göra ändringar på båda datorerna innan man synkar, utan att det blir problem.
Jag bör påpeka att man bör göra backup av sitt Evolution konto innan man testar; Evolution har ett verktyg för detta. Vidare synkar jag inte själva eposten, eftersom jag använder IMAP.
Jag hade inte heller Evolution på båda datorerna innan jag startade, så jag började med att använda backupverktyget i Evolution för att skapa ett identiskt konto på båda datorerna.
Se även till att Evolution på båda datorerna använder samma språk!
En nackdel, förutom att det är lite lurigt att sätta upp är att om man lägger till en ny kalender, så måste man ändra synk-inställningarna.
Vad som används är ssh, unison samt msynctool (även kallat OpenSync). Man kan med fördel även använda sig av ssh nyckelpar och ssh-agent ifall man inte vill skriva in lösenord hela tiden. Använder man laptop som jag, så kan även en dynamisk DNS vara trevlig (jag använder programmet inadyn på min laptop).
Vad jag gör är att synka evolution till en mapp på varje dator, och sedan synka dessa mappar mot varandra. Slutligen synkar man Evolution mot dessa mappar igen. Det knepiga är att ställa in msynctool rätt. Hur det går till beror på vad man vill synka (adressbok, tasks, kalendrar)...
Jag har gjort ett skript som gör synkningen så automatisk som möjligt.
Kortfattat så görs följande steg:
1. Logga in på den avlägsna datorn och avsluta Evolution.
2. Kör msynctool på den avlägsna datorn .
3. Kör msynctool på den lokala datorn.
4. Använd Unison för att synka de filer som generats i steg 2 och 3.
5. Kör msynctool på den avlägsna datorn.
6. Kör msynctool på den lokala datorn.
Ytterligare en varning är kanske på sin plats: Ifall synkningen avbryts när msynctool körs, kan detta leda till dubletter i kalendern. Oftast kommer msynctool låta användaren välja en av dubletterna dock.
Synka Evolution mellan två datorer utan mellanled
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.