Göra en hemkatalog inloggningsbar

boknar
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Göra en hemkatalog inloggningsbar

Inlägg av boknar »

Jag gjorde en ominstallation av ubuntu genom att ha kvar hemkatalogerna och formatera om systempartitionen. Detta fungerade utmärkt för huvudanvändaren (mig) men skulle även vilja ange den andra hemkatalogen som inloggningsbar för en annan användare. Jag har testat att ange den som hemkatalog för en ny användare, men det står att den redan existerar.
Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Göra en hemkatalog inloggningsbar

Inlägg av Sprak »

Jag har precis samma problem varje gång jag gör en ominstallation. Jag antar att det måste finnas någon bättre lösning, men jag tror att jag byter namn på mappen ("bertil"->"bertil2"), skapar den nya användaren ("bertil") och kopierar sedan över allting.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Göra en hemkatalog inloggningsbar

Inlägg av johanre »

Hhhmmm, det här går att lösa och är t.o.m ganska enkelt för dom som är vana med kommandoradsverktygen i terminalen. Nyckeln är att spara undan informationen i /etc/passwd, /etc/shadow och /etc/group *innan* man gör ominstallationen.

OBS! Detta är dock inget jag rekommenderar för dom som inte har stor Linux vana. För ovana användare är den lösningen som Sprak föreslår det klart bästa alternativet.

Tillvägagångssättet är i stort som följer:

1) Spara undan kopior av /etc/passwd, /etc/shadow och /etc/group + hemmakataloger
2) Installera om systemet
3) Kopiera in *endast relevanta rader* av de gamla /etc/passwd, /etc/shadow & /etc/group i de nya versionerna av respektive fil. Håll koll på att det inte uppstår konflikter med gamla och nya UID / GID!

Klart! Lösenord kommer med denna metod vara samma som tidigare.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"