Hur veta om Laptop är kompatibel?

nooby
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hur veta om Laptop är kompatibel?

Inlägg av nooby »

Fujitsu Siemens Amilo LA1703 finns i en butik här i Sthlm för bara 3999kr.
Laptop med 1Gbyte ddr ram och 160GB hd och Wlan osv men tyvärr som vanligt
nu för tiden har den Vista home edition.

försökte söka på linux och ubuntu för att se om den är kompatibel. 50 % kompatibel
sa en sajt. Alltså inget för en nybörjare antar jag. Synd. Kunde ha blivit affär.

Ringde Fujitsu Siemens kundservice men de hade ingen som visste nåt om Linux.
Stod inte i deras databas nåt om den funkar.

Försökte också fråga om deras Vista tillåter att man partionerar plats för linux.

Det visste de inte. Alltså vad är er erfarenhet. Visst har folk berättat att vissa
Vista "äger" hdn det är omöjligt lägga in nåt annat för de har låst en partition
att ha recovery och om man då använder ubuntus inbyggda partionerare så
föstörs detta? Eller den vägrar?

Om linux ska ha en chans så måste det vara lätt att googla vad som funkar direkt eller inte.

Något som ger mig hopp är det här att det kommer moderkort med en slags linux i själva bios.
Man behöver aldrig ladda in windows eller ubuntu utan bios i sig själv har en linux som man kan
surfa med och kolla epost och lyssna på musik. Maskinen klar att använda inom några få sekunder.

Drar mindre ström för det är massor som aldrig behöver laddas in. Asus har köpt rätten att ha
detta på samtliga? moderkort de gör från nu tror jag. Sådana datorer borde vara kompatibla?

Så ajg ska vänta nåt år tills de kommer hit.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Hur veta om Laptop är kompatibel?

Inlägg av Hund »

Zepto har en massa billiga datorer som brukar vara Linuxvänliga. :) Sök lite i forumet efter Zepto så hittar du en massa trådar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag hade ungefär samma funderingar med min HP6751 laptop.

Partitionerar man om HPn så blir recoverypartitionen obrukbar, så den partitionen kan man direkt ta och installera Ubuntu på. Vista Home Premium (och kanske även Basic, men det är jag inte säker på) har en partitionerare inbyggd. Den körde jag (efter defragmentering) för att skapa utrymme för övriga partitioner.

Med HPn kan man alltid komma tillbaka till "leveransstatus" med dom recovery-CD som man måste bränna själv. Detta skall vara oberoende om man partitionerat om eller ej, säger supporten.

Tidigare har jag använt en Fujitsu-Siemens Amilo, efter lite jobb så gick den någorlunda. Kunde dock aldrig få WLAN och USB att fungera samtidigt (för att få USB att fungera bootade man med acpi=off och då blev det strul med WLAN istället, men det kanske finns en lösning där med).

Man brukar ju också kunna maila företagets internationella support.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Har en Fujitsu-Siemens och det mesta fungerar i den förutom grafikkortet som är ett VIA S3G UniChrome Pro. Sitter ett likadant i den datorn du kollar på. Kortet är f.ö hjälplöst och man får köra med VESA. Ska fungera någorlunda med openchrome-drivrutinerna men verkar vara 50/50 som lyckas få igång eländet.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det finns ju en del tillverkare som själva har maskiner som kör Linux. De borde väl vara rimligt säkra. Själv kör jag sedan någon månad en Lenovo och det funkar fint. Sedan har vi Acer och Dell. HP har ju när det gäller skrivare ett gott öga till Linux.

När det gäller att dubbelstarta med någon Windowsvariant, så har jag själv sprängt in Ubuntu mellan XP och Recovery-partitionen. Funkar fint det med.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

nooby skrev:Fujitsu Siemens Amilo LA1703 finns i en butik här i Sthlm för bara 3999kr.
Laptop med 1Gbyte ddr ram och 160GB hd och Wlan osv men tyvärr som vanligt
nu för tiden har den Vista home edition.

försökte söka på linux och ubuntu för att se om den är kompatibel. 50 % kompatibel
sa en sajt. Alltså inget för en nybörjare antar jag. Synd. Kunde ha blivit affär.

Ringde Fujitsu Siemens kundservice men de hade ingen som visste nåt om Linux.
Stod inte i deras databas nåt om den funkar.

Försökte också fråga om deras Vista tillåter att man partionerar plats för linux.

Det visste de inte. Alltså vad är er erfarenhet. Visst har folk berättat att vissa
Vista "äger" hdn det är omöjligt lägga in nåt annat för de har låst en partition
att ha recovery och om man då använder ubuntus inbyggda partionerare så
föstörs detta? Eller den vägrar?

Om linux ska ha en chans så måste det vara lätt att googla vad som funkar direkt eller inte.

Något som ger mig hopp är det här att det kommer moderkort med en slags linux i själva bios.
Man behöver aldrig ladda in windows eller ubuntu utan bios i sig själv har en linux som man kan
surfa med och kolla epost och lyssna på musik. Maskinen klar att använda inom några få sekunder.

Drar mindre ström för det är massor som aldrig behöver laddas in. Asus har köpt rätten att ha
detta på samtliga? moderkort de gör från nu tror jag. Sådana datorer borde vara kompatibla?

Så ajg ska vänta nåt år tills de kommer hit.
Vad du ska titta på när du köper en dator är vad den innehåller och vad du ska använda den till.

Det som oftast är trubbel med när det gäller laptops är det trådlösa. Titta på vad laptopen har för nätverkskort och googla eller fråga här. Ska du inte spela eller använda program som använder sig av avancerad 3d grafik så köp en med grafikkort från Intel. Det funkar i regel "out of the box".
nooby
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av nooby »

Stort tack för alla svar.

Jag tror jag väntar till ASUS kommer med sina Express Gate linux som gör att
man har snabbstart knapp med Linux i BIOS. Man spar ström på laptopen
om man bara behöver surfa för att googla eller kolla epost. Väldigt smart.

5 sekunder tror jag det tar.

Just nu experimenterar jag med Puppy linux på DVD multisession det funkar
bra på datorer som är inkompatibla med full installation. Man slipper att störa
windows ochj det går ovanligt snabbt. Jag är överkänslig mot fördröjningar
men märker just ingen sådan när jag använder Puppy Linux.

Dessutom klarar deras video att spela en ram fil medans ubuntus inbyggda gjorde det inte.

distron är mindre än 100 meg så man kan på en DVD-R spara massor av gånger innan man
byter till nästa DVD och fortsätter där. Väldigt bra. Men jag vill också ha en "frugal" installation
av Puppy men det verkar krångligt om man redan som jag har WUBI dual boot.
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av starwolf »

vv
Senast redigerad av 1 starwolf, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Förvisso har även jag en amilo 1718li och den funkade efter byte av trådlöst ( atheros ) som detekterades fel ( hardy bugg) till ett intelkort.

Men om du verkligen vill ha en kompatibel är zepto ett bra alternativ.

Ett ännu bättre är att slinga in påhttp://www.ggsdata.se och beställa en med förinstallerad ubuntu. No hassle!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"