Vad har hänt med xorg.conf?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vad har hänt med xorg.conf?
Jag har inte använt Ubuntu på år och dar (Sen dapper tror jag). Nu har jag installerat gNewSense vilket är Ubuntu utan ofritt skräp. Min xorg.conf ser dock helt stympad ut. Jag antar att man förväntas konfigurera X i nåt "användarvänligt" verktyg men hur?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Vad har hänt med xorg.conf?
Vad vill du ändra på? Om det är skärmupplösning så har du System > Platser > Skärmupplösning
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Jag skulle vilja se vilken drivrutin den använder. Jag misstänker vesa.vulfgar skrev:Vad vill du ändra på? Om det är skärmupplösning så har du System > Platser > Skärmupplösning
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Den ska vara stympad
När man startar X så autodetekteras det mesta numera, så man behöver inte en lång komplicerad xorg.conf. Det har egentligen inget med Ubuntu att göra utan snarare Xorg, Debian kör väl med en äldre version antar jag.

-
Jag känner mig som när jag började med GNU/Linux. Fattar ingenting av det här. Alldeles för modernt för mig 

Jo, samma här. Tror att enda sättet att kolla vad som används är genom loggarna.Sid skrev:Jag känner mig som när jag började med GNU/Linux. Fattar ingenting av det här. Alldeles för modernt för mig
Men du kan såklart om du vill lägga till en "Driver" om du vill.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Jag måste säga att det här är en av de mest korkade ideerna jag har stött på. Vad fan tjänar man på att inte ha en riktig xorg.conf?
Kan inte programmet som autodetekterar helt sonika skriva ut en klassisk xorg.conf av det som den detekterar?
Jävla xorg. Det är en komplott mot oss konservativa.
Kan inte programmet som autodetekterar helt sonika skriva ut en klassisk xorg.conf av det som den detekterar?
Jävla xorg. Det är en komplott mot oss konservativa.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ja, visst var det härligt med femtievla modelines så att man kunde finjustera både vertikal och horisontell frekvens på sitt katodstrålerör. Det var tider det, när man körde XFree86 på VGA 
Jag slängde förresten ett grafikkort för ett tag sedan, ISA med 512 KiB minne, du hade kanske velat ha det?

Jag slängde förresten ett grafikkort för ett tag sedan, ISA med 512 KiB minne, du hade kanske velat ha det?

-
Då förstod man ju i alla fall. Jag känner mig som en pensionärLars skrev:Ja, visst var det härligt med femtievla modelines så att man kunde finjustera både vertikal och horisontell frekvens på sitt katodstrålerör. Det var tider det, när man körde XFree86 på VGA

Det är möjligt att installera en gammal X-server om jag inte minns fel?!
Sid, jag håller med dig! Min kombination tv/grafikkort fumkade inte alls så jag fick ändå skapa en egen xorg.conf. Men man får akta sig - de användarvänliga GUI:na skriver över xorg.conf i all välmening, och får det hela att balla ur igen. Precis kass!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Njau... faktabeskrivningen är något knaper i den här tråden.
David Nusimov, Debians Xorg Team leader
http://gravityboy.livejournal.com/40620.html
Problemet beskrivs i annan tråd angående Jockey, olika drivare, massvis med buggar.
Xorg funkar alldeles utmärkt, däremot är det "junkstämpel" på det runt omkring men
det har man tagit tag i.
I Ubuntu specas det på en "Advanced" hantering av Xorg eftersom det förmodligen blir kvar luckor
som en användare i specialfall vill använda.
David Nusimov, Debians Xorg Team leader

http://gravityboy.livejournal.com/40620.html
Problemet beskrivs i annan tråd angående Jockey, olika drivare, massvis med buggar.
Xorg funkar alldeles utmärkt, däremot är det "junkstämpel" på det runt omkring men
det har man tagit tag i.
I Ubuntu specas det på en "Advanced" hantering av Xorg eftersom det förmodligen blir kvar luckor
som en användare i specialfall vill använda.