Skärm/grafikkort
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Skärm/grafikkort
Jag har lite problem med att spela upp filmer och sånt i VLC, fastän det gick smärtfritt när jag körte windows på samma dator med samma skärm. Jag har en SyncMaster 205BW (skärm) dvs en lcd på typ 20 " eller nått sånt och ett NVIDIA grafikkort som Ubuntu själv installerade en proprietär drivrutin till när jag började använa linux första gången. Tror att jag ska ha min skärm inställd på 61 kHz men när jag försöker ställa in det med system->inställningar->skärmupplösning så går det bara med 50 eller 51. Det som händer är att jag får nån vit rand som vandrar nerifrån och upp när jag ser serier och sånt men det blir inte lika allvarligt när jag har ställt in på 51 khz som när jag hade 50. Sen undrar jag om det finns nått bra program för att kalibrera min skärm med som hör till linux. Kan nån komma med tips på vad jag ska installera eller om det bara är några enkla inställningar jag ska göra i Ubuntu?